Een vriend van me had geen tijd en stelde zijn kaartjes voor de Historic Grand Prix Zandvoort ter beschikking die hij had gewonnen bij een loterij Dat hoef je mij als liefhebber van klassieke automobielen geen twee keer te vragen.

Vanmorgen vroeg ging ik dus met m’n jongste zoon naar Zandvoort. Wist u dat op 3 juni 1939 voor het eerste een autorace werd gereden op een stratencircuit van Zandvoort. Nog geen circuit dus! Deze race ging onder meer over de Van Lennepweg, die nu nog een van de belangrijkste toevoerwegen is naar het huidige circuit. Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace, toen nog onder de naam Grand Prix van Zandvoort, plaats op het circuit van Zandvoort. Vanaf 1950 heette de Grand Prix officieel de Grand Prix van Nederland (Dutch Grand Prix). Maar het zou nog tot 1952 duren voordat de Grand Prix van Nederland deel zou uitmaken van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1.

[srizonfbalbum id=110]

Vrijwel jaarlijks tot halverwege de jaren ’80 zou de Grand Prix van Nederland deel uitmaken van de Formule 1. Beroemdheden als Fangio, Ascari, Stirling Moss, Hunt, en onze eigen Hollandse coureurs reden op het circuit.In de jaren ’60 was het circuit van Zandvoort een vast hoogtepunt op de Formule 1-kalender. In 1961 ging de Grand Prix-zege op het circuit van Zandvoort naar Wolfgang von Trips (Ferrari). In 1962 won Graham Hill met zijn BRM. Belangrijker voor de toeschouwers was de mooie zesde plaats van Carel Godin de Beaufort met zijn Porsche. In de periode 1963 – 1965 sloeg Jim Clark drie keer op rij zijn slag met zijn Lotus. Inmiddels moeten we het met de Historische Grand Prix doen. En dat is geen straf. De Historic Grand Prix Zandvoort heeft overigens pas twee edities achter de rug, maar is desondanks al uitgegroeid tot een evenement dat in 2013 bijna 46 duizend toeschouwers trok.

De klasse Pre ’66 Touring Cars biedt een fraai overzicht van de toerwagens die tot 1966 de dienst uitmaakten. Het startveld varieert van de Mini Cooper S tot en met de Ford Falcon. Deze auto’s maakten hun laatste ronden toen ik tegen 10 uur vanmorgen aankwam. De naam zegt het al: de Pre ’66 Touring Cars is het domein van toerwagens van vóór 1966. Deelname staat open voor toerwagens vanaf 1.000 cc, de grootste klasse is voor auto’s met een cilinderinhoud van meer dan vier liter. De raceserie heeft een aparte klasse voor homologatiespecials, dit zijn speciaal voor de autosport doorontwikkelde toerwagens. In deze klasse vinden we een legendarisch drietal: de Lotus Cortina, de Alfa Romeo GTA en de BMW 1800 TI/SA.

[srizonfbalbum id=111]

De Mini Cooper S is de meest voorkomende auto in het veld van de Pre ’66 Touring Cars. De Ford Falcon is vaak de snelste auto van het startveld. De klasse maakt deel uit van de befaamde Masters series, waartoe onder meer ook de Grand Prix Masters, de Gentlemen Drivers en de World Sportscar Masters behoren.

Ik viel bij binnenkomst direct in de opstelling van Formula Junior. Dat was van 1958 tot 1963 een belangrijk voorportaal van de Formula 1. Tegenwoordig is de Formula Junior een even geliefde als hoog aangeschreven historische raceklasse. De Lurani Trophy voor Formula Juniors is zelfs een officieel FIA-kampioenschap. De Formula Junior was in 1958 de opvolger van de 500 cc Formula 3-klasse. Legendarische coureurs zoals Jim Clark, John Surtees, Jochen Rindt, Wolfgang von Trips en Lorenzo Bandini kwamen in de Formula Junior in actie.

[srizonfbalbum id=112]

De klasse laat fraai de evolutie van formulewagens zien: van voorin geplaatste motor naar de motor achterin, van trommelremmen naar schijfremmen en van buizenframe naar monocoque. De aandrijving wordt verzorgd door een 1.000 of 1.100 cc productiemotor.

Het startveld bestaat uit formuleauto’s van bekende constructeurs zoals Lotus, Cooper, Lola en Brabham, maar ook uit merken waar de meeste bezoekers aan de Historische Grand Prix Zandvoort nog nooit van hebben gehoord. Denk aan Envoy, Taraschi en Volpini. En het gaat hard. Erg hard.

De klasse Grand Prix Cars van vóór 1961 is een lust voor het oog en het oor. De auto’s uit deze periode hadden de motor nog voorin zitten. Merken zoals Cooper, Maserati, Ferrari en Lotus deelden destijds de lakens uit. Het wereldkampioenschap Formule 1 ging officieel in 1950 van start. In 1952 vond de eerste Grand Prix op het circuit van Zandvoort plaats. Alberto Ascari won achter het stuur van zijn Ferrari. In de klasse Grand Prix Cars Pre ’61 komen Formule l-bolides uit dit tijdperk in actie. Denk aan de Ferrari 625A en de eveneens wereldberoemde Maserati 250F.

Het grootste deel van de klasse Grand Prix Cars Pre ’66 bestaat uit Formule 1 auto’s. In die tijd was slechts een handvol constructeurs actief in de Formule 1. Dat zien we terug op de startgrid; de merken Cooper en Lotus domineren, samen met een enkele vertegenwoordiger van constructeurs zoals Lola en BRM. In de jaren 1961 – 1965 werd er gereden met 1.500 cc motoren. Het leuke van de historische renstallen, die nu deze auto’s in actie houden, is dat er ter plaatse door coureurs en monteurs gezamenlijk wordt gesleuteld om bij te stellen of domweg een flinke reparatie aan remmen of motor te doen. Dat geeft een erg informele sfeer in de self made paddocks. De foto’s spreken voor zich.

[srizonfbalbum id=113]

Ik geniet zelf altijd erg van ‘herkenbare’ auto’s van de openbare weg. De Porsches, Jaguars, Ford’s, MG’s en Austin Healey’s die hun specifieke raceklasses hebben. Maar de oudere Formule 1 auto’s zonder vleugels achterop kunnen me ook bekoren. Als jullie besluiten om zondag nog even te gaan: neem oorbeschermers mee!

Op de baan wordt er niet zachtzinnig met de auto’s om gegaan. Dat betekent ook dat niet elke carrosserie in dezelfde vorm van het circuit afkomt dan bij de start. Daarnaast merk je dat er regelmatig een auto wegens technisch mankement tijdelijk moet opgeven.

Het was leuk om ook even te kunnen praten met Adrian van Hooijdonk, de chief designer bij BMW. Als Nederlander heeft hij het ver geschopt. Ik kom hem regelmatig tegen bij de Mille Miglia. Op Zandvoort rijdt hij met een BMW 2002 Tii, waar hij ook in Duitsland mee racet. Op mijn vraag of ik hem over twee weken op Goodwood in actie zie, vertelde hij dat hij nog niet zover was doorgedrongen in de racewereld. Daarvoor moest hij nog betere prestaties neerzetten. Naast Van Hooydonk waren Lammers en Hugenholtz bekende gezichten vandaag.

Het was weer een feest in Zandvoort!

Robbert Moree

[srizonfbalbum id=114]