20160907-mulhouse-2flag_cinecars_englishIn de jaren 70 stond op elke Duitse wastafel een potje Crème21, nu is de Crème21 een rally voor auto’s uit een tijd waar felle kleuren langzaam vervaagden in zwart.

Stel je voor, 240 youngtimers, zo’n 500 deelnemers en het prachtige Beierse landschap. Zie je het voor je? Voeg er nog wat prachtig weer aan toe en je hebt het recept voor de editie 2016 van de Crème21 Rally. De zestiende, om precies te zijn. Van de start in het Cité de l’Automobile in Mulhouse, tot aan de finish vier dagen en 1000 km later bij het BMW Museum in München, werd alles met Duitse degelijkheid

uitgevoerd. Er werd genoten door iedereen die er aan deelnam. Harald Bresser doet verslag.

20160907-mulhouse-12Een meerderheid van de deelnemende auto’s is van Duitse makelij. Niet zo vreemd, aangezien de rally ontsproot uit een Duitse auto club en BMW de hoofdsponsor is. Tel daar de legendarische bouwkwaliteit van Duitse automobielen bij op en het plaatje is compleet. Ik denk dat de grootste groep auto’s van een merk en model wel de BMW’s uit de E30 serie zijn. Van een eenvoudige groene 321i (uiteraard een grapje richting de organisatoren) via talloze M3’s en verschillende cabriolets. Er rijden zelfs een paar Alpina’s rond. Ook Mercedes-Benz is goed vertegenwoordigt. Verschillende R107-SL’s, twee schitterende A124 4-zits cabrio’s en de alomtegenwoordige R129’s. Laten we ook de W123 in coupé-, sedan- en stationwagonversie niet vergeten. Audi, VW en Opel zijn er natuurlijk ook, met de prachtige urquattro van de Nederlandse Crème21 fan Hessel Terpstra die de show en en passant enkele etappes mee pikt. En de buitenbeentjes? Wat dacht je van een witte Lotus Esprit met een door Sir Roger Moore gehandtekende motorkap, een 4-deurs classic Mini, recht uit het BMW museum, een Renault 19, een Trabant stationwagon, een 2CV en een Mitsubishi Sapporo 2400. Onder de kleinsten vinden we onder andere een Fiat 126 bis en nog een aantal classic Mini’s.

20160907-mulhouse-23

20160908-etappe-1-junghans-1De route neemt ons mee van Frankrijk naar Freiburg, waar we twee dagen verblijven. We bezoeken verschillende minder bekende musea en bekijken waaruit hun collecties bestaan. Voor mij persoonlijk is het Volante Museum vlakbij Freiburg een echte eyeopener, net als het Fritz B. Busch Museum in Wolfegg. Het bezoek aan de horlogefabriek van Junghans in Schramberg is net als de ‘Autosammlung Steim’ van de eigenaar zeer indrukwekkend. De ouderwetse paternosterlift is samen met het prachtige gebouw van de ooit gerenommeerde Junghans horlogefabriek een schitterend decor voor een grote groep auto- en horlogefanaten.

20160909-etappe-3-dornier-4Vanuit Freiburg rijden we via het Zwarte Woud en de Bodensee naar Augsburg. Het bezoek aan het Dornier museum in Friedrichshafen is een schitterende lunchlocatie, waar iedere deelnemer zijn pilotendroom kan waarmaken. De auto’s die geen olie lekken mogen zelfs voor het museum parkeren onder de vleugels van een paar levensgrote Dorniers. Van Augsburg gaat de route verder naar München. De start op de Hasenbräu locatie is vroeg, maar de moeite meer dan waard. We finishen op de nieuwe stek van BMW Klassik, in een prachtig gerestaureerd fabrieksgebouw, waar ze ooit nog daadwerkelijk auto’s hebben gebouwd.
Het traditionele afscheidsfeest wordt op dezelfde locatie gevierd. De meeste Duitsers hebben zich voor de gelegenheid verkleed. Een hoop Dirndls en Lederhosen en dat terwijl München zich nog op moet maken voor het Oktoberfest.20160911-etappe-7-start-7De laatste dag brengt ons via een rondje om München naar het BMW Museum. Auto’s van alle merken staan voor dit ultieme BMW MINI-gebouw. Zo zie je maar dat de Crème21 Rally zijn bestaansrecht verdiend heeft en serieus genomen wordt door de Duitse autoindustrie. Opel was al eens sponsor en BMW dit jaar voor de tweede keer. Wie wordt de volgende?
Harald Bresser