From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part ThreeFrom Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part ThreeBruno von Nünlist heeft een sterke voorliefde voor Britse automobielen. CineCars reisde naar Zwitserland om een drietal van zijn raspaardjes te filmen. Vandaag deel 3, ‘Der Jaguar’.

Als kleine jongen mocht Bruno von Nünlist regelmatig meerijden in de Daimler van de buren. In de tijd dat een Daimler al sterk verwant was aan de Jaguars uit die periode. Hoewel men thuis heel degelijk BMW reed, maakte het Engelse raspaardje veel indruk op de kleine Bruno. De stijl, het hout, het leer, de overweldigende luxe, de manier waarop je het portier van zo’n auto bijna in het slot kunt blazen. Het zijn dingen die hem voor altijd zouden bijblijven. Het is dan ook in het geheel niet verwonderlijk dat er ooit een dergelijke auto op zijn eigen oprit zou staan. Dat het juist deze S-type 420 is geworden is een lot uit de loterij.

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Three

banner breed cc films-1

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part ThreeDe Jaguar S-type is misschien wel de bekendste van alle Jaguar saloons. Zeker in deze 420 uitvoering, met de ultieme 4.2 zescilinder in lijn, is het verreweg de sportiefste sedan uit de jaren zestig. 240, zegge tweehonderdveertig pk huizen er onder de motorkap van de klassiek gelijnde kat. Getallen waar de meeste concurrenten slechts van konden dromen. Het maakte van de eerder compacte vierdeurs het favoriete ‘wapen’ bij zowel het dievengilde als de Britse opsporingsdiensten. Slechts weinigen zullen de donkerrode Jaguar van televisie-inspecteur Morse niet kennen. Dat is hoe iconisch de Jaguar S-type is voor de geschiedenis van het merk. Geliefd toen het nog nieuwe auto’s waren en simpelweg nooit uit het collectieve geheugen verdwenen.

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Three

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part ThreeDe Jaguar van Bruno is al jaren bij de Von Nünlists in de familie. Ooit gered uit een schuur ging de auto liefdevol van hand tot hand. Meestal tot er kinderen in het spel kwamen. Teveel kinderen om op een volgens moderne maatstaven veilige manier in deze klassieke koets te kunnen transporteren. Dat overkwam de auto tot tweemaal toe, tot Bruno besloot om de auto opnieuw zelf onder zijn hoede te nemen. Hij verkocht zijn moderne XJ en sloot zijn oude liefde opnieuw in de armen. Begrijpelijk, want deze volledig originele Jaguar S-type 420 is werkelijk een plaatje. Nee, ze glimt dan wel niet als een spiegel, de volledig dood gepoetste lak is wel nog de eerste uit 1967. Er is niets meer over van de oorspronkelijke glans, maar het patina op de roestvrije carrosserie wordt er alleen maar fraaier door. Het originele lederen interieur is gaaf en soepel, de lak op het houtwerk precies goed gecraqueleerd. Dit is hoe een automobiel oud wordt in schoonheid.

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Three

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part ThreeBruno von Nünlist heeft ons drie typisch Britse raspaardjes uit zijn collectie voorgeschoteld. Ultieme luxe, Hollywood glamour en deze schitterende doorleefde powersaloon. Drie voorbeelden van Brits vakmanschap, van stijl en finesse. Elk op hun eigen manier understated in hun grandeur. Krachtig en prachtig. In al hun verscheidenheid dragen ze elk exact dezelfde waarden uit. Ik begrijp dat Bruno niet kan kiezen, maar voor mij steekt de Jaguar in al zijn vergane glorie met kop en schouders boven de anderen uit.
Marc GF Zaan

From Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part ThreeFrom Opera Singer to Gentleman Car Dealer - Part Three