Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

20952147024_7a9f51bf1b_kEen primeur op Cinecars! We zijn bij de historic Spa six hours. We waren erg nieuwsgierig hoe het zou zijn om 650 historische auto’s bezig te zien op dit circuit met als hoofdschotel de 6 uur race op de zaterdag. Na een lang weekend bij de Goodwood Revival weer een heel andere belevenis. Onder strak toezicht van de Graaf van March zijn er veel regels op Goodwood, waar strak de hand aan wordt gehouden. De sfeer op Spa is een stuk relaxter, meer open. En je kunt bijna overal gewoon komen.

Naast de 6 uurs uithoudingsrace, waar ik apart over verslag doe, worden er meer races verreden: de Grand Prix Masters (oudere F1) en de Historic Grand Prix Cars Association, waarin auto’s rijden die Grand Prix-wedstrijden reden voordat de Formule 1 echt bestond. Dit zijn auto’s van voor 1950. Verder zien we auto’s racen in de Formula Junior, een klasse die diende als springplank naar de F1 tussen de jaren ’50 en 1964.

21574997595_d79ee234ed_kVanaf 1921 bestaat dit circuit en werd daarvoor gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l’ Eau rouge naar Francorchamps. Totale lengte van het circuit was iets meer dan 14,1 kilometer. Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België verreden op het snelle, maar onveilige circuit van Spa. Dat leidde uiteindelijk tot het wegvallen van de Formule 1. De 24-uur race en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven. In 1979 werd het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit van 7 km lengte in gebruik genomen, dat tot 2000 overigens nog steeds voor bijna de helft bestond uit gewone rijkswegen. Enkel het stuk van “Les Combes” tot net voor “Blanchimont” was toen uitsluitend voor het racen bedoeld. Sinds 2000 is het circuit echter een permanent afgesloten racecircuit en werd een nieuwe openbare weg aangelegd ten oosten van het circuit.

21387090938_f0363d2235_kOok deze keer racen auto’s als de Ford GT40, Jaguar Type E, AC Cobra, Chevron B8, Brabham, Lola T70 of Ferrari 250LM over het circuit, alsof we terug zijn in de jaren ’50 en ’60. Helaas zullen beroemde rijders als Juan Manuel Fangio, Nino Farina, Alberto Ascari, Peter Collins, Tony Brooks, Jack Brabham, Phil Hill en Jim Clark, allemaal voormalige winnaars van de Grand Prix Formule 1, niet meer achter het stuur zitten.

De zaterdag begon met races met auto’s uit de jaren ’50 en ’60, de pre 66 touring cars en de woodcote en Stirling Moss trophy. E-types, Coopers, Allard, Aston Martin’s, Lola’s en meer snoepgoed komt voorbij. David Hart reed in zijn Lister met nummer 3, die hij sinds kort heeft. Het was wennen aan de auto en zoals Hart zei: ‘de auto moet nog aan hem worden aangepast’. De veiligheidsgordels zitten te los, het gaspedaal blijft hangen, de wielophanging moet nog verder worden aangepakt. De auto gaat dus naar een Britse specialist om te worden verfijnd en om een klein deukje weg te werken dat de auto in deze race opliep aan de voorkant.

20953740973_32ceccf4bb_kIn de pits is het een drukte van belang de hele dag. Er wordt even een motor gewisseld, veel afstelwerk, en tanken met trechters. Banden worden gewisseld, wegligging verfijnd, remmen ververst. Veel te doen om de auto goed te hebben. Een MGB-rijder legt in de nacht een pen en papier naast zijn bed om gedurende de nacht allerlei zaken op te schrijven die nog aan de auto moeten worden gecheckt. Hij vertelt dat het eigenlijk overbodig is, maar je wilt gewoon niets aan het toeval overlaten. Goeden tip voor poetswerk onder de kap, volgens mij op het aluminium: Vim, ouderwets en effectief. Maar moeilijk te vinden tegenwoordig.

En ook hier lopen er vrouwen rond. Lang niet zoveel als op Goodwood, maar racen blijft vaak familiewerk. Geweldig om te zien hoe een keurige mevrouw liefdevol de helm van haar echtgenoot van binnen reinigt en verfrist en van buiten poetst. “Real love’, zegt ze. Leuk dat even verderop twee officials van de pits even bij de rode brede lijn willen poseren. Een oude rot en een aantrekkelijke jongedame.

21548682506_390c46d519_kBij de stand van Peugeot scooters, waarvoor Cinecars iets met film gaat doen, liepen we het Japanse Mazda team tegen het lijf. Conversatie was moeilijk, omdat er naast een heel klein beetje Engels, alleen Japans werd gesproken. Mijn Japans houdt op bij goedemorgen en tot 6 tellen. Ze wilden na wat gebarenconversatie graag even bij zo’n Peugeot scooter poseren en vonden ze erg mooi. Leuk om te zien dat ze met een paar Mazda’s meereden en met duidelijke Trots de Japanse vlag op een motorkap legden. In de race reden ze wat meer in de achterhoede met deze Mazda R100 met 2 liter motor.

Een buitje zo nu en dan hoort bij Spa en drukt de pret niet. Het maakt het racen spannender en de verhoudingen tussen de auto’s gelijker. Bij de Historic Formula One Championship kon ik bij Eau Rouge van de jaren ’80 Formule 1 wagens vastleggen die met hun brede banden flink regenwater omhoog wierpen. Prachtig.

Robbert Moree