Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Mijn naam is Roger Muijrers (53) uit Valkenburg aan de Geul. Ik stel u voor: Mijn Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965.

De nieuwe Taunus 12M was in eerste instantie bedoeld als Ford Amerika’s tegenhanger van de Volkswagen Kever. Detroit zag er van af en het project Cardinal werd in 1960 overgedragen aan Ford Keulen, die de auto verder ontwikkelde voor de Europese markt.

Tussen september 1962 en augustus 1966 zijn er in totaal bijna 650.000 van de band gerold. Eerst in Keulen en later ook in het Belgische Genk.

Zoals bij vele tieners begon mijn liefde voor techniek met een brommertje, in mijn geval een Puch VS 50D de luxe. Later werd dat een Zündapp KS50. De start van een lange sleutelcarrière. De dag dat ik mijn eerste auto kreeg zal ik nooit vergeten. Het was 20 april 1981. De dag dat mijn grootouders op bezoek kwamen om te vertellen dat ik ‘De Greune’ (de kleur groen op z’n Limburgs) zou krijgen. De Taunus, ja precies de auto waar het vandaag nog steeds allemaal om draait, ging de garage in omdat ik nog geen rijbewijs had. Mijn vader had de sleutel en de Ford mocht alleen naar buiten om te poetsen. Na het behalen van mijn rijbewijs werd hij dagelijks gebruikt tot mei 1983. De militaire dienstplicht riep en er kwam een ‘moderne’ auto, een Opel Kadett uit 1974.

De Ford verdween weer de garage in, nu om hem op te knappen. Mijn opa was destijds heel zuinig op de auto. Elk klein krasje werd beloond met een lading verf. Veel krasjes dus veel verf. Na het lassen van de wielranden werd de Taunus aan de buitenkant overgespoten. Mechanisch was de auto in een goede conditie, er stond pas 32.000 km op de teller. De jaren verstreken, totdat in 1997 het noodlot toesloeg. Bij het optillen met een 2-koloms hefbrug viel de Taunus van twee meter hoogte naar beneden. Ik kwam er met een pleister vanaf, voor de Taunus zag het slechter uit. Ik heb hem terug op z’n poten gedraaid en in een hoek gezet. Ik heb er jaren niet naar kunnen kijken, maar van de hand doen, nooit!

Naast mijn Taunus had ik nog een auto, een Chevy Pick-Up uit 1948 die ik volledig had gerestaureerd. Toen ik in 2001 iemand bereid vond om de Taunus te herstellen, bleek dat het geen goedkoop project zou worden. Ik stond voor de moeilijke keuze de Chevy te verkopen, of ‘de Greune’. De Chevy moest er aan geloven. Op 11 september 2001, de dag dat in New York vliegtuigen de Twin Towers invlogen, reed de Pick-Up voor de laatste keer de oprit af. Sommige data vergeet je nooit.

Toen onder de Taunus alleen nog 4 wielen stonden kon hij naar de plaatwerker. Uiteindelijk viel de schade mee. De linker zijde, waarop hij was gevallen, kreeg een nieuw achterscherm, dorpel en een nieuwe deur. Het voorspatbord werd uitgedeukt, omdat (nieuw) plaatwerk zeer zeldzaam is. In oktober 2005 arriveerde een herrezen Taunus per autoambulance op mijn oprit. Het opbouwen kon beginnen, doch niet voor alle onderdelen onder handen waren genomen. Zandstralen, schuren, spuiten, poedercoaten, galvaniseren, bekleden, vervangen, repareren, reviseren en wat dies meer zij. Je verveelt je nooit. November 2008 was het dan eindelijk zover, de APK-keuring verliep probleemloos en na 11 jaar kon de Ford de weg weer op.

We wonen in het Zuid-Limburgse Heuvelland, dus hoeven we nooit ver te zoeken naar mooie weggetjes om te genieten van deze auto. Bovendien liggen België (Ardennen) en Duitsland (Eifel) op een steenworp afstand. Ik kan uren uitweiden over ‘De Greune’, over de kleur, het model, het subtiele chroom, het comfort. Het is een auto met een heel speciaal plekje in mijn hart. Een auto die ik nagenoeg mijn hele leven heb meegemaakt. Dan overtreft de emotionele waarde alles.

Tekst en foto’s: Roger Muijrers

Redactie: Marc GF Zaan

Ook jouw auto op CineCars? Klik hier voor info!

Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965
Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965
Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965
Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965
Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965
Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965
Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965
Ford Taunus 12 M Coupé uit 1965