26429788022_df7886f428_hDe Druppel - Tatra museumWe gaan zo’n 80 jaar terug in de tijd naar de vroege jaren dertig. De auto is niet langer een gemotoriseerde koets, maar heeft zijn eigen plaats in de geschiedenis opgeëist. Sneller en betrouwbaarder met het uitkomen van elk nieuw model. Een ding is nog niet echt veranderd, de opzet van de automobiel. Een stevig chassis, de motor voor de versnellingsbak en achterwielaandrijving.

De remmen zijn nog mechanisch, de voor- en achteras star en bladgeveerd en het koetswerk doet met zijn vierkante vormen die naam nog eer aan. En dan is daar de Tsjechische autobouwer Tatra. Als derdeoudste autofabriek ter wereld, staan ze al sinds het prille begin bekend als de makers van uitzonderlijke automobielen. Desondanks hebben velen dit niet zien aankomen. Gevormd als een in de lengte doorkliefde waterdruppel, een licht ruggegraatchassis, een hypermoderne luchtgekoelde V8-motor achterin, hydraulische remmen, plaats voor zes en een topsnelheid van 145 km/h. Het is de Tatra T77. Het ultieme meesterwerk van ontwerper Hans Ledwinka.

26429788372_16c59fc905_b

25919229013_aa3f989923_b (1)De T77 is werkelijk de peetvader van de stroomlijnvorm in de massaproductie van auto’s. In het geheim door ontwikkeld op basis van het V570 concept, was deze ongewone automobiel met zijn extreme aerodynamica grensverleggend in ieder aspect. Een 70 pk V8-motor achterin, meer dan vijf meter lang en bijna twee meter breed, ruim plaats voor zes en een gewicht ruim onder de twee ton zijn allemaal heel indrukwekkende cijfers. Toch vallen ze in het niet bij de extreem lage Cw-waarde van 0,22, die tot de dag van vandaag door geen enkel massaproduct uit de auto-industrie is geëvenaard. De hele autowereld was duidelijk onder de indruk:

“It is a sensation when it comes to its construction, to its appearance and to its performance. However, it isn’t a sensation that would just fall down from the skies, but a logical continuation of the road, which Hans Ledwinka took thirteen years ago. The ideological principle of the new Tatra is an understanding, that the car is moving at the dividing line between the ground and the air. … The car maintained 145km/h, it has astonishing handling, it drives through the curves with speeds that are both mad and safe, and it seems, that it is only floating on whatever road. … It is a car, which opens new perspectives to the car construction and automotive practice.”
Vilém Heinz, Motor Journal, 1934

25917169284_5b0280c173_b

De Tatra T77 overtuigde als concept en als marketing middel, aangezien ze binnen de kortste keren werd opgepikt door de Europese elite. Ledwinka en voormalig Zeppelin aerodynamica-expert Paul Jaray hadden een luxewagen gebouwd die hen allemaal van hun sokken blies.

26249261240_f251f8c3d1_bTatra bouwde slechts 250 T77’s voordat ze in 1936 vervangen werd door de iets kleinere, rationelere T87. Een auto die zo goed was, dat ze in productie bleef tot in de vroege jaren vijftig, zelfs tijdens de tweede wereld oorlog werd ze gewoon doorgebouwd. De aerodynamische vorm en het ontwerp met drie koplampen verloochende de afkomst niet. De kleinere T97 met viercilinder boxermotor was niet zo fortuinlijk. Het model werd in 1939 voortijdig van de markt gehaald.

Sommigen zeggen dat het voor de hand ligt, zeg maar rustig overduidelijk is, dat de grote overeenkomsten met het ontwerp van ene Herr Porsche, een voormalig collega van Ledwinka, voor wat later de illustere Volkswagen zou worden hier voor iets tussen moet zitten.26249260670_bff7ffecb9_bTatra keerde nooit echt terug als producent van personenwagens. De lokale politiek besloot dat zij zich moesten richten op de verdere ontwikkeling van hun nog vandaag succesvolle vrachtwagendivisie en het bouwen van automobielen over moest dragen aan Skoda. Later, toen de socialistische partijleiders besloten dat zij uiteraard wel een eigen luxe limousine verdienden, kreeg Tatra een tweede kans om een heel nieuwe generatie met de luchtgekoelde V8 achterin te ontwikkelen. Maar dat is een heel ander verhaal…
Tekst: Marc GF Zaan naar een verhaal van Djordje Grujic
foto’s: Djordje Grujic
Tatra Museum
Passionate about classic cars and photography? Join our community!