28962699674_8578d96532_o
flag_cinecars_englishRowan Atkinson is het soort van televisiebekendheid dat zich privé liefst ver van de camera’s houdt. CineCars huisfotograaf Robbert Moree betrapte hem op de Goodwood Revival.

Ik heb er enorm last van, van het fotografenvirus. Een virus dat maakt dat ik iets wil wat eigenlijk niet kan. Iemand op de foto krijgen die niet beschikbaar is. Een mooie natuurlijke belichting voor een te fotograferen auto, terwijl er op dat moment slechts grijze wolken of felle zon zijn in plaats van het strijklicht dat fotograferen in de ochtend of avond zo bijzonder maakt. Het de hele tijd speuren naar leuke interactie tussen mensen of tussen mensen en een auto. En met de hele tijd bedoel ik ook de hele tijd. Ik denk in beelden. Ik zie overal foto’s en soms hele mooie. Enorm frustrerend, wanneer ik dan geen camera bij me heb en ik dat ene beeld niet kan vereeuwigen. Voor zover een mens überhaupt in staat is om iets echt te vereeuwigen.

29472522792_61bf74fe50_kZo bezien is de fotograaf eigenlijk een jager. Een jager op unieke beelden, beelden die verrassen, die een verhaal vertellen. Een voorwerp waar een fractie van een moment een straaltje zon op valt, en dat je dan precies op dat moment kunt afdrukken. Een auto die precies op het juiste moment naast een bepaald gebouw stilstaat, of de hoek om rijdt, of een weg tussen bomen op rijdt met de zon laag van opzij. Een mooie vrouw die precies op het juiste ogenblik in de camera kijkt en glimlacht, een bekende coureur die op het juiste moment in beeld komt met zijn gezicht in het licht.

29554079836_39dd7c49d5_k

28956681964_12dd4ac020_kOf die schuwe film- en televisieheld, die je na dagen wachten zo aantreft dat precies uitkomt dat hij verlegen is en liever niet op de foto staat. Dat laatste is op Goodwood het geval bij Rowan Atkinson. Zelden goed in beeld en als hij al ‘poseert’ is dat op een manier die niet de Atkinson laat zien, die ik als fotograaf in beeld wil brengen. Tijdens de Revival dit jaar is de man weer regelmatig zoek, komt op het laatste moment naar zijn auto en omringt zich dan met een team van assistenten die gewapend zijn met paraplu’s in open toestand. Daar laat ik me natuurlijk niet door ontmoedigen. Misschien komt er toch een moment dat Atkinson even in beeld is, met zijn gezicht in beeld komt.

29501874421_d307fb4227_k

29472525172_8623b95688_kNou, dat duurde even. Duidelijk zichtbaar worden aan zijn team instructies gegeven om het de fotografen zo moeilijk mogelijk te maken. Op Goodwood rijdt Atkinson mee in de St. Mary’s Trophy, een race voor historische saloons. Dit jaar zijn dat Austin A30 en A35’s. Omringd door paraplu’s is hij in zijn auto gaan zitten. Zijn deur is nog open. Hij ziet me en vraagt zijn team de paraplu’s beter bij elkaar te houden, zodat hij privé zit. Juist op dat ene moment ontstaat een opening voor een foto. Terwijl hij instructie geeft aan zijn teamlid is hij even achter de deurstijl in beeld. Ik druk af. Hopend dat het diafragma genoeg is om Atkinson scherp te hebben. Een eerste check lijkt ok. Bij het bewerken thuis blijkt dat alles klopt. De jager kijkt tevreden naar zijn prooi.
Robbert Moree