In slechts een paar honderd jaar heeft Nederland zich ontworsteld aan de zee. Martin Philippo duikt ver onder de waterspiegel voor een bezoek aan de Nationale Oldtimerdag in Lelystad.

Eigenlijk is het niet zo vreemd dat één van de jongste steden van Nederland plaats biedt aan één van de grootste oldtimer-evenementen van het land. Een stad met alleen recente historie kan zich moeiteloos verbinden met de enorme verzameling auto’s die allemaal, elk voor zich, onderdeel zijn van diezelfde historie. Het gebeurt ieder jaar opnieuw tijdens de Nationale Oldtimerdag in Lelystad. Goed, het programma is niet heel origineel, het is wel doeltreffend. Veel klassieke auto’s, een rondrit voor de deelnemers en een aantal bandjes om het publiek te vermaken. Wat deze Nationale Oldtimerdag echt bijzonder maakt, is de mooie ambiance van de haven en de enorme variëteit aan automobielen. Geen wonder dat het publiek er massaal naar komt kijken.

Naast kijken is zo’n dag er ook eentje om te luisteren. Luisteren naar de verhalen die verteld worden door eigenaren die de hele dag bij hun voertuig blijven. En er zijn veel van die verhalen, zoals dat van Mijnheer de Groot, die samen met zijn vrouw in hun Saab 93F aan is komen rijden. Vanwege z’n leeftijd en gezondheid kost het hem moeite om te praten, maar hij geeft niet op. Wij luisteren geduldig, aan zijn lippen gekleefd. Mijnheer de Groot vertelt over de tijd dat hij als duvelstoejager, ook wel jongste bediende genoemd, begon bij een auto-importeur. Hij noemt een paar merken die al lang niet meer bestaan, maar die doen er nu even niet toe. ‘Op een dag’, zo gaat hij verder, ‘roept mijn baas me en neemt me mee naar de havens van Amsterdam. Er kwam iets nieuws! Er kwam een container binnen en in die container zaten twee nogal aparte auto’s. Eentje was voor het koninklijk huis en de ander was voor de baas zelf bestemd.’ Hij beschrijft hoe de twee autootjes al pruttelend en rokend uit de zeecontainer gereden werden en vertelt ons hiermee eigenlijk het verhaal van de allereerste Saabs in Nederland. Zijn eigen bruinrode Saab 93 is in uitmuntende conditie en al sinds nieuw in het bezit van de familie De Groot. Vanwege gezondheidsperikelen kan de Saab helaas niet langer blijven. Er wordt naar een liefhebbende nieuwe eigenaar gezocht, iemand die de wagen net zo zal koesteren als Mijnheer de Groot dat zo lang gedaan heeft.

Een verhaal dat perfect past bij de vele verhalen die de eigenaar van een prachtige Alvis heeft te vertellen. Zoveel zelfs, dat we zijn naam helemaal vergeten vragen zijn. Hij vertelt hoe hij in een Engelse pub te horen kreeg dat hij de nieuwe eigenaar van de auto zou worden. De Britse eigenaar had lang gezocht wie zijn ‘baby’ het beste zou kunnen verzorgen en hij bleek de uitverkorene om de ‘keeper’, de hoeder van de auto te worden. Hij zou de Alvis in ere moeten houden. Dan is er Gerrit Verhulst, de man met het rode, dakloze Dafje, één van de negen die er in het land rondrijden. De Daf ziet er uit alsof hij zojuist de fabriek heeft verlaten, in zo’n perfecte nieuwstaat verkeert hij. Ook hier verhalen over de jonge jaren, doorgebracht bij garage Schoonderbeek in Hillegom. Het toeval wil dat de jeugdvriend die we recent nog terugvonden tijdens de afsluiting van de Tulpenrallye de zoon is van juist deze garagehouder. De wereld is klein.

Al kijkend en luisterend valt er ontzettend veel te genieten op de Nationale Oldtimerdag in Lelystad. Genieten van de vele verhalen en genieten van de auto’s zelf. Het enige dat je hoeft te doen is je ogen de kost te geven en je oor te luisteren leggen. De jonge stad heeft een prachtige traditie gecreëerd en mag trots zijn op wat er in zo’n korte tijd bereikt is. Er wordt nu al geschiedenis gemaakt!
Martin Philippo