IMG_5876Een snoek in de familieDe Citroën DS werd in 1955 geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs en vanaf dat moment is deze karakteristieke auto niet meer weg te denken uit onze autowereld.  Een waar icoon en bekend bij iedereen.
Stel je het moment van de introductie eens voor met de toenmalige wetenschap van hoe een auto functioneerde en er uit zag, spectaculair!  De introductie sloeg in als een bom en je weet gelijk waar de naam “la Bombe Citroën”  vandaan komt. Vandaag de dag is de auto nog steeds modern te noemen en kent het model een zeer grote liefhebbersgroep.

Onder deze liefhebbers zijn Tibor en Milan, vader en zoon. Wanneer Tibor terugdenkt aan de vroegste herinneringen aan zijn jeugd, speelt de DS een belangrijke rol. Vanaf dat moment is deze bijzonder karaktervolle auto een rode draad door zijn leven. In lijn der verwachtingen groeit Milan ook op met de voorliefde voor het merk Citroën. Samen delen zij deze  automobiel passie.

1276862_620330701353109_453443834_oDe DS (déesse) wat godin betekent heeft vele koosnamen. Als godin van de weg, staat de auto hier in Nederland beter bekent als de “snoek” en door heel Europa heeft de DS vele koosnamen verzameld en bij het noemen hiervan heeft iedereen direct de “godin van de weg” voor ogen. Naast vormgeving wordt de DS ook geroemd door de technische innovaties, waarbij het hydraulische systeem een sleutelrol speelt.
Voor buitenstaanders is het altijd een spectaculair gezicht wanneer een auto is gestart en het hydraulische systeem in werking wordt gezet. Eerst ligt de auto volledig plat , met het plaatwerk bijna schurend op straat en vloeiend  komt de auto  omhoog naar de zogenaamde rijhoogte.

1262594_620322578020588_280176847_oNaast het feit dat het een mooi gezicht is, geeft het hydraulische veersysteem ook een ongekend rijgenot. In de DS is het hydraulische systeem verweven door de hele auto en gekoppeld aan meerdere functies. De ID is op een goedkopere manier geproduceerd en heeft enkel het beroemde veersysteem, is wat eenvoudiger uitgerust maar heeft vandaag de dag nog steeds een “rijke” uitstraling.

Vol trots praat Tibor over zijn zoon en vindt het bijzonder fijn dat zij dezelfde autoliefde hebben. In 2006 kochten zij hun eerste “gezamenlijke snoek”. Door een specialist gerestaureerd, welke de auto bij verkoop maar met moeite aan de nieuwe kopers kon overdragen. De 21-jarige Milan kent de historie van het model bijzonder goed en weet nauwgezet te benoemen wat de DS vooruitstrevend en uniek maakt.

1265248_620323694687143_836882273_oKijk samen met Milan mee naar de details van hun “Snoek”en de details van de DS in het algemeen. Tibor rijdt ons een stukje rond. De glimlach op zijn gezicht wanneer ze een verkeersdrempel overgaan, zegt genoeg. Vader en zoon hebben een gezamenlijke hobby, veroorzaakt door de DS van “opa”.
De DS is destijds leverbaar geweest als “Berline” zoals we hier op de film zien, maar er is ook een stationversie (break)  en een cabriolet (décapotable) die door Citroën werden geleverd.
De fabrieksoriginele (Usine) cabriolet werd gemaakt door Henri Chapron.1292893_620327404686772_150978775_oDe beroemde Franse carrosseriebouwer heeft op zijn beurt enkele speciale coupes en cabriolets op basis van de DS gemaakt. Inmiddels zeer kostbare wagens, gebaseerd op de iconische DS.  Nederland is rijk aan mooie DS en ID modellen en door velen werd de “snoek” nog dagelijks gebruikt. Inmiddels wordt dat wat minder en komen de mooie exemplaren in bezit van echte liefhebbers en verzamelaars die de auto bij gelegenheid gebruiken.

Kijk mee naar een film vol historie en passie over de Citroën ID DS. Vader en zoon vertellen met trots over “La Bombe Citroën”!

 

Dennis Rietveld