Het is alweer een flink aantal jaren de gewoonte om met een paar vrienden de Essen Motorshow te bezoeken. Een show waar niet alleen oude auto’s zijn. Vooral niet zou ik zeggen. Het gaat vooral om hoe je je auto kunt pimpen. Verlagingssets, spoilers, opvoersets, dikke velgen, spuitwerk, bijzondere interieurs. Alles om je auto technisch en/of optisch te tunen. Dit jaar zullen 300.000 bezoekers tussen 29 november en 7 december de beurs bezoeken.

DSC_1214En dat gaat gepaard met een ander publiek dan publiek dat Goodwood of de Mille Miglia bezoekt. In de eerste plaats constateren we dat het publiek elk jaar jonger wordt. Dat is natuurlijk niet zo; wij worden ouder. Blijft het feit dat hier de meerderheid van de bezoekers tussen de 18 en 35 jaar oud is. Een leeftijd waarop je je bescheiden of oudere auto wilt pimpen om indruk te maken op je maten of op meisjes. Want veel meiden vinden zo’n dik gemaakte auto wel hot, gezien het aantal dames dat met hun vriendje rondloopt op deze beurs. De rolverdeling is dan meestal dat het vriendje rondloopt en zaken koopt en dat zijn vriendin de gekochte waar dan draagt. Wat de bezoekers van dit evenement gemeen hebben met de bezoekers van de andere evenementen is een passie voor auto’s, snelheid en techniek.

 

DSC_1252Ik weet niet hoe het met u is, maar ik heb niet zoveel met die spoilers en extreme verlagingen. Het doet pijn aan mijn hart om prachtige Golfjes 1 op die manier te zien. Vlak tegen de grond, kleine wieltjes, verhouding zoek en mijn herinnering aangetast. En meer auto’s worden zo aangepakt. Het is gewoon niet mijn ding. Gelukkig is er ook een grote hal met klassiekers bij deze beurs, waar we gecompenseerd werden voor het visuele leed van de tuning.

DSC_1395Ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van Jaguar waren er wat auto’s van de Heritage trust uit Engeland gekomen en konden we ons dus vergapen aan de XJS van Wilkinshaw en de dikke XJCoupe. Maar ook aan een D-type en E-type met grote historie. En als klap op de vuurpijl twee F1 wagens van Jaguar.


Een andere bijzondere afdeling waren de hotrods. A-Fords die aanzienlijk gewijzigd zijn en verlaagd. Dikke motoren geplaatst. Soms modellen die kaal zijn en soms modellen die als een soort hoerentent zijn aangekleed met rood velours. Ook andere modellen zijn fors aangepakt. Op de een of andere manier vindt ik deze manier van auto’s wijzigen leuker dan bij modernere auto’s. Het was in de VS natuurlijk een jongenssport om met deze extreem verbouwde auto’s te racen.

 

Racen, of eigenlijk was het meer driften, gebeurde er ook. En wel life. Vooral met BMW’s. We zagen vooral de drie serie daarvoor gebruikt worden. Een E30 touring, verschillende E36 coupé’s en een 1-serie van de Nurburgring. Dat driften ging er niet zachtzinnig aan toe, maar de auto’s bleven heel. Er werd zelfs een paar rondjes synchroon gedrift.

DSC_1643Het is prachtig om te zien hoe fabrikanten en standhouders proberen de aandacht te trekken van het publiek. Soms is dat met oorverdovende bassen en harde muziek, soms door een racegame bij de stand te zetten en niet weinig heeft men enkele dames gevraagd om een stand te verlevendigen met hun aanwezigheid. Ook daarvan natuurlijk enkele platen.

Robbert Moree