Wanneer je het over de DDR hebt dan zijn de Berlijnse muur en de Trabant vaak de eerste dingen waar veel mensen aan denken. Twee echte symbolen uit de hoogtijdagen van de Koude Oorlog. Ze roepen veel herinneringen op en de term vrijheid krijgt opeens een heel dubbele betekenis wanneer we met deze klassieker rijden.

1921248_830725556980288_2959702759181293936_oTrabant betekent maatje, maar ook satelliet. “Iets wat om je heen hangt” zoals Erik het beschrijft. Beide betekenissen waren toepasselijk bij de introductie als merknaam voor de Oost-Duitse autofabrikant. Bij zijn introductie kon de Trabant zeer vooruitstrevend worden genoemd, maar in de periode daarna werd hij snel ingehaald door de techniek uit het Westen. Een stalen zelfdragend frame, kunststof carrosseriedelen en een zeer robuust luchtgekoeld 2-cilinder tweetaktmotortje dat het karakteristieke “reng-deng-deng” geluid produceert gaan gepaard met een licht rookgordijn achter het sympathieke autootje.

1490902_670353219684190_1455461922_oErik is van huis uit opgegroeid met Trabantjes en hierdoor zijn ze “maatjes” voor het leven geworden. Bij zijn herinneringen aan vroeger speelt de Trabant een grote rol. Met het gezin met de Trabant op vakantie, genietend van de vrijheid. Hoe dubbel kan dat zijn als je bedenkt dat Oost-Duitsers veelal jaren op hun nieuw bestelde Trabant moesten wachten en dat de auto daar veel duurder was dan in het Westen. Hier was de auto destijds gewoon direct leverbaar.

1487671_674112865974892_741283355_oVanwege een tekort aan staal werd de carrosserie van de Trabant vervaardigd uit Duroplast. Vanuit de Sovjet-Unie kon men destijds voldoende katoenvezels bemachtigen en de kunststof carrosserie is dan ook gemaakt uit katoenvezels die zijn versterkt met hars. Net als de tweetaktmotor en andere slimme constructies was de auto relatief goedkoop te produceren, makkelijk te onderhouden en best als revolutionair te beschrijven. Vanuit de partijleiding is echter nooit toestemming verkregen om de auto verder te ontwikkelen en na de P601 zijn er ook geen echt nieuwe modellen meer geproduceerd.

893663_674113265974852_79647640_oErik heeft zijn Trabant in de jaren negentig gekocht. Hij beschrijft de Trabant als een pure en eerlijke auto. Geen poespas, functioneel en met een topsnelheid van 110 km/h ook niet echt het symbool voor snelheid. Met 80 kilometer per uur is het goed te doen en met de lichte walm die de auto volgt heeft hij nooit last van bumperklevers. Sympathie is echter wel iets wat de Trabant ruim voldoende opwekt. Passerende mensen steken vaak even een “duimpje” naar hem op. De geur van de motor en de olie, de gebruikte materialen, ze zijn allemaal heel herkenbaar voor de Trabant. Dit in combinatie met zijn jeugdherinneringen, maken Erik tot een echte liefhebber van het merk.

1491428_674113359308176_683319613_oNa de val van de muur was het eigenlijk snel voorbij met de Trabant. Nog even is de auto geleverd met een viertaktmotor uit de Volkswagen Polo, maar al snel daarna viel het doek voor dit sympathieke wagentje. Na ruim 33 jaar en meer dan 3 miljoen exemplaren stopte de productie. Veelal werden de Trabantjes  door de voormalige Oost-Duitsers ingeruild voor “modernere” voertuigen. In de vergetelheid zal hij nooit raken; daarvoor is de Trabant inmiddels onlosmakelijk verbonden met een stukje cultuur en geschiedenis. Cultureel erfgoed dat in stand wordt gehouden door liefhebbers als Erik!

Dennis Rietveld