Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

20824443214_29d0c03c4d_kOp zondag werden de slotraces gereden op Goodwood. De races die de finale klassering bepalen. Dat ging gepaard met rijden op het scherpst van de snede. En dat was genieten voor de in totaal bijna 150.000 bezoekers die dit jaar het uitverkochte evenement bezochten.

Nu is de Cinecars site niet de plaats om alle uitslagen te debiteren. Die kan men vinden op de site van Goodwood zelf, maar op een paar races wil ik toch noemen en met name op de Nederlanders die meereden.

21420893436_ee208e76ac_kDe Brooklands Trophy is voor sportauto’s die vroeger bijvoorbeeld in de endureance races meereden op Brooklands vóór 1939.  Auto’s die hier meerijden zijn bijvoorbeeld de Talbot AV105 uit 1931, die de eerste plaats haalde met Gareth Burnett achter het stuur. Verder reden er bijvoorbeeld een  Frazer Nash Saloon ‘The Owlet’ uit 1928, een Maserati 8C 3000 uit 1932, een Aston Martin Brooklands uit 1938 en een Bugatti Type 59 uit 1934 mee. De bekende tv presentator en columnist in Classic and Sportscar magazine en veelvuldig deelnemer aan Le Mans 24 uurrace Alain de Cadenet werd 15e in zijn Alfa Romeo 8C 2300 MM uit 1931.

21420896216_6c9c047e13_kBij de Lavant cup, waarin de Ferrari’s reden, werd James Cottingham de eerste in een Ferrari 500 TRC uit 1957. Bij deze race werd ook zo scherp gereden dat je soms je hart vasthield. De Ferrari 250 Monza met Carlos Monteverde achter het stuur was in een fel gevecht verwikkeld met de Ferrari 500 TRC van James Cottingham, toen de eerste vlak voor de neus van Cottingham een schuiver maakte die tot ieder grote verwondering slechts leidde tot een klein schrammetje op de koplampafdekking. Een mirakel. 

Het race hoogtepunt was toch wel de jaarlijkse  RAC TT Celebration race voor GT auto’s uit de eerste helft van de Jaren ’60. Een Jaguar E-type die door JD Classics was geprepareerd won met voormalig British Touring Car kampioen Gordon Shedden en Chris Ward achter het stuur na een spannende race met onder andere een AC Cobra. Giedo van de Garde reed met Hart in de AC Cobra van David Hart tijdens de Goodwood Revival. In de kwalificatie voor de RAC TT Celebration miste de voormalig F1-coureur zijn rempunt en raakte de piepschuimen muur in de chicane. De ravage was enorm maar schade aan de AC Cobra was er nauwelijks en werd met wat uitkloppen en zelfklevende tape in de kleuren van de 21259293408_3a9495eff9_kauto provisorisch hersteld. Het DHG lag in het begin in de kopgroep. Uiteindelijk behaalden ze plek 23 vanwege technische problemen. Vorig jaar wonnen ze. Volgend jaar willen ze revanche. Giedo van de Garde was niet de enige bekende naam in het veld. Arie Luyendyk reed in een andere AC Cobra die in de kwalificatie enkele technische problemen had. Luyendijk haalde wel de hoogste rondetijd.

In de St Mary’s Trophy voor sedans uit de jaren 1960 won de Ford Fairlane Thunderbolt van ‘Mr Le Mans’ Tom Kristensen. Tiff Needells voorspelling dat de Mini’s zouden winnen kwam dus niet uit. Tiff behaalde zelf plek 21 met een Jaguar MkII uit 1961. BMW designchef Adrian van Hooydonk behaalde met zijn debuut op Goodwood plek 26 met een BMW 1800Ti uit 1965. Voormalig coureur Jochen Mass was hekkensluiter op plek 30 met een Ford Galaxy 500 uit 1963.

Sussex thropy werd gewonnen door Bobby Verdon Roe in zijn Ferrari Dino. David Hart reed voor het eerst in een fabrieks Jaguar Lister Costin en behaalde daarmee een niet onverdienstelijke 7e plaats.

20824426064_2b5e99f0db_kLos van de races liep ik de man van het Nederlandse programma ‘Hoe heurt het’ tegen het lijf, Jort Kelder. Kelder’s koffer was te laat gearriveerd, maar gelukkig, zo vertelde hij, moest hij nog een tweed pak ophalen, dat hij in Londen had besteld. Dat is het paarse tweedpak dat hij op de foto aanheeft. Kelder gaf eerlijk toe niet voor de races te komen. Graaf March laat overigens ook niet zomaar filmen toe van de races. Hilarisch was wel dat Kelder met een band met ‘Mecanic’ rond zijn arm liep. We constateerden dat zijn handen niet vuil genoeg er voor waren tot hilariteit van enkele echte monteurs, die wel vuile handen hadden.

Goodwood was weer geweldig qua sfeer en sportiviteit. Voor herhaling vatbaar, zal ik maar zeggen.

Robbert Moree