IMG_7411flag_cinecars_english

Het is verrassend om te zien dat er juist in Duitsland een aantal zeer competente en internationaal gewaardeerde specialisten gevestigd zijn, die niet gespecialiseerd zijn in VW, BMW, Audi of Porsche, maar alles doen om Alfa Romeo’s in perfecte staat te brengen en houden. Toen Matijs Jutte in 2013 naar München verhuisde, leerde hij al snel OKP kennen als het adres voor allerhande onderdelen voor zijn GTV6.

Felgenmutter mit Schrift nebeneinander

IMG_7393OKP doet hoofdzakelijk verkoop en reproductie van onderdelen, maar levert geen werkplaats service. Deze service biedt het door mede OKP-oprichter Peter Praller (de P in OKP) opgerichte Formula GT, waar hij zijn kennis als werktuigbouwkundige in praktijk kon brengen met het sleutelen aan zijn geliefde Italiaanse raspaardjes. In de afgelopen 25 jaar heeft Formula GT al doende een gedegen internationale reputatie opgebouwd. In 2014 kocht ik na de verkoop van de GTV6 een Alfa 2000 GTV Bertone, die na transport vanuit Nederland plots niet mooi meer liep. Nou heb ik zelf praktisch geen gereedschap, noch de handigheid om een paar vetgeslagen bougies vervangen, dus de eerste reflex was een ritje naar Formula GT.IMG_7380Die eerste kennismaking duurde nog geen 20 minuten. De correcte bougies werden er ingedraaid en de auto liep weer als een zonnetje. In die luttele 20 Minuten leerde ik de hands-on mentaliteit van dit bedrijf kennen en had ik kort de gelegenheid rond te kijken naar waar zoal aan gewerkt werd. Er stond een tweetal GTA/M’s, die net een Langstreckencup achter de rug hadden en diverse Ferrari’s, waaronder een 512BB in Le Mans uitvoering. Sindsdien kom ik alleen nog hier met mijn Bertone.

IMG_7371

IMG_7364In de winter van 2015 is de complete voorwielophanging gereviseerd, inclusief voorste stabilisatorstang, waarbij alle rubbers en lagers zijn vervangen. Alles werd mij in detail gepresenteerd, de onderdelen die vervangen moesten worden, werden getoond en door Formula GT in-house verbeterde onderdelen voorgelegd. Ik kwam in die periode regelmatig langs in de werkplaats om foto’s te maken en de andere auto’s in de werkplaats te bewonderen Ook het team van Formula GT maakte beeldmateriaal over de voortgang van dit voor hun relatief kleine project. De auto is sinds ik bij Formula GT kom echt alleen maar beter geworden.

IMG_7363Toen CineCars in voorjaar 2016 het idee lanceerde om garagefilms te promoten, kreeg ik een ingeving. Ik heb al langere tijd een passie voor films, zou graag zelf een film maken en bewonder de producties van o.a. CineCars enorm. Na een eerste contact met CineCars grondlegger Mirko Cocco en diverse Skypegesprekken, heb ik een voorstel gedaan aan Peter Praller bij Formula GT voor een dergelijke film. De reactie was, hoewel men CineCars niet kende, meteen enthousiast. Peter zelf kwam met het voorstel om de opbouw van een GTAM van cadaver tot racemonster te documenteren. Op mijn suggestie dat zo’n auto toch beter op een circuit gefilmd kan worden antwoordde hij droogweg; ‘begin mei is de auto klaar om te testen op de Red Bull Ring’.

banner breed cc films-1

IMG_7293

Felgenmutter mit Schrift nebeneinander

IMG_7304En zo geschiedde. Het vergde de nodige inzet en doorzettingsvermogen om niet op een zijspoor te landen, maar dankzij de vakkundigheid van Mirko, voor dit project geassisteerd door Tejo, en het groeiende enthousiasme bij Formula GT, dat inmiddels de website van CineCars ook had ontdekt, werd het weekend op de Red Bull Ring er een om niet snel te vergeten. Ik hoop dat het resultaat u net zo bevalt als ons en aanzet tot meer van dit soort geweldige projecten.
tekst: Matijs Jutte
redactie: Marc GF Zaan
foto’s: Mirko Cocco,Teejo Renaud