flag_italian_cinecars

Italian

Roberto Corno is een creatieve duizendpoot, in Italië bekend als acteur, maar ook als journalist voor o.a. Automobilismo d’Epoca. Gek van auto’s dus. Roberto staat voor de keuze, een nieuwe of klassieke auto aan te schaffen. En ook in Italie is dat niet een makkelijke beslissing.

Een jaar met de Beta

BAwqLOCCO (4)Daar gaan we weer, bezeten en verdiept in allerlei advertenties. Bladen, internet, alles struin ik af op zoek naar mijn definitieve nieuwe bolide. Iedereen in mijn omgeving verklaart me voor gek, ik moet inmiddels wel de leeftijd bereikt hebben dat ik een serieuze… zeg  maar… nieuwe auto zou kopen!

Daar heb ik me tot nu toe hard tegen verzet. Na dat ik mijn eerste krokante blauwe Alfasud 1300 van mijn opa had ingeruild voor een fantastische Mini Cooper Rover waar ik duizend en een avonturen mee heb beleefd en nu nog in mijn garage geparkeerd staat, heb ik tien jaar geleden toch maar een moderne Land Rover 90 Td5 gekocht. Alhoewel, modern… wat leeftijd betreft misschien wel maar wat rijeigenschappen betreft…

PROBLEMI DI SPAZIO (2)Om het plaatje compleet te maken heb ik mijn echtgenote overtuigd om in een Citroën Dyane uit 1979 te gaan rijden… En nu lijkt het er toch op dat ik op het rechte pad moet…

Iedereen lijkt me nu ook aan te vallen. “Je moet een nieuwe auto kopen! Denk aan je gezin! De veiligheid, betrouwbaarheid,comfort, je moet ophouden met zoveel risico’s te lopen!

Ik word er eigenlijk niet goed van, alleen de gedachte aan al die electronica, plastic, ik voel saaiheid en een depressie opkomen in mezelf.

Nee. Het gaat echt niet zo, er moet een uitweg zijn! Ik ga echt niet de rest van mijn dagen slijten op zoek naar mijn grijze auto/witgoed apparaat in de garages van de supermarkten zonder haar te kunnen onderscheiden van alle andere. Ik bedank er voor!

BALOwqCCO 3Maar wat dan? De Land Rover heeft maar drie zitplaatsen en de Mini is echt niet de ideale gezinsauto met 2 kinderen. Eigenlijk heb ik nodig: vier comfortabele zitplaatsen, een goede kofferruimte, veiligheidsgordels, goede remmen, een lekkere motor, waterdichte carrosserie en wat betrouwbaarheid. Laten we nou even alles onder beschouwing nemen, een auto uit de jaren 60 is misschien wellicht echt iets te veel gevraagd, maar eentje uit de jaren 70 of zelfs jaren 80 zou toch perfect zijn? Ik wordt er helemaal opgewonden van en feliciteer mezelf, heb de oplossing gevonden! Het wordt een hele “nieuwe” klassieker!

PORTO RECANATI (2)En dan duik ik onder in testverslagen en catalogussen tot diep in de nacht, opzoek naar de ideale gezinsauto… nee niet iets om lichtzinnig beslissingen over te nemen! Het is geen makkelijke keuze, ook omdat er eigenlijk een enorme aanbod is, heel wat anders dan de hoeveelheid beschikbare nieuwe modellen. Ik heb een honderdtal interessante advertenties uitgezocht. Elke avond ga ik weer op onderzoek uit, denk even het ei van Columbus gevonden te hebben en dan … toch even verder kijken…. Uiteindelijk ben ik tussen de sterren en de stallen bijna een jaar bezig. Van alles komt voorbij: Ritmo, 132, 131, Alfasud, Giulietta, Hpe, Beta, Peugeot 504, Regata, Thema, Renault 16, Croma, etc,etc.

Inmiddels word ik redelijk asociaal bevonden, mijn typische avond verloopt tot minstens 1 uur in de nacht voor de PC nadat ik de zoekopdracht ingevuld heb: Maximum bedrag €3000. Bouwjaar voor 1985. Ongelofelijk hoeveel keuze!

