5De dag begint voor ons op donderdag 29 mei vroeg, heel vroeg. Deze dag staat al geruime tijd op de kalender aangeduid als ‘reisdag naar Turijn’. In de garage achter het huis staat het lijdend voorwerp van deze reis te trappelen van ongeduld: een Coupé Fiat 20v turbo Plus uit 1999.

In Turijn (waar anders?) wordt dit jaar een internationaal treffen georganiseerd ter ere van het twintigjarig bestaan van Coupé Fiat. Feitelijk kun je over het jaar discussiëren want de auto beleefde in 1993 op het autosalon in Brussel haar wereldpremière. Over het internationale karakter van het evenement valt niet te discussiëren want er zijn deelnemers uit elf landen: Noorwegen, Finland, Duitsland, Nederland, België, Polen, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Bulgarije en Spanje.

7Net als bij het tienjarig jubileum zijn het drie uiterst vriendelijk kerels die er hun hand niet voor omdraaien om voor 247 gasten te zorgen. Giorgio, Franco en Luca hebben een fantastisch programma voor ons in petto. Maar voor het zover is moeten we in Turijn zien te geraken. Met drie auto’s rijden we in rustig tempo gezamenlijk via Duitsland, Frankrijk en Zwitserland naar onze overnachtingsplaats voor de komende vier dagen.

De parkeergarage van het hotel aan de Piazza Massaua staat al aardig vol met Coupé’s in vele uitvoeringen. De modellen die in 1993 beschikbaar waren hadden een viercilinder tweeliter motor. De typeaanduiding op de b-stijl verwijst naar de krachtbron: een 16v die 102 kW levert of een 16v turbo met een vermogen van 140 kW. In 1995 verscheen de zuinigere 1.8 liter motor op het toneel. Latere 2 liter versies werden uitgerust met een vijfcilinder motor. De eer om de snelste Fiat ooit te worden viel ten deel aan de 20vt modellen. Deze zijn uitgerust met een vijfcilinder motor met Garret turbo. Het vermogen van 162 kW dat hiermee beschikbaar is stelt de berijder in staat om een topsnelheid van 250 km/u te halen. Een sprint van nul naar honderd kost slechts 6,5 seconden.

2Het programma van het vierdaagse evenement gaat officieel van start op vrijdagmiddag 14:00 uur. Hier verzamelen 103 Coupé’s zich voor de ingang bij Pininfarina aan de Via Nazionale, nummer 30 in Cambiano. Na een korte briefing worden we uitgenodigd om met de auto het terrein op te rijden tot aan de ingang van het museum. Eenmaal in het museum krijgen we uitleg hoe een auto zich vanuit een creatief idee, via een gemodelleerd concept wordt verfijnd in digitale vorm en beoordeeld wordt door middel van 3D-rendering.

Om dit proces toe te lichten gebruikte men de Pininfarina Sergio.concept car. Deze is als hommage aan de in 2012 overleden Sergio Pininfarina gebouwd. Interessant om te weten dat de eerste auto van de hand van Sergio in 1965 bij Pininfarina tot stand gekomen was: de Dino 206 GT Berlinetta Speciale Pininfarina Prototipo. Het bezoek aan de privé collectie bracht ons oog in oog met de Pininfarina Sergio.concept car omgeven door andere iconische creaties.

14Eenmaal buiten wordt er een groepsfoto gemaakt en krijgt de politie die ons vanaf het hotel naar het museum begeleid heeft een groot applaus. Aan het veilig begeleiden van meer dan 100 auto’s terug naar het hotel kan nog hier en daar iets verbeterd worden. Maar misschien ontbreekt het ons aan Italiaans temperament en rijden we te defensief. Sinds vandaag weten we overigens wel dat de claxon een Italiaans onontbeerlijk middel is. Sterker nog, ik vermoed dat als dat ding het niet doet ze de weg niet op durven.

Het restaurant is gevuld met tevreden Coupé Fiat bezitters die vol zijn van de eerste middag en de reis naar Turijn. Het zal je maar gebeuren dat je vanuit Finland vertrekt en in Zweden aan de kant van de weg staat met een kokende motor. Sven, de lokale ANWB man, kwam met een uiterst efficiënte oplossing voor het niet in willen schakelen van de fan. Een stroomdraad vanaf de accu richting bijrijder. Bevestig vervolgens een schakelaar en voer een draad weer terug naar de fan. De bijrijder hoeft enkel zijn oog op de temperatuurmeter te houden en op het juiste moment de schakelaar te bedienen.

Een goede nachtrust is welkom om zo morgen om 7.00 uur uitgerust aan het ontbijt te verschijnen. Morgen staat er onder andere een bezoek aan de voormalige Lingotto fabriek en heeft men een speciale verrassing in petto.

Pieter Molenaar