Eindelijk!  

22Na dit al jaren van plan te zijn geweest reis ik af naar Cernobbio in Noord-Italië voor een bliksembezoek aan het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Deze schoonheidswedstrijd voor auto’s en motoren kent een historie die teruggaat tot het jaar 1929. Midden jaren negentig werd een herstart gemaakt. Sindsdien heeft BMW een flinke vinger in de pap bij de organisatie. 

Het concours valt uiteen in een niet voor het publiek toegankelijk deel bij het luxe hotel Villa d’Este en een programma voor het publiek bij Villa Erba vlak in de buurt van het hotel.  Villa Erba is een chique groot landhuis uit het eind van de negentiende eeuw, dat net als het hotel aan de oever van het Como meer ligt en omgeven is door een grote tuin. Tijdens dit weekend gaan we op zoek naar “automobiele” belevenissen en beleving” bij het publieksevenement.

20Op de vrijdagavond is de tuin van Villa Erba omgetoverd in een openlucht bioscoop waar bezoekers gezeten in strandstoelen kunnen kijken naar de film “The great Gatsby”, naar de roman van F. Scott Fitzgerald uit 1923. De film geeft een impressie van de extravagantie in bepaalde kringen tijdens de “roaring twenties”. De setting van aan het water gelegen villa’s roept associaties op met de locatie van Villa Erba. Hoofdpersoon Jay Gatsby, in de film vertolkt door acteur Leonardo di Caprio, is met een enorme gele Duesenberg onderweg. Titel van de film en ook het merk Duesenberg komen later dit weekend nog terug. Leuk om met deze film alvast in de sfeer te komen!

Op de zaterdag vindt de beoordeling van een selectie van 35 motorfietsen op het terrein van Villa Erba plaats. In deze groep veel bijzondere exemplaren, zoals een model in de vorm van een vliegtuigje waarmee in de late jaren dertig recordpogingen zijn gereden. Ook een motor met zijspan in de vorm van een reusachtige vis. Extravagantie ten top!

12Via een selectie van modellen ook aandacht voor 100 jaar Maserati en 110 jaar Rolls Royce. Een medewerker van dat laatste merk vertelt ons aan de hand van diverse monsters gepassioneerd over de selectie van kostbare houtsoorten, de grote aandacht voor detail bij de verwerking in dashboards en deurpanelen en de soms zeer bijzondere klantwensen. Via houtinleg ontstaan ware kunstwerkjes, waarvan ook enkele voorbeelden werden getoond. Voorlopig hoogtepunt vormt een auto waarin echte diamanten werden verwerkt. Voor een duurzame setting van de diamanten werd een diamantair ingeschakeld.

Bij de rondgang over het terrein vangen we flarden op van “benzinegesprekken”. Een Amerikaanse heer vertelt voor een TV-camera over zijn passie voor techniek en zijn inschrijving voor het concours, naar zijn zeggen de oudste nog bestaande BMW-motorfiets. Bij het fotograferen van de motorfietsen snuif ik de lucht op van olie en benzine. Vreemd is dit niet want enkele motoren laten nadrukkelijk hun sporen na op het plaveisel. In de loop van de middag staat een rondrit voor de motorfietsen op het programma. De jongensachtige uitdrukking op de gezichten van de heren van veelal middelbare leeftijd, de motoren gestart in blije afwachting van de tour, is misschien nog wel mooier dan de tot spiegelglans gepoetste motorfietsen! 

7Aan het eind van de middag maken we een tour in de omgeving. Enkele malen deze dag komen we een oudere heer tegen, van enige afstand met zijn grijze haren en bril een Enzo Ferrari “lookalike”, al zou “il Commendatore” waarschijnlijk ander vervoer hebben uitgekozen dan een Lancia uit de vroege jaren zestig. Bij een Grandhotel aan het meer staan een Fiat 8V, een Lotus Eleven Climax en een Jaguar XK 120 geparkeerd die afgaande op de startnummers afgelopen week hebben deelgenomen aan de Mille Miglia. Kennelijk is dit hotel een oldtimermagneet: we zien nog net hoe een vuurrode Alfa Montreal van een oplegger wordt gereden en wordt opgesteld in een rijtje rode Italiaanse schonen op een parkeerplaats naast het meer. 

