De Geneva International Motorshow komt er aan en de eerste primeurs worden onthuld. Ferrari presenteert de 488 Pista, de volgende in een lange rij zuivere straatracers.

Geboren uit de racestal van Alfa Romeo is Ferrari altijd nauw verweven geweest met de racerij. Grand Prix stijl natuurlijk, maar ook zeker bij de toerwagens heeft het merk uit Maranello altijd hoge ogen gegooid. Speciale lichtgewicht versies, extra potente motoren en de laatste inzichten in aerodynamica kenmerken al sinds de jaren vijftig de ambities van Ferrari om de snelste te zijn op het circuit én op de openbare weg. Een ambitie die ook met de jongste telg in de V8-reeks weer volop wordt waargemaakt. De Ferrari 488 Pista is een zuivere racewagen voor de openbare weg.

Officieel is de 488 Pista gebaseerd op de 488 GTBerlinetta, maar Ferrari steekt niet onder stoelen of banken dat de nieuweling nauw verwant is met de 488 GTE en 488 Challenge, waarmee het de afgelopen jaren de circuits onveilig heeft gemaakt. Volbloed racewagens die ervoor zorgen dat de Pista haar naam niet gestolen heeft.

Liefst 90 kg lichter dan de GTB, maar ook zomaar even 50 pk meer op het asfalt. Dat zijn cijfers die je alleen maar kunt behalen door je te baseren op de circuitversies. Door de V8 turbo motor die in 2016 en 2017 tot twee keer toe als engine of the year werd verkozen opnieuw uit te vinden. Titanium, carbon, alles is lichtgewicht aan de 488 Pista. Niet alleen de carrosserie, maar ook ophanging, wielen en last but not least, de motor.

Zevenhonderdtwintig pk, je moet het bijna voluit schrijven om het op waarde te schatten. Een koppel dat op elk moment voldoende is om de grootste criticasters omver te blazen. Wielophanging en aerodynamica zijn direct terug te herleiden naar de Formule 1, aangepaste spoilers verhogen de downforce met nog eens 20 procent.

De Ferrari 488 Pista is precies dat wat je van een nieuwe Ferrari van dit caliber mag verwachten, sneller, sneller, sneller. Meer dan 340 km/h, van 0-100 in 2,85 seconden, 0-200 in 7,6 seconden, normaal zijn we bij CineCars niet zo snel onder de indruk van cijfers en andere superlatieven, maar bij een merk als dit, een auto als deze zijn ze onontkoombaar.

Een racewagen voor de openbare weg, is er een grotere contradictie denkbaar? Ferrari heeft er alles aan gedaan om de rijkwaliteiten van de 488 Pista te matchen met de capaciteiten van de gewone sterveling. Er is geen systeem onbenut gelaten om al het vermogen veilig op de weg te brengen. Als eerste ter wereld past Ferrari FDE toe, Ferrari Dynamic Enhancer, waarbij elektronica de individuele remdruk aanpast per remklauw.

Het permitteert Ferrari om een racewagen als deze aan te bieden voor gebruik op de openbare weg. De Ferrari 488 Pista spreekt tot de verbeelding van nagenoeg iedereen die warm loopt voor de laatste stand der techniek. Ferrari overtreft wederom zichzelf en bewijst andermaal dat dromen werkelijkheid kunnen worden.
Marc GF Zaan