MELFIEn ineens weet ik het! Ik wordt totaal gepakt door een licht blauw metallic Beta Berlina 1600 derde serie uit 1981. Ik stel een ruil voor met de Dyane van mijn vrouw en de verkoper die €3000 vraagt gaat er op in… Yes! Hebbes!

Met een katapult word ik ineens geworpen in segment F, luxe wagens, maar dat mag ook wel, ik ben een gewaardeerde vakman!  Licht blauwe rubberen matjes, het interieur is ontworpen door Panno Zegna, het Gruviere dashboard ontworpen door architect Bellini en een gas installatie.

Volgens mij ben ik er helemaal uit, ik moet alleen de anderen er van overtuigen.

RIBALDOMet de timing van de slechtste komiek, slechts 19 dagen na mijn aankoop, besluit de wethouder van verkeer van Turijn (de stad waar ik woon) een rijverbod in te laten gaan voor belastingvrije oldtimers op gas! Ik ga op zoek op FaceBook naar het profiel van deze wethouder en vraag hem beleefd of hij degene is die me daags naar mijn werk zal brengen. Zijn politiek correct antwoord raakt natuurlijk kant noch wal en ik besluit simpelweg het verbod te negeren…

Ja, ik lijk inmiddels een verzet strijder!

De Lancia Beta rijdt echt als een zonnetje, de enige nodige reparatie is een kogellager van een van de achterwielen na 4000 gereden kilometers. Om mijn mening over oldtimers kracht bij te zetten gebruik ik zonder vrees mijn Beta iedere dag, de Lancia wordt gedurende een jaar werkelijk in alles uitgetest.

TERMOLIDe vierdeuren en de veiligheidsgordels achterin zijn ideaal met de kinderen, zowel om op pad te gaan als een eenvoudige rit naar de kleuterschool. Ik word met trots bedwelmd als ik mijn eigen zoon van vier voor zijn vriendjes hoor roepen “Weten jullie wel dan mijn vader een NIEUWE auto heeft gekocht?” Laten we eerlijk zijn… Ergens heeft hij toch ook gelijk?

De auto wordt natuurlijk voor veel meer gebruikt. Dagelijks rijd ik ermee naar mijn werk en regelmatig rijd ik de belangrijkste klanten ermee rond. De gedistingeerde en exclusieve elegantie van het interieur valt goed in de smaak en de auto is altijd een succes bij onze werkdiners waar men het vaak heeft over de zielloze Duitse berlines.

STABILIMENTO ALFA ROMEO POMIGLIANO D'ARCODe ultieme test wordt een van mijn werkreizen naar het zuiden van Italie. In een week rijden we dwarst door de laars, zowel over de lengte als over de breedte: Torino-Napoli-Atripalda-Napoli-Pomigliano-Termoli-Melfi-Foggia-Termoli-Sulmona-Porto Recanati-Torino. De Beta blijkt op de snelwegen supercomfortabel te zijn, zonder enig probleem leggen we 3000 kilometers in 7 dagen af terwijl er zoveel mensen zijn geweest die het me hebben afgeraden. “Je lijkt wel gek! Zoveel kilometers rijd ik nog niet in 15 jaar!”  Wat voor nut heeft een auto als deze als je m niet gebruikt?

BALOwqCCO 1Terug van ons avontuur in het zuiden ga ik met de Beta even fijn op het circuit een stukje scheuren bij Balocco: Koffers uitladen, van gas schakel ik voor wat extra kracht over op benzine, bandjes op spanning, gekruist tape over de koplampen en gaan! Ook in de extreme situaties is de Beta een veilige, eerlijke auto met een uitzonderlijke goede wegligging.

Binnen een jaar heb ik inmiddels meer dan 10.000 kilometers met de Beta gereden, enorm veel lol gehad en mezelf nooit verveeld. Waar wachten jullie op? Alle organisaties hier in Italië roepen dat oude auto’s ( ja laten we ze maar zo noemen om de discussies uit de weg te gaan) weinig gebruikt moeten worden en zeker niet iedere dag! Tja… het is werkelijk waar… Als je een beetje lol wil hebben hier in Italië moet je een beetje een verzet strijder zijn.

Roberto Corno