In samenwerking met Sander Houdel – Oldtimer Expert

Één ding wat alle cult autobezitters gemeen hebben, is een ongeëvenaarde passie voor die specifieke auto. Geroemd door een groep toegewijde volgers, zijn cult oldtimers buitengewone auto’s om een aantal redenen en er is een indrukwekkend aantal van deze wagens te vinden. Het is onmogelijk te zeggen welke de beste zijn, omdat meningen en smaken verschillen. Daarom presenteren we je een lijst van de top 10 cult auto’s die je kunt vinden op Catawiki‘s speciale Cult autoveiling.

10. Renault 4L

Ook wel bekend als de “blue jeans car”, zal de 4L voor altijd geassocieerd worden met Franse postbodes, Franse politie en bakkers. Hij begon als een zuinige auto in de jaren ’60, maar werd later meer een lifestyle auto. In de jaren ’70 was het de auto van een nieuwe generatie hippies en in de jaren ’80 werd het een alledaagse auto voor gezinnen, koeriers en zelfs rallyrijders. Hoewel de productie stopte in 1992, zijn er vandaag de dag veel actieve clubs en trouwe fans toegewijd aan hun Renault 4Ls.

9. Citroën DS

Deze gestroomlijnde, futuristisch uitziende auto werd onthuld op de Parijse Autosalon van 1955 en wordt vandaag de dag geprezen als een cult-klassieker. Zijn techniek wordt nog altijd gezien als geavanceerd en hij bleek sterker dan hij leek toen de Franse president Charles De Gaulle in 1962 een moordaanslag overleefde, beschermd door zijn machtige Citroën DS

8. Mazda MX5

Een relatief jonge, maar toch iconische cult auto is de Mazda MX5. In 1989 vulde Japanse autofabrikant Mazda een gat in de markt dat werd achtergelaten toen vorige cabriolet tweezits sportwagens uit productie genomen werden of te duur waren geworden. De liefde voor deze sportieve kleine auto’s is nooit verdwenen en dus won de MX5 snel aan populariteit. Deze betaalbare sportwagen heeft inmiddels 4 generaties, maar is nog steeds populair onder fans.

7. Seat 600

De Seat 600 is eigenlijk gewoon een Spaanse versie van een Fiat, maar in Spanje is het een cult classic geworden. Net als vele andere auto‘s op onze lijst was hij bedoeld als een betaalbare wagen om Spaanse gezinnen de weg op te krijgen. Deze eenvoudige, zuinige, stadsauto’s zijn door de jaren heen een cult geworden en worden vandaag de dag zeer gewaardeerd door liefhebbers.

6. Volkswagen Kever

De Kever was bedoeld als een eenvoudige en betaalbare auto. In de ruim 30 jaar dat hij geproduceerd werd, is er zeer weinig aan het ontwerp gewijzigd. Rond 1972 waren er meer VW Kevers geproduceerd dan T-Fords. Geen andere auto is in zulke enorme aantallen geproduceerd met zo weinig veranderingen in het ontwerp. De oorspronkelijke kever was een hit en het is geen wonder dat hij nu een groep trouwe fans heeft.

5. Volkswagen T1

De eerste gezinstransporter van Volkswagen werd een symbool van de hippie-beweging. Hoewel dit niet de bedoeling was van Volkswagen, heeft het de verkoop zeker een boost gegeven. De volledig ingerichte kampeerauto bracht gezinnen een nieuw soort vakantie avontuur en diende als een tourbus voor bands. De Volkswagen T1s bleef nog jarenlang in productie in Brazilië nadat de productie in Duitsland gestopt was en vandaag de dag is het nog steeds een populair voertuig dat doet denken aan de jaren ’60 en ’70. 

4. Fiat 500

Fiat produceert al sinds 1936 verschillende versies van de 500, maar het waren de Italiaanse iconen die zijn geproduceerd tussen 1957 en 1975 die een cultstatus hebben bereikt. We moeten bekennen dat een deel van hun charme is dat ze gewoon zo schattig zijn. In de afgelopen jaren is de Fiat 500 herboren als de 500 cult, waaraan veel aanpasbare functies zijn toegevoegd wat van de auto een accessoire maakt.

3. Mini Cooper

Veel factoren hebben bijgedragen tot het succes van de Mini. Om te beginnen hebben beroemdheden erin gereden. Zo reden John Lennon en Twiggy in Minis in de jaren ’60. Hij was ook de echte ster in de film The Italian Job. Ze verkregen al snel een cultstatus in Amerika, deels omdat ze schaars waren en deels vanwege hun kleine omvang in vergelijking met de grote Amerikaanse auto‘s. De Mini wordt op dit moment nog steeds geproduceerd onder de vlag van BMW, de productie van “klassieke” Mini‘s is gestopt in 2000, maar de klassieker wordt nog steeds zeer gewaardeerd door zijn fans.

2. Citroën 2CV

De 2CV is voor Frankrijk wat de Kever is voor Duitsland. In 1937 testte Citroën al prototypes van wat de Franse volksauto zou worden, maar het project werd stilgelegd vanwege de Tweede Wereldoorlog. 12 jaar nadat het idee voor de Citroën 2CV was geboren, werd hij in productie genomen, aan het publiek geïntroduceerd, en direct bespot. Ze waren echter onmiddellijk een succes aangezien zeer weinig vooroorlogse auto‘s het nog deden en het een betaalbaar voertuig was waar de mensen echt behoefte aan hadden. De productie is doorgegaan tot 1990, maar de voertuigen waren zo populair geworden dat er nu nog altijd vraag naar is.

1. T-Ford

In de loop van zijn 19 jaar productieperiode, werden er meer dan 15 miljoen van deze originele betaalbare auto’s geproduceerd. Hij was de meest geproduceerde auto totdat hij in 1972 werd ingehaald door de VW Kever. De populariteit is nooit meer verdwenen nadat in 1927 de productie ophield en in 1999 werd de T-Ford verkozen tot Auto van de Eeuw, met de Mini op de tweede plaats.

Er zijn nog zoveel meer cult klassiekers die net zo interessant zijn en net zo geliefd bij hun fans. Dit zijn slechts enkele van de auto‘s die regelmatig terugkomen in Catawiki’s Oldtimerveiling. Als jouw favoriet hier tussen zit, of als je op zoek bent naar een andere cult classic, ga dan naar onze speciale Cult autoveiling en registreer je hier om je oldtimers ook te verkopen op Catawiki.