DSC_0246flag_cinecars_englishDe Maserati Khamsin, glad, scherp en bomvol schitterende details. De boodschapper van een nieuw tijdperk, waarin minimalistisch design de toon zal zetten. Bye bye Sixties, hello Seventies!

Toen Maserati in 1972 voor het eerst de nieuwe Khamsin toonde aan het grote publiek viel vooral de stijlbreuk met de sportwagens uit de jaren zestig op. Het hoekige, zeg maar rustig platte design zette een nieuwe standaard voor een nieuw decennium. De voor- en achterruit lagen bijna plat, de auto had geen radiatorgrille en de achterlichten zweefden in het volledig glazen achterpaneel. De voorin geplaatste V8 lag zover naar achteren dat de ideale 50/50 gewichtsverdeling samen met de nieuwe rondom onafhankelijke wielophanging de auto een fantastische wegligging gaf. Een echte Gran Turismo, maar dan één met de flair van de Seventies.

DSC_0190

banner breed cc films-1

DSC_0078Toen Bart Jonkers voor het eerst oog in oog kwam te staan met de hydraulische oogopslag van de Maserati Khamsin waren de gevoelens gemengd. Dit was niet wat hij herkende als een Maserati, had niet de wulpse welvingen van eerdere modellen, niet het sexappeal van de sportwagens zoals hij die tot dan toe had gekend. Maar die strakke lijnen, de minimalistische details waarmee Marcello Gandini voor Bertone een toekomstdroom had neergezet, die lieten hem niet meer los. De scherpe wigvorm, het enorme glasoppervlak en de gewaagde asymmetrische openingen in de ellenlange motorkap, het zijn stuk voor stuk designelementen die de Khamsin tot een waar meesterwerk maken.

DSC_0102De Khamsin werd ontwikkeld onder de nieuwe eigenaar Citroën. Dat betekende niet alleen een groter budget, maar vooral ook een heel nieuw arsenaal aan bijzondere techniek uit het magazijn van het Franse buitenbeentje. Het zelfcentrerende hydraulisch bekrachtigde DiRaVi stuurhuis werd gedeeld met de Citroën SM, net als de onvolprezen hoge druk remmen. Het maakt dat de Khamsin er niet alleen buitenaards uit ziet, maar ook zo rijdt. Het voelt en reageert net allemaal even anders dan we gewend zijn van een auto uit die periode, nu ja, van een auto uit welke periode dan ook. Het sturen en remmen vergt even gewenning, maar dan begint men ook werkelijk te waarderen wat die gekke Fransen hadden bedacht. Het werkt licht, scherp, maar vooral zeer comfortabel. Een Khamsin snijdt door de wind alsof er geen elementen van buitenaf meespelen. Een Khamsin is de wind, net als die Egyptische woestijnstorm waar hij naar vernoemd is.

DSC_0063

DSC_0079De Maserati Khamsin is nooit het grote succes geworden dat het had moeten zijn. Misschien waren vorm en techniek zijn tijd wel iets te ver vooruit. In de acht jaar dat de Khamsin bij Maserati van de band liep werden slechts 435 exemplaren gebouwd. Het maakt dat deze schitterende Gran Turismo, met zijn beresterke V8 en een topsnelheid van maar liefst 270 km/h heden ten dage een gewilde rariteit is geworden. Gesmaakt door de echte liefhebber, die begrijpt welk potentieel er schuilt onder de gladde huid van de Khamsin.

Text: Marc GF Zaan
Fotografie: Leonie Hahn
Film Mirko Cocco