Zandvoort HGP 2016-14flag_cinecars_englishNederland geniet van het succes van Max Verstappen, toch kennen we al een rijke racehistorie. De Historic Grand Prix van Zandvoort zet dat nog eens extra in de verf.

De Historic Grand Prix van Zandvoort viert dit jaar zijn eerste lustrum. Als relatieve nieuwkomer in het segment weet de organisatie elk jaar weer een aantrekkelijk programma en, nog veel belangrijker, een waanzinnig deelnemersveld samen te stellen. Reden genoeg voor CineCars om reporters Robbert Moree en Martin Philippo naar Neerlands snelste badplaats te sturen voor een verslag van een weekeinde historisch racen in de duinen.

Zandvoort HGP 2016-2Het is zaterdagochtend en de zon schijnt wanneer ik op een ontaard vroeg tijdstip Zandvoort binnen rijd. Bij de ingang posters van racehelden van weleer. Brabham, Fangio, Hill en vele anderen die ooit in Zandvoort een Grote Prijs hebben gewonnen. We duiken de geschiedenis in, dat is meteen helemaal duidelijk.

De informele paddocks zijn altijd gezellig in de morgen. Echtparen en vriendenclubs die met een camper alle races afgaan. Velen uit Nederland en de landen om ons heen, maar men komt ook van verder. Zoals Brabham destijds vanuit Australië in Europa kwam racen, zijn ook nu drie Australische heren hierheen gekomen. Auto over laten varen en hier een camper gekocht om een serie races aan te doen. En plezier maken natuurlijk. Net als de Amerikaan verderop, die zijn Lotus altijd in Europa heeft staan om te racen.

Zandvoort HGP 2016-41


Zandvoort HGP 2016-63Porsche en BMW hebben flink uitgepakt. Porsche doet dat met een mooi gedecoreerd terrein, waar een soort technische toneelstukjes met fraaie Porsches de show stelen. Gijs van Lennep figureert als Porsche ambassadeur en deelt handtekeningen uit aan de vele fans. BMW bestaat honderd jaar en voorafgaand aan het feestweekend in München zijn hier flink wat racewagens paraat. Zelfs de Nederlandse designchef van BMW, Adrian van Hooydonk, rijdt mee in de races.

Zandvoort HGP 2016-130

Zandvoort HGP 2016-101De Formule 1 wagens die aan de start komen zijn luid en snel en trekken veel fans. Daarna zijn de toerwagens aan de beurt, waarbij het er ook hard aan toe gaat. Een MGB maakt een koprol en wordt stevig gedeformeerd. De berijder lijkt er goed van af te komen. Racen om het echie, hier bij de Historic Grand Prix, dat leidt geen twijfel. In de paddock ontmoet ik Martin en Jaap, die met een Ford Falcon aan de start verschijnen bij het NK historische toerwagens. Bevooroordeeld suggereer ik dat de bestuurder de coureur is en de man die er bij staat het mechanisch vernuft. Dat blijkt uiteraard onjuist. De hobby wordt door beide heren eerijk gedeeld, al rijdt de een graag op een droge weg en de ander liever op een natte tarmac. Dat komt goed uit want morgen schijnt het te gaan regenen.

HGP 2016-16

HGP 2016-30‘Moet je geen gehoorbeschermers meenemen’, vraagt mijn vrouw als we klaar staan om naar Zandvoort te vertrekken. Uiteraard doen we dat niet, we willen niets van het mooie geluid missen. Precies wanneer we het circuitpark binnen gaan zijn de FIA Masters Historic Sports Cars aan het rijden. Het bulderen van deze motoren is iets waar het hart van de echte autoliefhebber maar geen genoeg van kan krijgen. Ik hoor een wat oudere heer roepen ‘dat ze ze zo tegenwoordig niet meer maken’ en hij heeft helemaal gelijk. De sensatie van historische races is zoveel anders dan die van modernere klasses. Tijdens een rondje door de pits ruik je de Castrol, hoor je de lucht reutelen door een inlaatkelk en voel je de grond schudden wanneer een Cobra zich warm draait. Dan mag het winderig zijn, dan mag het af en toe regenen, daar trek je je dan niets van aan. Er wordt genoten!

HGP 2016-61Gelukkig valt de regen uiteindelijk reuze mee. Een enkele bui maakt de baan even nat, maar dat hindert de auto’s niet. Alleen tijdens de demo’s van de museum Porsches merk je dat de coureurs zich een beetje in houden. Niet gek wanneer je bedenkt wat voor kapitale wagens het zijn.

Dat kapitale geldt niet voor de groep deelnemers die mijn hart gestolen heeft. Tussen al die imposante bolides staat een aantal kleine auto’s die soms nog het meest lijken op een kruising tussen een kart en een sigaar. Het zijn de 500cc Formula 3 wagens, die vooral uit het Verenigd Koninkrijk, maar ook uit Zweden gekomen zijn. HGP 2016-51Deze 500cc klasse is kort na de tweede wereldoorlog in het leven geroepen om racen betaalbaar te houden. Een 500cc blok uit een Norton motorfiets, een eenvoudig buizenframe en wat aluminium plaatwerk, meer is het eigenlijk niet. De coureurs van deze bouwsels gaan met ware doodsverachting over de baan. Het woord veiligheid is hier niet van toepassing, de kreukelzone begint pas bij de voeten van de bestuurder. Hard gaat het niet, zeker niet in vergelijk met recentere Formule 3 auto’s, sensationeel is het wel. Je ziet de coureurs werken, sommigen hangen zelfs half buiten boord in de bochten om nog meer snelheid te houden.  Dit is het ware rijden, hier voel je ieder stukje van de weg. Als toeschouwer hoor je ook iedere klap van de ééncilinder, uitlaatdemping is aan deze motorblokjes niet besteed.

HGP 2016-56

Zandvoort HGP 2016-109Zo is er voor iedereen iets te genieten op Circuitpark Zandvoort. Van kleine sigaartjes tot astronomische Porsches en BMW’s. Het circus is nog in volle gang wanneer we weer naar huis gaan, eenmaal in de auto merken we dat onze oren toch een beetje piepen. Hadden we die gehoorbeschermers nou maar meegenomen…

Tekst en foto’s: Robbert Moree en Martin Philippo