De tweede dag van Le Mans Classic stond het terrein ook vol met schitterende auto’s. Tot slot waren er kwalificatie wedstrijden waar alle grids achtereenvolgens aan bod kwamen voor de wedstrijden morgen. Er werd stevig gereden. Een Ferrari verloor de complete inhoud aan motorolie op het circuit waardoor de race werd uitgesteld en er eerst geruimd moest worden. Een Jaguar ging de grindbak in, en die was niet de enige. Er wordt dus serieus gereden, met blèrende motoren, gierende banden en flinke inhaalmanoeuvres. Het is serieuze racerij. Voor de eigenaren betekent winnen ook bekendheid van hun auto, en dat is goed voor de marktwaarde. De kwalificatiewedstrijden duurden tot ongeveer 21.30 uur, waarna er nog genoeg te doen was. Uw verslaggever ging echter richting hotel om de foto’s te versturen en het verhaal te schrijven.

[srizonfbalbum id=86]

Natuurlijk kent zo’n kwalificatiewedstrijd ook een uitslag. De eerste Gris werd Traber in een Talbot Lago, hij staat dus zaterdag vooraan! Voorts bij de eerste auto’s: een Alfa Romeo 8C, een BMW 328 en een Talbot 105 BGH 21 uit 1934. Op de 9e plek komt de eerste Bugatti, een typ 35. 

In mijn populaire grid, met auto’s van 1949 tot 1956, overheerste Jaguar. De eerste plaats voor een C-type en de tweede en derde plaatsen voor D-types, gevolgs door de Duitsers Mulder en Simon in een Mercedes 300 SL. Op de negende plek de eerste Maserati, een 300 S.
De derde grid werd aangevoerd door Aston Martin en Cooper met pas op de 5e en 6e plaats Lister-Jaguars. De vijfde plek zowaar voor de Nederlander Gijzen met zijn Lister Jaguar Knobbly. De in de autowereld bekende Alain de Cadenet, een voormalig coureur en constructeur, die nu nog racet en presenteert op TV, haalde met een Jaguar D type de7e plaats en start morgen dus ook voorin!

[srizonfbalbum id=87]


De vierde Grid met jaren ’60 auto’s werd overheerst door Ford en Shelby. Ford heeft in die jaren immers met veel investeringen zijn voornemen gerealiseerd om een keer de Le MAns 24 uur te winnen en maakte de GT40. Op de 9e plek zowaar een Jaguar E-type uit 1963. Op de 41e plek de eerste Nederlander, met een Ferrari 275 GTB. In grid 5 en 6 overheersen nieuwe merken en stallen: Chevron, Lola en Porsche bezetten de eerste plekken.

[srizonfbalbum id=88]