Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

23033147093_0ed2b00e77_kSigaren zijn onlosmakelijk verbonden met Cuba.

Sigaren zijn wellicht kenmerkender voor Cuba dan Fidel Castro, Che Guevara en oude Cadillacs. De lange geschiedenis van de Cubaanse sigaar al stamt van ver voor de tijd dat Columbus in Cuba aan land ging. Hij nam de tabaksplant mee terug naar Europa. De rest is geschiedenis. 

23292263879_b502e544a8_k
Cuba verandert de laatste tijd snel. Sinds Fidel Castro het stokje heeft overgedragen aan Raul Castro is er weliswaar geen revolutie opgetreden, maar alleen al het feit dat er internet cafes zijn geopend en dat de Cubanen inmiddels verslaafd zijn aan social media is een grote maatschappelijke verandering. Fidel Castro leek ook minder overtuigd van z’n politieke model, toen hij in 2010 in een interview zei als antwoord op de vraag of hij nog steeds het Cubaanse model wilde exporteren naar Latijns Amerika: ‘Het Cubaanse model werkt ook bij ons niet meer’. Inmiddels zien we economische hervormingen en een openlijke erkenning van de politieke, economische en sociale problemen van Cuba.

23634132086_8d77993343_kIn 2008 beloofde Obama een nieuw hoofdstuk in de relaties met Cuba. Het duurde tot 16 december 2014 voordat er een finale deal werd gesloten over uitwisseling gevangen, visa mogelijkheden, economische afspraken en de heropening van diplomatieke relaties door de heropening van de ambassades in Washington (20 juli 2015) en Havana (14 augustus 2015). Voor veel Cubanen zal dit als feest in de oren klinken en hopelijk leidt het tot minder armoede onder de Cubanen.

23634133846_957d7cd533_kAan de andere kant moeten we Che Guevara en Fidel Castro dankbaar zijn. Zonder hun beleid zouden er moderne auto’s zijn geïmporteerd in Cuba en zou de nu aanwezige schat van naar schatting 60.000 (!) Amerikaanse automobielen uit de jaren 50 en 60 er niet meer zijn. Dan reden de Cubanen rond in moderne Japanse auto’s en was het een automobiel land als alle andere. Gelukkig heeft het communistisch regime tenminste dit positieve resultaat gehad. En het is nog officieel nationaal patrimonium ook!

23292251149_f417a05bda_kTerwijl je taxi langzaam wegrijdt van het vliegveld spot je al de eerste Amerikaan, het blijkt een mosgroene Oldsmobiel uit 1950. Daarna volgt een Hudson, een Nash, verschillende Chevrolets, Fords, Plymouths. Het gaat maar door. Het lijkt welhaast alsof de helft van de auto’s uit vintage Amerikanen bestaat. En zo gek is dat niet. Tot 1960 werden er veel Amerikanen geïmporteerd. In dat jaar stopte het, na de revolutie van 1959, die het leven van Amerikaanse bedrijven onmogelijk maakte. De Ford Bel Air sedan uit 1953 kom je in Cuba het meeste tegen. Ze zijn het meest geïmporteerd en wellicht kwalitatief duurzaam.

23032039134_d3cb183609_kSloperijen vind je nauwelijks op Cuba. Alle slooponderdelen zitten op de auto’s, gebruikt en hergebruikt, en opnieuw gereviseerd en werd er bij gebrek aan de officiële verdeelriemen gewerkt met damespanty’s. Motorolie was er ook vaak niet en daarvoor in de plaats kwam er een combi van plantaardige huishoud olie. En het werkte.

Daarom zie je regelmatig enigszins gemodificeerde auto’s langskomen. Een Ford met de grille van een Buick, een gemodificeerde Ford model A en andere bijzondere vormen van carrosserie herstel. Uiteindelijk is het gedaan met hergebruik en revisie. Maar niet getreurd, de Cubaan is niet voor één gat te vangen. Als de eigenaar trots zijn motorkap open doet, dan zie je geen Amerikaanse 6 cylinder in lijn of V8 motor, maar een dieselmotor van Russische of Japanse makelij.

23292250659_ff474603c0_kCollega Aad Meijer was onlangs op Cuba. Hij legt graag op camera vast wat hij zoal op vakanties tegenkomt. Natuur, cultuur, mensen, architectuur en op Cuba ook klassiekers, zo meldde hij me per mail. Nu weet ik dat Aad een goede fotograaf is en dat zijn foto’s ontsloten zouden moeten worden voor het Cinecars publiek. Zoals hij zelf aangaf: ‘Ik had me er niet eens op toegelegd, maar de pracht van de klassiekers, je kunt er niet omheen op Cuba. En gelukkig wilde hij zijn foto’s delen.

23551641382_27d0c86559_kAad reed zelf rond in een tamelijk nieuwe Chinese MG; daarvan zijn er ook twee foto’s bijgevoegd. ‘Een auto met karakter’, zegt hij. ‘Elke keer als je versnelde bij een inhaalmanoeuvre gaf hij er de brui aan en moest je een kwartier de berm in om hem te laten bijkomen van de schrik. En tijdens het rijden brandden onafgebroken minstens drie controlelampjes. Geen probleem, zei de verhuurder. Het lag volgens hem aan de abominabele kwaliteit van de Cubaanse benzine. Gewoon doorrijden dus, en zo min mogelijk onverwacht accelereren.’ Avontuurlijk vakantievervoer daar bij de verhuurbedrijven.

23364517550_733b1b3f40_kZijn reportage maakt zonder meer duidelijk dat voor de liefhebber van klassieke Amerikanen Cuba een walhalla is. Aangezien er een verbod op export van deze auto’s is, kunt u de komende jaren deze auto’s ook rustig gaan bekijken in Cuba.

Robbert Moree

Fotografie: © Aad Meijer