Back to the FutureBack to the FutureNee, geen roestvrij staal op CineCars vandaag, maar het relaas van Tejo en zijn vrienden die in de jaren tachtig door Frankrijk trokken op zoek naar een mooie occasion.

Het zijn verhalen die ruim dertig jaar na dato nog tot de verbeelding spreken. Drie vrienden die op goed geluk vanuit Nederland naar Frankrijk rijden op zoek naar mooie klassiekers. Ver voor de opmars van het internet pluizen Karel, Rob en Tejo maandelijks de zoekertjes uit in ‘la vie de l’AUTO’, één van Frankrijk grootste automagazines. Karel is de entrepreneur van de bende, verantwoordelijk voor aan- en verkoop. Rob en Tejo hebben verstand van auto’s, kijken de auto’s ter plaatse grondig na voor aankoop en nemen indien gewenst eenmaal in Nederland de invoerprocedure uit handen van de potentiële koper.

Back to the Future

Back to the FutureDit verhaal neemt ons mee naar Tours, waar volgens ‘la vie de l’AUTO’ zowel een Peugeot 404 SL als een Citroën DS23 Pallas Hydraulique te koop staan. Zonder aarzelen wordt de telefoon gegrepen om in het beste Frans een tweetal afspraken te maken. De Peugeot zou in perfecte staat zijn, met lederen bekleding en alle verdere toeters en bellen die bij de SL uitvoering horen. De DS heeft een klein probleem met het hydropneumatisch systeem. Tours is niet zo ver, er wordt een auto-ambulance geregeld en met een Peugeot 505 als trekauto vertrekt het drietal naar het zuiden. De 404 is inderdaad heel erg mooi, wit met zwart leer. Ook de Citroën is bezijden het gemelde gebrek nog in een prima staat. Hier hoeven de heren niet lang over na te denken, deze auto’s gaan mee naar huis. De DS23 wordt op de auto-ambulance geladen, terwijl ze de 404 naar huis zullen rijden. Drie chauffeurs, twee auto’s, geen enkel probleem.

Back to the Future

Back to the FutureNa een nacht in een hotel vertrekken de avonturiers de volgende ochtend goed uitgerust
richting Nederland. Na slechts 50 km komt er eerst een raar geluid vanonder de motorkap van de 505 en even later een behoorlijke knal. Daar staan ze, de versnellingsbak van de 505 heeft het begeven. De 505 met daarachter de ambulance en daarop weer de DS worden naar een garage in een klein stadje verderop gesleept. Geluk bij een ongeluk, Karel heeft een Internationale reis en kredietbrief. Uitgebreid telefoneren met de ANWB draait uit op een volledige repatriëring van het gesneuvelde span naar Nederland. Prima geregeld. Nog steeds drie chauffeurs en slechts één Peugeot 404, die het overigens perfect doet. Eerst maar eens een hapje eten in een plaatselijk restaurant. Aldaar valt het oog in de plaatselijke krant op een annonce voor een Citroën DSpecial uit 1970. Wel 300.000 km op de teller, dat kan nooit veel zijn. Toch maar even kijken, ze zijn hier nu toch. Niet geschoten is altijd mis, tenslotte. Een telefoontje naar de eigenaar levert een nieuwe afspraak op, die opnieuw in het geheel niet tegenvalt. De eerste eigenaar presenteert hen een nette DSpecial die netjes alle onderhoudsbeurten heeft gehad, alle rekeningen zijn aanwezig. Die 300.000 km zou je haar echt niet gegeven hebben. Geen enkele reden om het niet te doen, dus ook deze auto wordt gekocht.

Back to the Future

Back to the FutureDe terugreis verloopt spoedig. De 404 en de DSpecial doen het prima. De 404 wordt meteen doorverkocht. De DSpecial wordt op Nederlands kenteken gezet. Na een week of twee komt de ANWB voor de deur met Achterop de vrachtwagen onze Peugeot 505 en daarachter nog steeds de ambulance met daarop de DS23. Wat een service. Het maakt dit verhaal en zovele anderen alleen maar mooier. Verhalen die ook vandaag nog een onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben op liefhebbers die niet terugschrikken voor een beetje avontuur.
Tejo Wessels / Marc GF Zaan
Foto’s: Tejo Wessels

 

Back to the Future

Heb jij een mooi petrolhead verhaal voor onze serie Community Stories? Neem contact met ons op en deel het met CineCars!