DZ8A0068

Hoe een ontevreden Ferrari klant een iconisch automerk op de kaart weet te zetten, dat is het mythische verhaal rond de sportwagens van Ferruccio Lamborghini.

Het verhaal start op het autosalon van Geneve in 1963. De Lamborghini 350 GTV steelt er de show. Een gewaagd en sierlijk design van Franco Scaglione, een in Modena ontworpen chassis en een door Giotto Bizzarini ontworpen motor zijn het resultaat van de inspanningen van de ontevreden tractorbouwer Ferruccio Lamborghini. Hij heeft in korte tijd een aantal mensen om zich heen verzameld waarmee hij wil bewijzen dat hij betere auto’s kan bouwen dan Ferrari. 

banner breed cc films-1

DZ8A0014Het begin van een roemrijk merk met een prachtige historie. Na wat aanpassingen in techniek en design is de Lamborghini 350 GT het eerste in serie geproduceerde model uit Sant’Agata Bolognese. In en rondom dit rustieke Italiaanse dorp is het een en al Lamborghini wat de klok slaat. Vanaf het begin van de jaren zestig is het de geboorteplaats voor elke nieuwe Lamborghini. Carrozzeria Touring is verantwoordelijk voor het uiteindelijke ontwerp van de 350 GT en voor de doorontwikkelde 400 GT 2+2. Met het sierlijke en kenmerkende design van alle vroege Lamborghini’s. Niet zo uitgesproken als de latere ‘stieren uit Sant’Agata Bolognese, maar voor de kenners onmiskenbaar de stamvader van heel veel mooie auto’s.

DZ8A0007

Jent is een echte liefhebber van het merk. Aangetrokken door de schoonheid en onder de indruk van de techniek. De 400 GT 2+2  heeft hij al langer in bezit en waarschijnlijk zijn er maar weinig eigenaren die zo veel gereden hebben met hun 400 GT 2+2 als Jent. Een auto die hem vrolijk maakt en die hij dan ook gebruikt zodra de gelegenheid zich voordoet. Bij evenementen van de Lamborghini Club Nederland zijn Jent en zijn auto vrijwel altijd present, maar ook een stevige rit naar en door Italië is geen probleem. Weer of geen weer, de 400 GT 2+2 doet waarvoor hij gemaakt is. Mooi zijn en lekker rijden. Wanneer de motor lekker op temperatuur is wordt er natuurlijk ook even teruggeschakeld bij het passeren van de Utrechtse tunnels. Genieten!

15790863317_13fcd86e75_o

De dubbele koplampen, het ‘achterbankje’ en de grotere 4.0 liter motor zijn de voornaamste elementen waarmee de 400 GT 2+2 zich van zijn voorganger onderscheidt.  Vandaag de dag siert op bijna elke 400 GT 2+2 het ‘Carrozzeria Touring’ embleem, maar wat niet veel mensen weten, is dat na het faillissement van deze gerenommeerde carrosseriebouwer de rest van de 400 GT 2+2’s werden gebouwd door Carrozzeria Marazzi, die later ook de carrosserieën van de Lamborghini Islero en de Alfa Romeo Tipo 33 Stradale bouwden. Vakmensen die onder eigen naam ongelofelijk mooie creaties hebben gemaakt.

15950832866_39cb32d98c_o

Jent steekt het niet onder stoelen of banken, hij houdt van Italiaanse auto’s, het mooie leven en alles wat daar bij hoort. Met heel veel sympathie voor andere auto’s en ook veel respect voor de eigenaren, maar qua karakter is Jent een echte Lamborghini-man. Hij geniet van de schoonheid en het extreme van Lamborghini. De styling en het karakter  van de Lamborghini’s zijn Jent z’n stijl!

Dennis Rietveld