Herman neemt ons mee naar een stukje Groot-Brittannië in Nederland.  Enthousiast weet hij te vertellen over hoe hij een echte “anglofiel” is geworden en gebleven. Een trotse bezitter van een stukje Brits erfgoed dat eigenhandig is gerestaureerd. Met gevoel voor details, kwaliteit en afwerking zijn een aantal Engelse pareltjes weer tot leven gekomen. De Jaguar XK120 vervult een prominente rol in de familie. Een auto waar veel plezier mee is beleefd en waar ook nog heel veel plezier mee beleefd gaat worden.

903313_737541966298648_6104378416983307356_oIn 1948 werd de XK120 geïntroduceerd op de British International Motorshow. Een sierlijke sportwagen geboetseerd rondom de nieuwe 6 in lijn motor. Daar waar de meeste Engelse wagens nog groot en plomp waren werd dit elegante en sierlijke stukje designkunst bijzonder goed ontvangen. Daarnaar reed de JAG ook nog eens formidabel met de krachtige motor en het uitgebalanceerde onderstel. Een regelrecht succesnummer was geboren en de modelnaam XK staat bij Jaguar nog altijd synoniem voor een mooie en snelle roofkat.

banner breed cc films-1

10012647_737541979631980_2334490518735966273_oHerman is op een perfectionistische manier bezig met zijn auto’s. Geholpen door een aangeboren gave om de auto eigenhandig en op ambachtelijke manier te restaureren. Wel meer eigenaren vinden dat ze hun klassieker goed gerestaureerd hebben, maar Herman krijgt waardering van een ieder die zijn auto ziet en ook een bevestiging van nationale en internationale jury’s wanneer het om het eindresultaat van de XK120 gaat. “Petje af en diepe buiging” voor dit stukje vakmanschap en passie en vooral zijn enthousiasme.

10258839_737542006298644_7464497071051951380_oDe XK120 is gedurende zes jaar bijna onveranderd in productie geweest om vervolgens in 1954 opgevold te worden door de XK140. De term 120 werd ontleed aan de topsnelheid van de motor. De toen nog nieuwe XK  3.4 liter “straight-six” motor is destijds in een auto met aluminium carrosserie getest op snelheid en bij de  120 mph was de fut er pas uit. Met deze prestatie in de broekzak was de XK120 destijds de snelste productieauto. Waaraan de XK140 zijn naam ontleed moge in dit geval duidelijk zijn .

10007356_737542219631956_6955133831892089841_oEchte Jaguar puristen spreken in vaktermen over hun uitvoering. Voor de buitenstaander zijn termen als OTS, DHC en FHC een soort van abracadabra. Herman zijn XK120 is een OTS, waarbij de afkorting staat voor Open Two Seater. De DHC was de Drop Head Coupe, een luxere en ruimere cabriolet dan de OTS. De coupé versie van de XK’s worden aangevuld met de term FHC. Hierbij staat de afkorting voor Fixed Head Coupe. Britse logica om een cabriolet als coupé te bestempelen, maar verder best simpel. Je moet het alleen even weten!

banner breed cc films-1

10272572_737542196298625_6279446298863801502_oHerman zijn XK120 OTS is gedurende een verblijf in de USA langs de kant van de straat aangetroffen. Zijn passie voor het merk deed hem besluiten om de XK te kopen en te verschepen naar Nederland. Een lang gekoesterde wens ging hier eindelijk mee in vervulling en tot op de dag van vandaag wordt er met de XK gereden, er van genoten en met veel passie en liefde over verteld. Hij wordt gebruikt waar hij voor bedoeld is: rijden!

Geen rondjes om de kerk. Nee verre tochten in binnen- en buitenland. Probleemloos overigens, want wanneer een auto op de juiste manier wordt gerestaureerd, gereviseerd en nadien goed wordt onderhouden, toont Herman aan dat het heel lang goed kan gaan en dat er grenzeloos van de auto kan worden genoten. Een auto die tot verbeelding sprak bij de introductie en ook nu nog tot verbeelding spreekt.  In goede handen bij een echte liefhebber!

Dennis Rietveld