Het was halverwege de jaren ’90. Jan Neleman had zijn transportbedrijf verkocht en was weer op zoek naar andere uitdagingen. Andere onderneming of toch eerst even iets heel anders, wellicht iets om je in vast te bijten na dag en nacht werken als ondernemer in transport en logistiek. En dat werd het: iets heel anders.

1801276_723311081055070_6953786554854917070_oHij kocht een originele Ford model A van eerste (!) eigenaar. Een eigenaar die lief en leed met de auto had gedeeld op het platte land van de Verenigde Staten. De hoeveelheden modder waren getuigen van het ruige leven op het platte land. De eerste eigenaar was duidelijk trots op zijn Ford model A en had met witte kwast op de motorkap geschreven: ‘The real heartbeat of America’.


10001114_722988934420618_4804573239579504869_oAls praktisch en technisch ervaren transportondernemer is Jan Neleman
in staat om alles te maken wat z’n ogen zien. En bij deze Ford A viel er heel wat te maken. Veel onderdelen van dit vintage model zijn nog prima verkrijgbaar, vooral bekleding voor interieur en technische onderdelen. Maar sommige onderdelen voldeden niet aan de kwaliteitseisen van Jan Neleman. Dus werden de raamomlijstingen gemaakt van RVS. En werden andere onderdelen zelf gemaakt en verchroomd. En qua spuitwerk moest de auto natuurlijk worden gespoten zoals vroeger; dus de striping werd gespoten en niet geplakt. Het resultaat is een A-Ford cabriolet die er zijn mag. Een prachtig exemplaar van een auto die Amerika mobiel maakte. Betrouwbaar, robuust en in te zetten voor familie en werk.

1960908_723310857721759_3330408025862960735_o

Na een totale sluiting van alle fabrieken en dus het stoppen van de productie van de T-Ford, kwam Ford in 1928 met dit nieuwe model. De ‘A’. De naam ‘A’ was door Ford ook gebruikt in 1903 voor zijn eerste auto. Een auto gemaakt voor een wereld met meer welvaart en leek iets op z’n duurdere rivaal; de Lincoln. Dus had het model een krachtigere motor, was sneller en vooral ruimer. Maar: met het zelfde voor die tijden acceptabele gebruik als de T-Ford: 20 mijl per gallon.

banner breed cc films-1

1973626_723310951055083_8619316637516312117_oEn wat was er nieuw? Hydraulische schokbrekers, vooruit van veiligheidsglas, bumpers, ‘automatische’ ruitenwissers, modernere koplampen en een Bendix zelf-starter. En dat alles voor een prijs die niet veel hoger was dan z’n illustere voorganger.

De vierliter vier cilinder motor van de A-Ford leverde 40 pk bij 2200 (!) tpm en was voorzien van aluminium
1079051_723310887721756_4387637907169387497_ozuigers en cilinderkop. En voor het comfort een veel betere 3 versnellingsbak, die een kleine kopie
van de bak uit de Lincoln was. 
Voordat de eerste model A van de band liep waren er al 800.000 orders geplaatst. Alhoewel zwarte donderdag op de beurzen in 1929 de Grote Depressie inleidde en enig roet in het eten gooide qua verkopen, zijn er in  bijna 5 miljoen A-Fords geproduceerd.

In Hillegom vinden we de grootste collectie ter wereld van Ford-modellen. Het gevolg van een uit de hand gelopen hobby van Piet den Hartogh. Piets vader, Jacobus den Hartogh, startte in 1920 een transport bedrijf met een beurtschip en paard en wagen. Piet kwam daar al jong in dienst. Hier zien we een samenloop van de verhalen van Jan Neleman en Piet den Hartogh: beiden hebben een verleden in de transportwereld, want ook de vader van Jan Neleman zat in de transportbusiness.

1973261_723311331055045_6736712017919032102_o

Na verloop van tijd begon zijn vader met het kopen van Ford trucks. Deze wagens moeten een grote indruk op Piet gemaakt hebben. In 1956 kocht Piet zijn eerste eigen Ford. Sindsdien zijn er vele gevolgd. Overal ter wereld kocht Piet de verschillende automobielen. Met grote zorg zijn alle wagens in originele staat gebracht, en dat zijn ze nog steeds. Door gebrek aan ruimte opende Piet den Hartogh in 1997 het Ford Museum, waar zijn collectie nu voor iedereen te zien is.

Robbert Moree