IMG_5088english_Farsi_language_flag_001Dag 4 Nafplio > Nafplio
Tot het einde van de rally is onze standplaats Nafplio. Onder andere vanwege haar gezellige sfeer en de nabijheid van de antieke plaatsen Mycene, Tiryns, Argos en Epidavros is de stad een belangrijk toeristisch centrum. Vanuit onze hotelkamer hebben we uitzicht op de baai. De marmeren wegbedekking en de opvallend homogene architectuur maken van Nafplio veruit de elegantste stad van Griekenland.

De start van proef 4 is boven op de Palamidi-vesting, met als eerste stop het Heiligdom van Asklepios in Epidaurus. De vuurdoop voor onze rode Porsche.

IMG_5108Nu komen we aan bij het, inmiddels vertrouwde, intermezzo van Team CineCars in dit Griekse spel. We eindigen ook met Porsche #2 langs de kant van een hete bergweg. Wederom midden in een Special Stage, waardoor we geen serieuze punten hebben kunnen pakken voor het totaal klassement. Mirko en Leonie hijsen zich weer in standje Crisis Control. We kennen onze rol nu wel en Leonie hangt direct aan de telefoon met de organisatie, terwijl Mirko onder de auto kruipt.
Ditmaal kwam een andere monteur (overigens wél in het bezit van een busje WD-40, een goed teken…) ons snel te hulp schieten. Het bleek dat hij deze dag zijn vizier al op ons gericht had, nadat we de voor de start de medische waslijst van onze nieuwe dame bij de organisatie hadden neergelegd.

DSC_0832Toen we deze rode draak gisteravond kregen zagen we meteen dat de linker velg toch wel echt een slag kleiner was dan de overige drie. Er zaten hier en daar nog wat meer blauwe plekjes, maar op het eerste gezicht zag ze er verder redelijk uit. We konden diezelfde avond geen tijd vinden om een testrondje te rijden, maar we geloofden dat de Griekse Goden ons na de vorige tragedie wel goed gezind waren. We bleken lichtelijk naïef – of noem het optimistisch – te zijn geweest, wat we meteen merkten toen we ‘s ochtends het contactslot omdraaiden. Accu leeg.

Het halve startveld was al weg, we hadden nog 10 minuten en nergens waren startkabels te vinden. Gelukkig kwamen we nét op tijd onze charmante vrouwelijke monteur Vivian Kostalamprou tegen en stonden we twee minuten voor onze starttijd bij de streep. De eerste proef van de dag bevatte geen Special Stages, waardoor we even de tijd hadden deze Porsche te leren kennen. We moesten allereerst tanken en gingen naarstig op zoek naar een tankstation die ten minste Super 100 had. Vervolgens merken we dat het verschil in de velgen wel erg veel effect heeft op haar weggedrag. We vertrouwen haar niet.

DSC_0781Dit wantrouwen bleek gegrond. Terwijl we langs de bergweg rijden moet Mirko snel de auto tot stilstandbrengen omdat het linkervoorwiel van de auto lijkt los te raken. Vier stappen terug lopen en daar vinden wij twee van onze vier wielbouten op de weg. Serious business dus, dit zijn geen spelletjes meer. De velg wordt aangedraaid en met een nog extra hoog concentratieniveau vervolgen Mirko en Leonie hun weg. Het was een bijzondere dag, waarbij we ons humeur hoog konden houden ondanks later nog problemen met uitvallende stopwatches en een vastlopende tripmaster. Ons team en de hele groep begint met al deze onverwachtse gebeurtenissen toch wel heel hecht te worden, we leven allemaal met elkaar mee en klinken elke avond met elkaar de glazen.

DSC_0857Toen vandaag bleek dat de Griekse co-driver van team Peugeauto zich door omstandigheden terugtrok, hadden we geen andere keus dan Johan het Roadbook aan te reiken.
Afhankelijk had Edward geen enkele ervaring met dit soort regularity rally’s. Maar tijdens de ‘last minute’ overdracht aan Johan bleek dat hij het spelletje inmiddels aardig in zijn systeem had zitten. Wat volgde was een boeiende dag voor beide teams, Edward had duidelijk de gang erin. De 504 reed als een scheermes en op de stukken in het parcour waar er geen gemiddelde snelheid gereden hoefde te worden gingen, binnen wat verantwoord was, alle registers open. Op twee foutjes na reed het verse tweetal een probleemloze rit.

IMG_5089Johan is duidelijk in zijn element en heeft er erg veel plezier in. Even niet de bordjes in de lucht houden, maar lekker samen met Edward in de erg goed rijdende herenauto in het circus mee.

Ondanks het feit dat het veld vandaag werd aangevuld met vijf lokale teams, eindigde team Peugeauto 2 minuten en 24 seconden achter de duidelijk onverslaanbare leiders in het klassement, team FOUGARO met de Mini Cooper. Onder de Nederlanders doet vooral Rolf Bloem het erg goed, met voor vandaag een 4e plek overall. Team CineCars valt door tegenslag en de daarbijkomende strafpunten naar een 16e plek, waarbij we trots kunnen zijn op toch een 3e tijd in de 5e special stage!

Wellicht vallen we in herhaling, maar ook vandaag was de route wederom adembenemend.

TOTAL_D4s

Triskelion - TDP 2015 Maps5