Historic Grand Prix Zandvoort 2015:
De zon was de Historic Grand Prix Zandvoort vandaag goed gezind. Onder prachtige weerscondities reden voor de derde keer tot de verbeelding sprekende raceklassen met goedgevulde startvelden.
Meer dan 30 Formule 1-auto’s in het FIA Masters Historic Formula One Championship kwamen het circuit opgereden. Zandvoort doet weer helemaal mee met deze tak van sport. In de periode 1952 tot en met 1985 was Circuit Park Zandvoort immers 30 keer het toneel van een Formule 1 Grand Prix. Het circuit langs de kust heeft mede daarom nog altijd een magische naam in de internationale autosport.
Maar los van topaanbod van auto’s en rijders, zoals de zoon van James Hunt, die zijn vaders auto reed en die volgens de speaker zelfs de stem van zijn vader had, was er ook veel sfeer onder de bezoekers en teamgeest. En teamgeest was er nodig, want er werd op het scherpst van de snede gereden, getuige de schade die menig bolide opdeed. Ik heb een stuk of 4 auto’s gezien die het opeens met een wiel minder moesten doen vandaag. Dat blijkt erg lastig te rijden. En daarvoor in de plaats werden creatieve oplossingen aangebracht om de auto toch naar de paddocks te kunnen duwen.
Wat me elke keer weer raakt zijn de echtparen (of stelletje, ik weet immers niet of ze getrouwd zijn), die samen of met kinderen en hun race- of toerwagen naar zo’n evenement komen. Auto op trailer achter de dagelijkse auto of achter de camper of nog rianter, in een vrachtwagen, waarvan de voorkant woonruimte is. Bij aankomst wordt er een tijdelijke paddock gemaakt, waar de auto onder staat en waar de reparaties worden verricht. In de meeste gevallen zit de man achter racestuur en regelt de echtgenote foerage, kleding en het helpen bij het aantrekken van brandwerende race overalls, een parasol tegen regen of zon, de gegevens voor de race en houdt ze echtgenoot tijdens de race op de hoogte van tijden en noodzaak om brandstof in te nemen. Vooral bij de historische monoposto’s komt dit voor. Erg leuk om te zien.
Mijn jongste zoon was mee en die verbaasde zich over de manier waarop de voorraad brandstof wordt gepeild (met een houten stok, die vervolgens wordt afgemeten) en hoe er getankt wordt (met een slang die in de jerrycan wordt gezet en dan via een soort automatisch drukverschil de benzine overhevelen.
Voor de jongste was er een gratis kartbaan geregeld. Jongste zoon maakte een primeur mee, want hij had nog nooit gekart. Hij kreeg een mooie helm op en mocht na instructie over gasgeven en remmen met drie anderen de baan op. Dat was een heel avontuur, want de voorganger stopte bij elke bocht. Geweldig om te zien hoe ingespannen en geconcentreerd die kinderen dan al bezig zijn met sturen. Dezelfde concentratie die nodig is om de historische racewagens op de baan te houden.
Er stond een prachtige Porsche van Bob Hahn die op een bijzondere wijze was gespoten in twee kleuren, waardoor de auto wel andere vormen leek te hebben aan de voorzijde. De auto kreeg volgens een bezoeker hiermee welhaast Italiaanse lijnen. Vakwerk.
Dit jaar was BMW Classic naar Zandvoort gekomen met een aantal van de bekendste en meest succesvolle BMW raceauto’s, bestuurd door gelauwerde coureurs. Maar we zagen meer langskomen op gebied van Formule 1 wagens: de Benetton B192 van Michael Schumacher, de Arrows A18 van Damon Hill, de Alfa Romeo 182B van Andrea de Cesaris en de Jordan EJ12 van Takuma Sato langskomen. Wat een herrie maken die auto’s. Porsche verzorgde op zaterdag en zondag een speciale Porsche demo.
Het goedgevulde en spectaculaire GT-veld van de Gentlemen Drivers heeft meestal een oranje tintje. Vorig jaar wonnen Tom Coronel en David Hart met hun AC Cobra, in 2012 klonk het Wilhelmus voor Jan Lammers en Michiel Campagne met hun Chevrolet Corvette Grand Sport. Vorig jaar wonnen David Hart en Tom Coronel de race met hun AC Cobra. Dit duo mengt zich ook dit jaar weer in de strijd. David deelde zijn Cobra met Giedo van der Garde, Tom vormt een equipe met Hans Hugenholtz. De Nederlandse inbreng bestaat verder uit Michiel Smits (Ford Shelby Mustang GT), Roeland Voerman (Chevrolet Corvette), Karsten Le Blanc (AC Cobra) en Robert Jan ‘t Hoen en Cor Visser (beiden Austin Healey 3000). De
resultaten waren bij het moment van schrijven nog niet bekend op de site van de Historic Grand Prix, maar kunt in de komende dagen daar nalezen.
Zoals bij vele auto-evenementen liepen hier ook promotiedames rond voor verschillende merken en doelen. De dames van Porsche waren in een soort jaren ’50 jurken gestoken en zagen er heel retro uit. De dames van de Historic Grand Prix Zandvoort waren in nauw sluitende rubbersuits gestoken en hadden het best warm op deze zonnige dag. Ze wilden graag voor Cinecars op de foto. Kan dat bij een beetje leuke historische auto, vroeg ik. Zeker, was het antwoord. Verderop staat een mooie rode. Dat bleek een mooie Ferrari te zijn, die volgens de eigenaar niet mee kon rijden, vanwege slechte remmen.
Zon, sfeer, benzinedamp en races waar op het scherpst wordt gereden. Zandvoort doet nog helemaal mee.
Robbert Moree
[flickr_set id="72157657980762245"]