De Lingotto is voor velen het hoogtepunt van deze reis naar Turijn. Deze voormalige Fiat fabriek opent namelijk haar deuren voor ons. Via een spiraalvormige baan klim je steeds hoger tot je op het dak van het gebouw uitkomt. De Lingotto fabriek werd in 1923 in gebruik genomen. Giovanni Agnelli had zich laten inspireren door de Ford fabriek in de USA en door de Siemens fabrieken in Duitsland. Destijds was het de grootste autofabriek ter wereld.

Het resultaat is een spectaculair gebouw van 500 meter lang en met een heuse testbaan op het dak. De grondstoffen voor de productie van de auto’s werden op de begane grond aangeboden. Na op een lopende band alle verdiepingen te hebben doorlopen eindigde de auto gereed voor een rit op het dak over de testbaan.

Na een hectische regenachtige rit door de stad komen we bij Lingotto aan. Eenmaal boven blijkt het onwaarschijnlijke waarheid te zijn: een testbaan voor auto’s op het dak van een gebouw!

We stellen ons op en steeds dichter komt het moment supreme aan. We worden geacht te vertrekken op twee derde van het rechte eind. Je staat dan oog in oog met de kombaan die veel steiler is dan ik me hem had voorgesteld.

[srizonfbalbum id=52]

Nadat we allen een ervaring rijker zijn en de auto’s op het dak hebben geparkeerd vang ik in een ooghoek het beeld op van een witte BMW X6welke het dak op komt gereden. De bestuurder van deze auto blijkt niemand minder dan Chris Bangle te zijn .Chris Bangle en zijn team bij Centro Stile Fiat zijn verantwoordelijk voor de realisatie van de Coupe Fiat. De opdracht om een Coupe voor Fiat te ontwerpen werd aan Centro Stile Fiat en Pininfarina gegeven. Chris was niet geheel vrij van zorgen toen hij deze opdracht ontving en vroeg “kunt u aangeven of we enige kans van slagen hebben bij het ontwerpen van deze auto?”Het antwoord luidde als volgt: “laat ik het zo zeggen; het is hun idee, zij gaan de engineering doen, de auto wordt in hun fabriek geproduceerd en hij draagt hun naam op de zijkant.” Wat denk je zelf? Uiteindelijk geeft hij alle credits aan Paolo Cantarella voor de moedige keuze. Het afgewezen model van Pininfarina, zo blijkt later, heeft zich ontwikkeld tot de Peugeot 406 Coupe.

Voordat we gezamenlijk met de metro naar het centrum gaan voor de lunch is Chris bereid om het prototype van het eerste schaalmodel in 1:18 van de Coupe Fiat te introduceren. Zijn eigen bijdrage aan het treffen zijn door hem ontworpen posters en worden uitgedeeld. De organisatie krijgt het benauwd zodra Chris besluit om bij de auto’s die om hem heen staan te gaan kijken. De metalen strip op het dashboard blijkt een ideale plek te zijn om Chris zijn handtekening te laten zetten.

Eenmaal terug in het hotel verteld een van de organisatoren me dat we het troffen met de motorpolitie. Als ware cowboys reden ze om ons heen om het volgende kruispunt voor ons vrij te houden en ons zo door het drukke centrum heen te loodsen.

Best vreemd om door de politie aangemoedigd te worden om met een flink tempo door rood licht te rijden.

Pieter Molenaar

 [srizonfbalbum id=53]