goodwood-carparc-2-12flag_cinecars_englishDe laatste race wordt afgevlagd, het doek valt, net als de duisternis. De Goodwood Revival 2016 is geschiedenis. Wat overblijft is de hunkering naar meer, naar volgend jaar.

Robbert Moree maakte de oversteek naar de Britse eilanden voor zijn jaarlijkse portie Goodwood Revival. Drie dagen lang bracht hij voor CineCars verslag van ‘het allermooiste evenement op gebied van historisch autoracen’. Terwijl Robbert en zijn Volvo langzaam weer terug dobberen richting het vasteland, probeert hij ons nog een keer, volledig ten overvloede, te overtuigen van de suprematie van de Goodwood Revival.

goodwood-carparc-2-31Dit jaar heb ik met heel wat Britten en buitenlui gesproken over de vraag ‘Wat maakt de Goodwood Revival nu zo bijzonder?’ We spraken natuurlijk vooral over de mogelijke antwoorden. Het is niet alleen de geschiedenis van het circuit, dat hebben Le Mans of bijvoorbeeld Spa als oudere circuits in gelijke mate. Het kan ook niet de aanwezigheid van een landhuis zijn, die vind je bij Het Loo of Schloss Dyck net zo goed. Het zou de combinatie van beiden kunnen zijn, een fantastisch landgoed met een racecircuit. Dat hebben ze bijna nergens. Het zou kunnen, maar iedereen is van een ding overtuigd, er is meer.

goodwood-carparc-2-41

goodwood-carparc-2-7De eerste jaren was de Revival eigenlijk vooral een Brits feestje. Pas enkele jaren later werd steeds breder bekend dat die Britten onder elkaar eigenlijk wel een heel leuk feestje bouwden. Dat trok al snel steeds meer nationaliteiten, waaronder inmiddels ook de nodige Nederlanders. Met wie je ook spreekt, de gemene deler is telkens weer dat de Goodwood Revival zijn identiteit dankt aan die typisch Britse excentriciteit. Of gewoon plat gezegd, die Britten kunnen knettergek zijn. Ze verlangen terug naar die goeie ouwe tijd en maken er een bloedserieuze verkleedpartij van om die sfeer terug op te roepen. Een Nederlander verlangt soms ook wel terug naar tijden van weleer, maar gaat zich niet en masse hullen in kleding uit de vorige eeuw. Nergens anders worden retrowinkels opgebouwd, een historische politiemacht op de been gebracht of klassiek transport vereist. Al deze ingrediënten bij elkaar, de historische racebaan, het landgoed, de Britten en de ver doorgevoerde verkleedpartij, maken de Goodwood Revival tot wat het is. Wat fijn om daar even deel van uit te mogen maken.

goodwood-carparc-2-20Het Britse gevoel overvalt mij iedere ochtend wanneer ik aankom bij het landgoed. Dit jaar heb ik mijn rode Volvo 245L uit 1977 meegenomen. Ik heb nog nooit zo’n lang reis met deze auto gemaakt, maar de ultieme Goodwood motor oververhittingstest die de auto vrijdag gelijk ondergaat geeft vertrouwen voor de toekomst. Door enkele misverstanden en een ambulance die tegengesteld het verkeer door moet is er een file van ongeveer een uur om op de parkeerplaatsen te komen die gesitueerd zijn op de weilanden rondom het circuit. Menig Engelse auto heeft er last van, de Volvo gelukkig niet. De tweede dag kan ik parkeren op de parkeerplaats voor klassiekers en daar beland ik in een zee van Britse gastvrijheid. Velen ontbijten bij aankomst in de vorm van een soort picknick. Mijn buren inviteerden me op een glaasje champagne, omdat ik hen naast elkaar had laten parkeren. Een uitstekend begin van weer een ultieme Britse dag. Mocht u plannen hebben ook eens te gaan, bedenk dan dat de kaarten veelal in juni uitverkocht zijn en de hotelkamers al veel eerder bezet zijn. Vroeg beslissen en boeken dus.
Tekst en foto’s: Robbert Moree