IMG_4065flag_cinecars_englishVoor liefhebbers van alles Italiaans is circuit Zandvoort de place to be tijdens Italia a Zandvoort. Hoewel de Italiaanse automobielen de hoofdmoot vormen, valt er veel meer te smullen. Letterlijk zelfs in dit geval, want het binnenterrein is decor voor diverse eet- en drinktentjes. Ook kleding, horloges en brillen worden te koop aangeboden. Uiteraard gaat onze aandacht speciaal uit naar ‘le automobili’.

IMG_4225Auto’s zijn er dan ook in grote aantallen te bewonderen. Leden van ongeveer dertig clubs zetten hun auto’s neer op de paddock en vormen daarmee een prachtig schouwspel voor het aanwezige publiek. De Ferrari’s zijn de toppers van de show, maar ook de  Lamborghini Club Nederland maakt indruk. Zij brengt de elegante 350GT mee, de eerste geproduceerde Lamborghini ooit. De Miura viert dit jaar haar 50 jarige verjaardag, dus ook die is te bewonderen naast de moderne supercars en zelfs de off-road LM 002. Lamborghini testrijder Valentino Balboni loopt rond, deelt handtekeningen uit en rijdt een rondje mee op het circuit.

IMG_4182

IMG_3971Bijzonder leuk om te zien is de enorme verscheidenheid die het aanbod van Italiaanse auto’s kenmerkt. Naast de eerder genoemde supercars zien we onder andere ook Fiats 850, Alfa Romeo GTV’s, een enorme reeks modellen van de Lancia Club en ook moderne Fiats 500 en 600, meestal in Abarth jasje. De laatste vaak ook flink getuned, waarbij geld noch moeite gespaard worden voor wat extra snelheid. Veel eigenaren maken van de gelegenheid gebruik om een half uurtje op de baan te rijden tijdens de vrij rijden sessies.

600 van Albers frontaalTijdens een van die sessies valt ons het geluid van een zwart-gele Fiat 600 op. Die Fiat klinkt niet als de Fiatjes die we kennen uit onze jeugd. Na de rit wordt de auto opgezocht en maken we kennis met de eigenaar, de heer Albers. Eerst spieken we voorzichtig onder de motorkap, die zoals alle race Fiats op een kier staat voor wat  frisse lucht. Wat we zien is duidelijk niet standaard. ‘Nee’, vertelt Albers, ‘ik heb de originele motor vervangen door die van een 1000 cc Yamaha motorfiets.’ Dat zoiets wel lekker draait, tot wel 14.000 rpm, hebben we kunnen horen. ‘De Yamaha had uiteraard geen differentieel en achteruit, dus die heb ik ook moeten maken. Het watergekoelde Yamahablok krijgt zijn koeling via een radiator voorin de auto.’

600 van Albers

IMG_4100‘Met deze Fiat heb ik een poosje geleden zelfs nog de Mille Miglia gedaan’, vertelt hij verder, ‘waar je hier een bekeuring voor krijgt, wordt daar door de politie gestimuleerd!’ Albers’ ogen glimmen nog van pret wanneer hij er over vertelt. Deze man bárst van de hartstocht voor zijn autootje. Ook aan de Fiat zelf is dat te zien, werkelijk geen detail is overgeslagen. Die passie, dat enthousiasme voor de automobiel, dat heeft eigenlijk iedere deelnemer aan Italia a Zandvoort wel. Een enthousiasme dat ook bij al het publiek dat op is komen draven om hun favoriete auto te kunnen bewonderen ruimschoots aanwezig is. Daarom zeggen wij nu al: Fino al prossimo anno!!!
tekst en foto’s: Martin Philippo
eindredactie: Marc GF Zaan

banner breed cc films-1