Drawing by NumbersDrawing by NumbersDe Fiat 500 is in diverse gedaantes al vele decennia een bestseller voor het Italiaanse wereldmerk. De huidige generatie heeft zojuist de mijlpaal van twee miljoen exemplaren behaald.

Ontstaan uit de retro hype ingezet door Volkswagen en Mini aan het einde van de jaren negentig, brengt Fiat 50 jaar na de introductie van de 500 Nuova in 1957 haar interpretatie van één van de grootste succesnummers van het merk. En hoewel de nieuwe Fiat net zoals zijn voorbeelden weinig tot niets van doen heeft met het origineel, is de nieuweling voor velen de meest geslaagde van het stel. Natuurlijk, de nieuweling is groter dan het origineel uit de jaren vijftig, de motor ligt niet langer achterin en wordt tegenwoordig met vloeistof gekoeld, maar dat mag de pret niet drukken. De designers bij Fiat weten precies de juiste toon te raken om de Fiat 500 van de 21e eeuw net zo’n groot succes te laten worden als het origineel.

Drawing by Numbers

Drawing by NumbersDe liefhebber zal al klaar zitten om ons op de vingers te tikken, ook de 500 Nuova heeft zijn naam niet gestolen. Al in 1957 was de Nuova de vervanger van een bestaand model uit 1936. De 500A, respectievelijk B en C, met de viercilinder watergekoelde motor voorin, heeft al in 1955 plaats moeten maken voor de geheel nieuwe 600. De 500 Nuova, die twee jaar later op de markt komt, wordt door Fiat in de markt gezet als het eerste opstapje na de dwergauto die op dat moment erg populair is. Om de concurrentie aan te gaan met de Iso Isetta en de Vespa 400 wordt de 500 Nuova alleen aangeboden in een zeer karige uitvoering, waarbij zelfs de achterbank komt te vervallen. Met zijn kleine luchtgekoelde twee cilinder in lijn motor is de kleinste Fiat ook in eigen huis een buitenbeentje. Niemand, ook Fiat niet, kan bevroeden dat de kleine zo’n groot succes zal worden en uiteindelijk zijn grote broer de 600 niet alleen in verkoopaantallen, maar ook in productiejaren ver voorbij zal streven.

Drawing by NumbersIn 1975 valt het doek voor de auto die wij nu met zijn allen kennen als dé Fiat 500. Na de Nuova, de D, de F, de L en uiteindelijk met de motor van de nieuwe 126 en wielen in dezelfde stijl als de opvolger, de 500R, is het nu echt afgelopen. Die opvolger, de 126, is onderhuids grotendeels gelijk aan de 500, maar heeft met zijn strakke, hoekige carrosserie een heel andere uitstraling. Bij de introductie in 1972 loopt de 126 zowel in Italië als in de nieuwe fabriek in Polen van de band. Precies die fabriek in Tychy die sinds 2007 verantwoordelijk is voor de productie van de huidige Fiat 500. Waar in de afgelopen 11 jaar dus maar liefst twee miljoen van Fiat’s succesnummer zijn gebouwd en verscheept naar meer dan 100 landen over de hele wereld. Auto van het jaar in 2007, nog steeds immens populair in 2018. Al vijf jaar op rij het best verkochte model in zijn segment in Europa is de Fiat 500 nog lang niet aan het eind van zijn latijn.
Marc GF Zaan