Capital cars en classics-1flag_cinecars_englishCapital Cars & Classics Amsterdam, de Première!

Alles begint met een eerste keer. Cinecars was vandaag bij de première van een nieuwe beurs. Na de AutoRai is er gelukkig weer een automobielevenement van niveau in Amsterdam neergestreken; de Capital Cars & Classics Amsterdam.

Capital cars en classics-107Robert Haagsma en Rob Hoogvliet vinden dat een wereldstad als Amsterdam een beurs verdiend op het gebied van klassieke en exclusieve automobielen. Om die mening kracht bij te zetten voegden ze de daad bij het woord. De Capital Cars & Classics Amsterdam is een feit. De heren zijn realistisch genoeg om niet meteen een megalomaan project te beginnen. Door te starten met een behapbare oppervlakte, die voor deze eerste keer meteen goed gevuld is met auto’s van een mooi niveau, wordt een evenement neergezet dat toekomst heeft.

Capital cars en classics-45Voor deze eerste editie kozen ze voor een hal die op zichzelf al historisch erfgoed is; de Kromhouthal aan het IJ in Amsterdam Noord. Ooit was dit de fabriek waar de familie Goedkoop in 1908 begon met het maken van de befaamde Kromhoutmotoren. In eerste instantie voor de scheepvaart en later ook voor automobielen en vooral vrachtwagens en bussen. Na het ontwikkelen van een nieuwe tweetakt ruwe olie motor steeg de internationale vraag en was er een fabriek nodig om aan de vraag te kunnen voldoen. Na uitbreiding van het terrein ontstond in 1925 de IJ-zijde van de Kromhouthal, waarna in 1930 ook het overige deel van de hal werd gebouwd. Jarenlang werden er motoren, maar ook stadsbussen en vrachtwagens gebouwd. In 1966 ging het bedrijf op in Stork en werden de fabriekspanden voor allerlei doeleinden gebruikt. Tegenwoordig is de Kromhoutfabriek als evenementenhal een uitgelezen locatie voor bijvoorbeeld deze Capital Cars & Classics Amsterdam.

Capital cars en classics-5Voor de deur staan enkele supercars en klassiekers naast elkaar geparkeerd in de aprilse hagelbuien, die de prachtige blauwe lucht met witte wolkjes afwisselen. Een beetje zoals op Goodwood, waar de oudere auto’s dichterbij mogen parkeren dan het nieuwerwetse blik. Iets dat ook hier een volgende keer vast nog uitgebreid kan worden. Eenmaal binnen valt op hoeveel sfeer en intimiteit zo’n oude hal toevoegt ten opzichte van een moderne grote hal. Het ziet er op z’n Hollands gezegd een stuk gezelliger uit. Capital cars en classics-16Na enkele meter al meteen ons eerste hoogtepunt. Bij Classic Job staan een prachtig gerestaureerde Facel Vega HK 500 en een exemplaar ‘dans son jus’ broederlijk naast elkaar. Facel goeroe Hans Ruhe is er ook en kan ons alles vertellen over dit roemruchte merk. Het te restauren exemplaar dat hier staat is een heel bijzondere. Een 61er HK 500 met 6,2 liter wedge V8, dubbele carburateurs, handgeschakelde bak en schijfremmen en is bovendien de laatst gebouwde HK 500. Over bijzonder gesproken.

Capital cars en classics-33Iets verderop Hollands glorie; Donkervoort. Natuurlijk met hun nieuwste creatie, de D8 GTO-S op de stand. Een welhaast Dark Vader-achtige auto. Beestachtig veel paarden in een verpakking van 700 kilo. Zo’n Donkervoort is natuurlijk bij uitstek een speeltje voor mannen, dus vroegen wij Denis Donkervoort hoeveel vrouwen eigenlijk ooit een Donkervoort hebben laten bouwen. Dat bleken er slechts drie te zijn. Toch is de trend dat steeds meer Donkervoorts worden uitgekozen op kwaliteiten die er voor zorgen dat zowel meneer als mevrouw er mee kunnen rijden. Dat juist dit meest recente model met ABS en traction control kan worden uitgerust is dus zeker geen toeval. De auto ernaast trekt nog meer onze aandacht. Het is de eerste Donkervoort die ooit de fabriek verliet. Met productienummer 2 heeft deze Donkervoort inmiddels een leeftijd bereikt dat hij als barnfind terug gevonden kon worden. Deze Donkervoort Seven is in 1978 geproduceerd en werd vorig jaar in erbarmelijke staat ontdekt. Het chassis moest worden gelast en de beplating werd geheel vernieuwd. Inmiddels staat er een als nieuw exemplaar. Met historie!

Capital cars en classics-23Naast deze auto’s veel Ferrari’s, Porsches, Rolls Royces, Bentley’s, Lamborghini’s en andere exoten. Voor de kleinere beurs een enkele BMW 320 of een Volvo Amazon. En voor ons als Jaguar-fan ook nog een tweetal fraaie E-type fixed head coupé’s. Robert geeft aan zeer tevreden te zijn met de reacties van de bezoekers op de kwaliteit en de overzichtelijkheid van de beurs. De bezoekers passen ook goed bij de geboden waar. Capital cars en classics-76Ook de standhouders zijn tevreden. Er wordt goed verkocht of er zijn leads voor verdere onderhandelingen. Klapper qua verkoop is een 95% originele Bentley pre-war die voor 1,4 miljoen Euro van eigenaar wisselde. Kritiek viel er natuurlijk ook te beluisteren. Waren er deze keer niet teveel Porsche’s, zoals bij Interclassics of de Techno Classica, nu was er weer erg veel Ferrari. Daarnaast zou de balans tussen klassiek en youngtimer/modern nog iets meer ten gunste van klassiek mogen uitvallen. Al met al hebben we genoten van een fraaie, compacte beurs, die tijd en ruimte over laat voor een goed gesprek. Wat ons betreft: Wordt Vervolgd!

wordt cinecars reporterTekst en foto’s:    Robbert Moree
Redactie:        Marc GF Zaan