IMG_2416flag_cinecars_englishDit jaar van 24 tot 27 maart werd voor de achtste keer het Emirates Classic Car Festival gehouden. Tweeënhalve kilometer van de Mohammed Bin Rashid boulevard in downtown Dubai, die de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld, omcirkeld, waren volgepakt met auto’s, motorfietsen en vrachtwagens.

Het aanbod was enorm. Of je nu van Amerikaanse muscle cars  houdt, fan bent van de classic Mini of luchtgekoelde Volkswagens, verzot op Japanse klassiekers of toch meer van Europese flair, dit festival biedt voor elk wat wils. Dit jaar was de lijst met Europese klassiekers langer dan ooit. Met uitschieters tot ver in Oost-Europa met Skoda’s, Volga’s, een Lada en zelfs een heuse Chaika! Zoals gebruikelijk was de British Heritage goed vertegenwoordigd met ontelbare Rolls Royces, Bentleys, Jaguars, Morgans, MG’s van alle tijden en de reeds genoemde Mini’s, trots op hun totale gebrek aan BMW-onderdelen. CineCars reporter Djordje Grujic rapporteert rechtstreeks vanuit de Emiraten.

IMG_2402

IMG_2364Dubai is een plaats waar je een beetje blasé wordt. Waar een super- of hypercar niet langer op reactie mag rekenen. Lamborghini’s, Ferrari’s, Aston Martin’s, Porsche’s en Maserati’s zijn er gewoner dan een Audi in een Vinexwijk. Het is niet bijzonder om te worden ingehaald door een Veyron, AMG G-Wagens zijn gebruikelijker dan een Land Cruiser of Land Rover en heel misschien kun je nog opvallen met een Pagani of een Koenigsegg. De auto’s die je dan weer nauwelijks ziet zijn klassiekers. Niet alleen echte oldtimers, maar ook de youngtimers zijn zeer slecht vertegenwoordigt in vergelijking met Europa. Elke auto ouder dan een jaar of vijf wordt hier als oud gezien. Misschien dat je af en toe een wat oudere Japanse Sedan tegenkomt, misschien een bejaarde Japanse 4×4, Land of Range Rover, maar dan ben je er wel. Het verkeer in Dubai in combinatie met het meedogenloos hete, stoffige dan weer vochtige weer gedurende een groot deel van het jaar maken het niet de fijnste plek om te genieten van je pronkstuk zonder airco, ABS, airbags, halogeenlampen en rolgordels. Een acceleratie van 0 tot 100 in ongeveer nooit is hier ook niet het beste verkoopsargument. Dat alles maakt dat het klassiekerseizoen in de Emiraten ongeveer van oktober tot april loopt en de ECCF tot een van de afsluitende evenementen van het seizoen behoort.

IMG_2400

IMG_2446Op mijn vijf kilometer lange vrijdagse wandeling langs al dit schoons heb ik bewust genegeerd om de meeste USA cars te fotograferen. Net als het gros van de wat nieuwere Britse en Duitse automobielen. Ze waren alomtegenwoordig en hoewel er echt wel een paar zeer smakelijke exemplaren tussen stonden, heb ik ze ditmaal gelaten voor wat ze waren. Aangezien op de meeste klassiekermeetings in deze regio de producten van General Motors de overhand nemen, heb ik me geconcentreerd op wat deze bijeenkomst nog meer te bieden had. Mijn persoonlijke voorkeur voor luchtgekoelde Volkswagens is welbekend en ik was dan ook erg opgezet met de vloot T1’s, een T2, een erg goed te pruimen Porsche 356 replica, een hotrod Kever en een Karmann Ghia cabriolet. De meeste andere Volkswagens hier waren modellen van de Mexicaanse of Braziliaanse productielijnen in verschillende stadia van customisering. De prijs voor de mooiste luchtgekoelde wagen, zowel als een van de vele andere prijzen op de show, ging verdiend naar de gereconstrueerde Porsche Spyder Zagato. Dat was met recht een showstopper. Een T1 pickup compleet met een lokale majils en shisha achterop sprong er ook uit. En de gele Chevrolet Corvair zorgde als vreemde eend voor de broodnodige afwisseling in de luchtgekoelde bijt.

IMG_2372vOp het vlak van elegantie kon de vloot 50’s Jaguars alleen worden geëvenaard door een prachtige zwarte Mercedes 300SL Gullwing. Sommige auto’s waren zo schitterend gepoetst dat het onmogelijk bleek een foto te maken zonder er een selfie van te maken. Ook het fotograferen van het aanbod aan Japanners heb ik aan een ander gelaten. Er waren er niet heel erg veel en naast de bekende Z-cars waren er behalve een paar smaakvol getunede viercilinders, een smetteloos witte classic GTR en een kleine vloot Suzuki jeeps, zo schattig als ze onverslijtbaar zijn, weinig te zien. Veel interessanter was de collectie auto’s die ooit tot de vloot van Sheikh Zayed Al Nahyan, grondlegger van de Verenigde Emiraten, hebben behoord. In tegenstelling tot de meeste auto’s op deze meeting hebben de auto’s van de Sheikh wel hun hele leven in de Emiraten doorgebracht, wat ze een belangrijke rol toebedeeld in de lokale klassiekerwereld. Helaas was het door de grote drukte schier onmogelijk om ze fatsoenlijk te fotograferen.

IMG_2430Het aanbod aan Europese auto’s was opvallend gevarieerd. Van de te verwachten Italiaanse en Duitse supercars kwamen we via twee Citroën Traction Avants, een Fiat 500 en een BMW Isettauit bij een Lancia Stratos. Vandaar naar een Maserati Shamal, een Volvo P1800 een Skoda Felicia cabriolet uit de late jaren vijftig. En natuurlijk de al genoemde Lada, Volga’s en de toch tamelijk unieke Chaika. Laat ik ook het aanbod aan voertuigen uit de beginperiode van het automobiel niet vergeten. Grotendeels Amerikaans, met op een van de stands zelfs een T-ford in restauratie waar ter plaatse nieuwe onderdelen op werden geschroefd. Tot slot nog de immer groeiende sectie klassiek motorfietsen en we komen aan het einde van onze tocht doorheen de ECCF van dit jaar.

IMG_2434Het achtste Emirates Classic Car Festival bewijst dat de liefde voor klassieke automobielen ook in de Verenigde Emiraten zeer levendig is. De klassiekerstatus van sommige tentoongestelde objecten zoals hotrods en sommige wel erg youngtimers met een retrotintje kunnen misschien ter discussie worden gesteld, maar laten we niet vergeten dat de scene hier in de Emiraten relatief jong is. Tussen de lokale collectioneurs die over de hele wereld topstukken verzamelen en de kleine liefhebber die met hart en ziel zijn klassieker op de weg probeert te houden, schuilt er een wereld van mogelijkheden voor elke smaak, merk en budget.
Tekst en foto’s: Djordje Grujic
Nederlandse vertaling: Marc GF Zaan