IMG_5638In oktober 1926 presenteerde de Parijse autobouwer André Citroën zijn B14. De opvolger van de B12 kwam met een volledig stalen carrosserie, een lichter chassis, een duidelijk soepeler motor en een rem op alle vier de wielen.

Vanaf maart in het daaropvolgende jaar werd die laatste zelfs voorzien van een heuse bekrachtiger. Zoals steeds was Citroën zijn tijd ver vooruit ten opzichte van de directe concurrentie. Met de B14 had de Quai de Javel een succesnummer in huis, dat af fabriek in vele carrosserievormen in de prijslijst stond.

In de schuur van Ton Dietvorst waan je je al snel in een brocante met een sterk technische inslag. Eigenlijk hoeft hij helemaal niet te vertellen hoeveel hij houdt van techniek. Dat zijn hart onlosmakelijk verbonden is met al die mooie technische oplossingen uit lang vervlogen tijden. Curiosa is misschien wel het mooiste woord om deze bijzondere verzameling te omschrijven. Een klein paradijsje voor iedereen met een zweempje smeerolie in het bloed. Dat hij zijn enthousiasme zelf niet onder stoelen of banken kan steken nemen we Ton Dietvorst dan ook zeker niet kwalijk. In tegendeel. Dat er tussen al die mooie spullen ook een paar bijzondere oldtimers te vinden zijn ligt voor de hand. De zachtgele Citroën B14 Torpedo is volledig op zijn plaats in deze oase van technisch vernuft.

banner breed cc films-1

IMG_5641Achter het stuur van zijn B14 is Ton Dietvorst in zijn element. En temidden de elementen, aangezien hij het liefst zonder kap rijdt. Om dat gevoel met een gemotoriseerde koets onderweg te zijn zo goed mogelijk te kunnen beleven. Toch doet juist die omschrijving eigenlijk niet helemaal recht aan dit sterk staaltje van de Europese industriële revolutie. De Citroën B14 was destijds de jongste telg aan de loot van André Citroën, die de lopende band van Henry Ford op geniale wijze wist te verenigen met baanbrekende vernieuwingen op sociaal vlak. Dat maakt dit sympathieke autootje misschien wel meer een auto van het volk dan hem ooit werd toegedacht. In ieder geval past hij perfect bij de prachtige verzameling in Ton’s garage.
Tekst: Marc GF Zaan