Het waren de tijden van het grand-era van de film. Film was nieuw en bijzonder en zoals vaker bij nieuwe dingen waren de mensen van de eerste decennia al snel beroemd en hadden een ster-allure. Het waren de filmdiva’s van hun tijd. We kennen hun namen vaak nog. Claudia Cardinale, Sophia Loren, Greta Garbo, Marlene Dietrich en Mae West. Maar ook Brigitte Bardot en mannelijke diva’s als Charlie Chaplin, Marcello Mastroianni, Alain Delon, Roy Rodgers en Rock Hudson. Het waren de sterren van het witte doek van de jaren twintig, dertig, veertig, vijftig en zestig.

17038261492_08d502a06d_kBij Cinecars zijn de auto’s de sterren van het doek. De Lancia Lambda of Aurelia, Fiat Multipla of 2300, Citroen DS, Volvo p1800, Mercedes 220S, Austin Healey, Volkswagen Kever, Karmann Ghia, Trabant, Ford model A of Jaguar E-type. Sterren die stralen op uw scherm. En Cinecars brengt de Diva’s zo nu en dan samen, zodat hun eigenaren kunnen praten over de ervaringen met hun Diva’s. Want Diva’s kunnen zo hun nukken hebben, hebben onderhoud nodig. Liefde en aandacht. En wat is er nu mooier dan met je Diva door een mooi landschap te rijden en te genieten van je eigen Diva en die van anderen?

16852186490_0921998f02_k4 april reden veel van de Cinecars Diva’s door het Noord-Limburgse landschap. Gepoetst kwamen de dames (automobiel is in de meeste talen een vrouwelijk woord) uit alle windstreken naar Baarlo aan de Maas. Uit Duitsland, Luxemburg, België, Brabant en de Hollandse provinciën kwamen de Diva’s aangereden. Hun stuurwielen werden liefdevol beroerd door hun eigenaren. Cilinders dansten op en neer, liters kostbaar sap stroomden door de carburateurs en in een enkel geval een Bosch D-jetronic inspuitsysteem. Hier en daar moest er wat olie bij worden gevuld. Soms waren er Diva’s nukkig en moest hun carburateur wat worden bijgesteld, of wilde een dame relaxen in plaats van starten. Dat mocht de pret niet drukken, want de eigenaren wisten altijd wel op welke knop ze moesten drukken om de dames weer tot kinetische energie te bewegen.

16417232884_5a7fbd948a_kDe eigenaren van een kleine, maar karaktervolle Diva, een Fiat Cinquecento, hadden de Diva bijeenkomst georganiseerd. Ivo en Judith hadden een prachtige tocht langs de oevers van de Maas uitgezet en gezorgd voor een Limburgse ontvangst met vlaaien. Baarlo, Hout-Blerick, Grubbenvorst, Lottum, Blitterwijck, Well, Arcen Lomm en Venlo gleden onder klassieke Divawielen door. Er waren weggetjes gevonden tussen de landerijen door die je als toerist niet gauw zou vinden. 16851873518_dd0453d376_kWe reden door straten heen die begonnen met de naam ‘pastoor’ en straaten als ‘kapelstraat’. Straatnamen die we in het meer protestantse deel van Nederland niet tegenkomen. Ik reed zelf met de Volvo 1800 ES met de oudste zoon als navigator. En die deed deze maiden navigatie taak perfect. We reden soms voorop en de anderen konden de gele kanarie blindelings volgen. Natuurlijk kwam dat ook door de perfecte richting aanduidingen van onze gastheer.

16852516518_1a809ad683_kDe oudste Diva’s, een Lancia Lambda uit 1928 en een Ford model A uit 1930 werden door hun eigenaren per trailer aangevoerd, want de oudste Diva’s vertonen toch het meeste Diva-gedrag, wat zich niet altijd goed verhoudt met het gedrag in het moderne verkeer. De Ford werd helemaal als Diva behandeld, want de oude dame werd per klassieke DAF 1600 van Zundert naar Baarlo vervoerd.

17039616765_7867f03759_kAl begon de dag met enige regen en moesten de Diva’s hun tere huidje blootstellen aan Hollandse regen, konden we de hele toch droog en zelfs met zonnetje rijden. De open auto’s reden lekker open en zou de koude wind er niet zijn geweest, dan hadden we buiten op het terras kunnen zitten. Nu konden we tot slot in de avondzon vanuit een serre naar onze Diva’s kijken. Het was een mooie dag, die smaakt naar een volgende ontmoeting met Diva’s en nieuwe vrienden van klassieke auto’s.

Robbert Moree