Op de zondag is het terrein van Villa Erba goed gevuld met publiek. Het concours is geen verkleedpartij zoals de Goodwood Revival Meeting, maar veel bezoekers zijn wel in stijl gekleed. Vandaag kan het publiek de auto’s beoordelen. Veel eigenaren zijn bij de auto’s aanwezig en geven tekst en uitleg aan het enthousiaste publiek. Door velen wordt fanatiek gefotografeerd. Een bandje speelt passende muziek. Onder de bezoekers ook veel dames: er valt voor iedereen voldoende te zien tijdens dit tuinfeestje! In de schaduw staat een BMW uit de vijftiger jaren die is uitgerust met een biertap. Bezoekers kunnen hier even afkoelen met een Beiers biertje!

9De deelnemerslijst van de auto’s vermeldt 57 auto’s uit de periode jaren twintig tot de jaren tachtig van de vorige eeuw en diverse conceptcars verdeeld over zes categorieën met betekenisvolle namen als “The great Gatsby”, “Gone with the wind”, “Gentlemen drivers” en “Da Corsa”. Over het algemeen zijn de auto’s tot in de puntjes gerestaureerd. Sommige lijken haast in betere staat dan toen zij de fabriek verlieten. Veel prachtig spuitwerk! Ook aan details die historie tastbaar maken is gedacht: instructieboekjes, boordgereedschap en fotoboeken van restauraties worden met trots getoond. We horen diverse talen. Onder de bezoekers en deelnemers natuurlijk veel Italianen, maar ook Duitsers, Fransen, Amerikanen en Nederlanders. 

3Wat is autogek zijn toch leuk! Ook nu weer “benzinegesprekken” en veel, heel veel indrukken. Veel auto’s zijn prachtig vormgegeven en voorzien van mooie details als verlichting, spiegels en logo’s. Iemand vertelt met glinsterende ogen over zijn deelname aan de Mille Miglia, een week geleden. Een heer licht de geschiedenis van zijn Lancia uit 1936 toe aan de hand van een fotoboek en een verslag van de restauratie. Enkele bezoekers willen er alles van weten en een mooi gesprek ontstaat. De eigenaar van een Mercedes 300 SL “Vleugeldeur” heeft een foldertje laten maken waarin de historie van zijn auto, waaronder twee deelnames aan de Mille Miglia “Storica”, wordt beschreven. Een groepje heren en dames behorend bij een Hispano Suiza uit de jaren twintig is in bij de auto passende kledij gestoken en zij laten zich gewillig fotograferen. Een bezoekertje van een jaar of vijf maakt met de smartphone van pa foto’s van allerlei details van een Ferrari California Spyder. De Mille Miglia historie van een Ferrari 500 TRC wordt zichtbaar aan de hand van minstens zes loodjes die als trofeeën aan de stuurkolom hangen. Curieus is een Rolls Royce “Shooting Brake” waarin een viertal geweren in de kofferruimte prijkt. Achter wellicht de duurste auto op het concours, een Ferrari GTO/64, knapt iemand (de eigenaar?!) zittend op een strandstoel een uiltje. Het publiek blijft op gepaste afstand van zijn mobiele trots. Op het terrein niet alleen maar gepoetste auto’s. Niet deelnemend aan het concours maar wel charmant is een in oorspronkelijke staat verkerende en stoffige Fiat 500, die ergens in een hoekje geparkeerd staat.

5Inmiddels begint de tribune vóór de villa zich al te vullen met bezoekers die niets willen missen van de parade van de voertuigen langs jury en publiek. In de jury bekende namen als Harm Lagaaij, Charles Lord March en Patrick Le Quément. 

In Nederland wachten echter weer andere verplichtingen, dus besluiten we om het bliksembezoek nu af te sluiten en de terugreis in te zetten. Voor velen zal een weekendje naar Italië om wat auto’s te bekijken wat teveel van het goede zijn. We zijn blij dat we dit jaar de knoop hebben doorgehakt en zijn afgereisd voor dit tuinfeest en z’n heerlijke automobiele belevenissen en beleving….

Marcel Winkelman