Het lijkt erg eenkennig, een rally voor automobielen van één enkel merk. Door de veelzijdigheid van Citroën blijkt dat reuze mee te vallen: Le Citron Pressé.

In 1996 werd voor het eerst Le Citron Pressé verreden, een meerdaagse regelmatigheidsrally voor klassieke auto’s van het merk Citroën. Klassiek is daarbij een breed begrip, maar de vuistregel is, dat het model waarmee men mee wenst te doen niet langer in productie is. In de praktijk betekent dat een geschakeerd deelnemersveld met alomtegenwoordige ID/DS-modellen en A-types (alle Citroënmodellen gebaseerd op de 2CV), maar ook minder voor de hand liggende oudjes als de Traction Avant, GS(A), CX en natuurlijk de exotische SM. BX-en en XM’s vertegenwoordigen de latere jaren, maar ook een verdwaalde Visa is meer dan welkom. Er zijn in het verleden zelfs helden geweest die het hele traject volbrachten achter het stuur van een HY of een heuse N350 vrachtwagen. De technische ondersteuning door twee echte wegenwachters geschiedt ook nog eens vanuit een originele WegenWacht-eend. De diversiteit aan modellen maakt dat de keuze voor een specifieke Citroën zeker deel uitmaakt van de manier waarop de rally wordt beleefd. Wat overigens niet wil zeggen dat je met een 2CV uit 1956 niet kunt winnen, integendeel.

Belangrijkste kenmerken van Le Citron Pressé, de rally bestaat uit een proloog en drie wedstrijddagen en wordt verreden in Frankrijk, met start en finish in het zuiden van Nederland. En oh ja, Le Citron Pressé is niet zomaar een puzzelritje! De gekozen naam is meer dan een leuke woordgrap met het merk Citroën. De deelnemende voitures worden serieus op de proef gesteld tijdens lange, uitdagende proeven. De sportklasse, waar het overgrote merendeel van de gemiddeld ruim vijftig deelnemende equipes in mee rijdt, schuwt ook de slechtere en vaak onverharde wegen in het achterland van de bezochte Franse regio’s zeker niet. Zet de organisatie het uitdagende karakter van de rally wel erg graag op de voorgrond,

Le Citron Pressé is zeker geen eitje. Vier- vijfhonderd kilometer per dag langs overwegend smalle kronkelende binnenwegen vergt het uiterste van auto en chauffeur. De navigator heeft zijn of haar handen vol aan het op zijn minst uitdagend te noemen routeboek. Bolletje-pijl, punt-naar-punt, blinde lijnen, visgraten, iedere bekende navigatietechniek wordt in de rally opgenomen. En dat uiteraard allemaal binnen een strak tijdsschema. Dan is het niet alleen haasten om op tijd bij de volgende tijdscontrole te zijn, dan voel je je aan het einde van de dag inderdaad behoorlijk uitgewrongen.

Na een eerste reeks van zeven rally’s en een lange pauze werd Le Citron Pressé in 2011 nieuw leven ingeblazen. Inmiddels zijn er alweer zeven edities van Le Citron Pressé nieuwe stijl achter de rug, waarmee het bestaansrecht van het evenement meer dan eens bewezen is. Als deelnemer is het telkens weer genieten van de prachtige landschappen, routes en het gemêleerde gezelschap. Hoewel de organisatie de deelnemers telkens opnieuw door de prachtigste regio’s stuurt, is het niet altijd eenvoudig om achteraf aan te geven waar je nu eigenlijk precies bent geweest. De moeilijkheidsgraad en de concentratieboog liggen nu eenmaal net even te hoog om de toerist uit te hangen. Maakt dat het minder leuk? Nou nee, mee rijden in Le Citron Pressé is hard werken, maar iedere druppel zweet waard!
Marc GF Zaan
foto’s Johan Oldenhage en Raymond van der Meij