From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Two
From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part TwoBruno von Nünlist heeft een sterke voorliefde voor Britse automobielen. CineCars reisde naar Zwitserland om een drietal van zijn raspaardjes te filmen. Vandaag deel 2, ‘Der Aston Martin’.

Aston Martin is het merk dat het jongetje in Bruno von Nünlist wakker maakt. Dat hem doet dromen van een fantasiewereld voor glitter en glamour. Een wereld waarin het mannelijk chauvinisme van James Bond rimpelloos aan de oppervlakte blijft drijven. Aston Martin en James Bond. Dat je een Martini schudt en niet roert. Zekerheden die het leven het dromen waard maken. Net als het gegeven dat in iedere man zo’n jongetje schuilt dat wel eens achter het stuur van een Aston Martin plaats zou willen nemen. Stijlvol, zelfbewust, strak in het pak. Er zijn geen verstandige argumenten om een Aston Martin te kopen. Ze zouden de droom in één klap verbrijzelen.

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Two

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part TwoDe Aston Martin DB7 is de reden dat het merk nog bestaat. Zonder dit sterke staaltje van Britse boekhoudkunde hadden ze nooit de jaren negentig overleefd. Gebaseerd op het ontwerp van de Jaguar XJS, met een carrosserie die gespoten en wel uit de Rolls Royce fabriek in Crewe werd aangeleverd en een zescilinder lijnmotor die door Tom Walkinshaw Racing van een hele fijne supercharger werd voorzien, was de DB7 precies het succesnummer dat men nodig had. Luxe, comfortabel en snel genoeg. Het is precies zoals Bruno het zegt, speelgoed voor grote jongens. Een beetje opschepperig, een tikje teveel midlifecrisis, misschien iets teveel neigend naar een ‘te jong blondje’, maar nooit over the top. Een Aston Martin DB7 bewaard altijd zijn ‘cool’, in een DB7 verlies je nooit je geloofwaardigheid.

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Two

banner breed cc films-1

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part TwoDe DB7 is de auto die Aston Martin uit het slop haalde. Die het débacle van de Lagonda wist te overschaduwen, de demonen uit het verleden van zich af schudde. De DB7 plaveide de weg voor een heel nieuwe generatie sportwagens. De Vantage, de DB9, auto’s die Aston Martin opnieuw een positie tussen de groten opleverde. Zonder de DB7 waren ze er nooit geweest. Het is geen volbloed sportwagen, geen onhandelbare brok vermogen. De DB7 is ‘understated’, de lijnen zacht maar nooit vulgair, de motor potent genoeg, de wegligging strak maar nooit te hard. Een zuivere Gran Turismo. Een GT zoals ze bedoeld zijn. Misschien is dat wel wat deze auto zo’n sleutelrol heeft opgeleverd. Terug naar de oorspronkelijke waarden, weg van het teveel aan vermogen, de protserige luxe en de bijna Amerikaanse afmetingen. De DB7 heeft Aston Martin weer onder de mensen gebracht, met beide benen terug in de realiteit. Nu ja, in een droomwereld waarin men zich weer wilde herkennen.

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Two

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part TwoEen auto als deze heeft een geschiedenis die zoveel dieper gaat dan de wulpse vormgeving doet vermoeden. Zoveel meer betekenis dan het aantrekkelijke uiterlijk uit laat schijnen. Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar dat kan niet anders dan de reden zijn dat Bruno von Nünlist juist deze Aston Martin aan zijn collectie heeft toegevoegd. Zijn voorliefde voor geschiedenis kent juist dit model het bestaansrecht toe dat het waard maakt om van die collectie deel uit te maken. Dat en alleen dat is reden genoeg om goed te kijken naar de chemie tussen auto en man. Hier vonkt het niet alleen onder motorkap.

Marc GF Zaan

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part TwoFrom Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Two