Leider ist der Eintrag nur auf Niederländisch und Amerikanisches Englisch verfügbar. Der Inhalt wird in der Standard-Sprache dieser Website angezeigt. Sie können einen Link anklicken, um zu einer anderen verfügbaren Sprache zu wechseln.

Moderne wegen en winterse condities? Een beetje pre-war automobiel laat zich daar niet door afschrikken. Ziedaar de 100 Mijlen van Amsterdam.

Het is de gewoonte om klassieke auto’s gedurende de wintermaanden binnen te zetten. Op stal als het ware, net als de edele viervoeters meestal des winters binnen worden gestald. De overheid beschermt gedurende de winterse maanden immers onze veiligheid op de weg, door met grote regelmaat tonnen zout te strooien tegen de gladheid. Daar kunnen onze gekoesterde klassiekers nu eenmaal vaak niet zo goed tegen. Al enkele jaren echter wordt in december, in het hart van de winter, de 100 Mijlen van Amsterdam verreden. Een rally die begint in Haarlem en eindigt bij Oud Zuilen. Tijdens de 160 kilometer daartussen wordt Amsterdam aangedaan, waarbij de vooroorlogse bolides onder meer de onderdoorgang van het wereldberoemde Rijksmuseum nemen.

Inderdaad, ik zei ‘vooroorlogs’. Het gaat hier niet om relatief comfortabele na-oorlogse klassiekers, maar om vooroorlogse vintage auto’s. Veelal open tourers, die niet altijd direct een volledig waterdichte kap hebben. Daarnaast worden de passagiers ook nog eens blootgesteld aan een temperatuur rond het vriespunt. Niet alleen oudere jongeren berijden deze vintage auto’s door de kou en regen. Neen, ook jongelui rijden mee door weer en wind. En wanneer je dan iets op zou durven merken over ontberingen, is steevast de reactie dat het reuze meevalt, dat ze het gewend zijn en dat je je vooral goed moet voorbereiden. Dat doen ze dus, goed voorbereiden. De auto’s worden nauwkeurig nagekeken, de nodige reserve onderdelen zijn bij de hand, er is voldoende olie en de kleding is aangepast aan het weer. In dit geval mutsen, dikke jassen en gevoerde broeken, regenkleding, enzovoorts. Serieuze voorbereidingen.

Een typische auto, waarin je als passagier stevig wordt blootgesteld aan de elementen is de Austin Seven van eigenaar Mijatovic met bijrijder Rob Janzen. Een auto die meteen opvalt door z’n uiterst bescheiden omvang tussen alle grotere Ford’s, Bugatti’s, Salmson’s, Vauxhall’s, Aston Martins, Armstrong Siddeley’s enzovoorts. Het groene Austinnetje wordt echter tiptop bijgehouden, zodat het kleine torretje onder de motorkap behoorlijk betrouwbaar z’n werk doet. Geen moderne aanpassingen en verbeterde koeling of zo, nee, gewoon origineel. En dat zo’n kleine Austin dan best z’n mannetje staat. Dit exemplaar is toevallig wel tweede in z’n klasse geworden tijdens de Mille Miglia van 1931. Tweedpetje af dus. De berijders van de Seven hadden een to do list van maar liefst 42 punten om zich voor te bereiden op deze rally. Daarmee haalden ze moeiteloos de eindstreep als derde in de Pre-war Sports klasse. Al diende de Seven wel als een soort badkuip voor de ongelooflijke hoeveelheden regen, die ook het zicht flink belemmerden.

De Grote Markt in Haarlem is de startplek van de rally. De hele middag kan het publiek tussen de vooroorlogse bolides lopen. De sfeer is informeel, de eigenaren verrichten hun laatste checks en de organisatie doet een technische controle. Gelukkig is het weliswaar koud, maar nog droog. Later op de avond zal dat veranderen en gaat het regenen. Afzien voor de berijders. Voor die tijd wordt er eerst gezellig onder de grote kerstboom op de markt van Haarlem een feestje gebouwd en wat gegeten in een van de restaurants om toch beslagen ten ijs te komen. Klokke zes uur rijden de eerst helden de nacht in onder begeleidend commentaar van Jort Kelder van het TV-programma ‘Hoe heurt het eigenlijk?’ en klassieker kenner en acteur Bert van den Dool. Met humor en kennis van zaken laten zij de auto’s één voor één vertrekken. Zo verdwijnen ze in het donker van de koude nacht, even later geteisterd door striemende regens. De meesten doorstaan dat prima en verschijnen 100 mijlen later tevreden in Haarzuilen. Even bijkomen en verhalen vertellen, het afzien en het avontuur zijn voorbij. De volgende voorbereidingen liggen al weer op de loer. Deze pre-war auto’s worden gebruikt om avonturen te beleven.
Robbert Moree