flag_cinecars_english flag_italian_cinecarsDocumentaire Le Pantere della Polizia Italiana in de volgende fase. Het staat erop! Drie dagen hebben Mirko Cocco en Angelo van Schaik in Rome mogen stoeien met vijf prachtige historische politieauto’s van het Museo delle auto della Polizia di Stato en dat heeft vele uren aan videomateriaal opgeleverd. Nu begint de montage.

Drie lange dagen waren het, dagen met veel filmen en veel vergaderen.

23027687873_27422dd206_kDe insteek van de documentaire Le Pantere della Polizia Italiane is het tot leven laten brengen van historische politieauto’s via persoonlijke verhalen van agenten. Helaas was het niet mogelijk om politieagenten uit het tijdperk van elke auto te vinden, simpelweg omdat ze er vaak niet meer zijn. Met het personeel van de Polizia di Stato was er vanaf het begin een vruchtbare en creatieve samenwerking, die mensen boven zichzelf deden uitstijgen. Regelmatig stonden wij met kippenvel op onze armen te luisteren naar de verhalen van de politieagenten die in de huid waren gekropen van hun collega’s van decennia geleden.

Onze film La Pantere della Polizia Italiana beslaat vier decennia van de naoorlogse geschiedenis van Italië. We vertellen dit verhaal aan de hand van een aantal politieauto’s die in deze tijdsperiode werden gebruikt. Vanaf de puinhopen die de Tweede Wereldoorlog in Italië achterliet tot de grimmige jaren zeventig, waarin politiek terrorisme het land, en het werk van de politie, fundamenteel veranderde.

23628653536_21f05db8ba_kDe zon schijnt uitbundig wanneer Mirko en Angelo de eerste dag het Museo delle auto della Polizia di Stato binnenlopen. Volle koffers met camera’s, statieven en microfoons achter zich aan slepend, gaan de heren zitten voor een eerste kop koffie. Het zonlicht is te mooi om geen gebruik van te maken, dus snellen we het museum uit met de eerste auto van de dag. Rochelend komt de Jeep Willy’s uit 1943 tot leven, een overblijfsel van de Amerikaanse invasie van Italië na de Tweede Wereldoorlog. De Italiaanse overheid had na de oorlog geen geld voor eigen politieauto’s en gebruikte daarom de achtergebleven Jeeps. Wél was er geld voor een beetje verf: ze werden rood.

23359065110_25a8a5d8cc_kNa het Amerikaanse legervoertuig is het de beurt aan de eerste Pantera Nera, de zwarte Alfa Romeo 1900 SS die aan het eind van de jaren vijftig het leven van Italiaanse boeven zuur maakte. De kleur, de voor zijn tijd hoge topsnelheid en het katachtige voorkomen met de gele koplampen en de gebogen daklijn, leverde deze auto de bijnaam zwarte panter op. Italië krabbelde langzaam op na de oorlog en kreeg weer wat zelfvertrouwen terug. De opmaat naar La Dolce Vita wordt weerspiegeld in de derde auto die CineCars mocht filmen in het museum: de Alfa Romeo 2600 Sprint uit 1964. De elegante agressiviteit die de auto uitstraalt wordt versterkt door de grijs-groene lak. Opnieuw kiest de politie voor een andere kleur, “Een kleur die betrouwbaarheid moet uitstralen bij de Italianen” zegt de agent. Hij is voor de gelegenheid gestoken in een uniform uit de jaren zestig en weet zich in deze sfeervolle novemberzon verbazingwekkend goed te verplaatsen in zijn collega’s uit die tijd.

23027676003_c1666d438d_kOok de tweede dag is zonovergoten, maar speelt zich voor een groot deel binnen af. We krijgen een uitgebreide rondleiding van de gids van het museum. Aan het eind van de ochtend wordt er weer buiten gespeeld, ditmaal met een Alfa Romeo Giulia 1600 Super, beroemd om haar wendbaarheid en snelheid. Volgens velen is dit dé Italiaanse Politieauto, ze was dan ook vaak te zien als hoofdrolspeelster in Italiaanse politiefilms uit de jaren zeventig. Het klapstuk van de dag, en misschien wel van de hele documentaire, is de vijfde auto die voor de lens van CineCars mag verschijnen: de Ferrari 250 GT/E. Hét machtssymbool van de Italiaanse politie in de jaren zestig. Deze auto reed rond in Rome en werd voornamelijk bestuurd door één man, maresciallo Armando Spatafora. Zijn dochter Carmen haalt voor CineCars herinneringen op over haar vader die in 1987 overleed.

23026562164_6f07be61f3_kDe laatste dag is de spannendste, we gaan met de antieke auto’s Rome in. Met het eerste daglicht verzamelen we bij het Circus Maximus. Hier werden in de Romeinse tijd de wagenrennen gehouden, soms tot wel 25 races per dag. De camerawagen wordt door Mirko kundig volgehangen; één GoPro aan de voorkant, één aan de achterkant en een grote camera op de motorkap. Vanaf de bijrijdersstoel filmt Angelo de chauffeur van de klassieke auto. We gaan rijden met voorop in onopvallend grijs een politieauto, in het midden de Pantera en de CineCars Alfa Giulietta QV achteraan. Een karavaan die niet onopgemerkt voorbij gaat…

23359035500_75c2e1ebdc_oDoor de Romeinse najaarszon hebben we in verschillende delen van de stad prachtige beelden kunnen maken. De Alfa Romeo 2600 Sprint wordt uitgelaten in de vooroorlogse wijk Garbatella en de Giulia verdwijnt tussen het moderne verkeer van de wijk EUR. Deze wijk werd aan het einde van de jaren dertig door Mussolini ontworpen voor de Wereldtentoonstelling van 1942. Deze ging niet door, maar de wijk werd na de oorlog wel afgebouwd. EUR is een monument voor de rationele bouwstijl van de jaren twintig en dertig en hiermee het ideale decor voor de simpele lijnen van de Giulia. Met de Jeep Willys rijdt CineCars de stad uit naar de plek waar in 1943 de Amerikanen de stad binnenkwamen. Het groen van de omgeving contrasteert prachtig met het rood van de Amerikaan. Met dit mooie beeld sluiten wij deze bijzondere dagen af.

Inmiddels zijn Mirko en Angelo druk bezig met het schrijven van een verhaallijn en het uitzoeken van het beeldmateriaal. De Polizia di Stato, schatbewaarder van de Pantere, heeft haar inzet aan het tot stand komen van de documentaire gratis verleend en zal de voortzetting van het project op de voet volgen. 

Blijf ons project volgen op CineCars.nl!

 

23027659443_225f760ef3_k