De Citroën 2CV heeft vandaag de dag de status van klassieke cult bereikt. Het is misschien wel de meest iconische en herkenbare Franse auto. Maar hoe ontstond de 2CV en wat maakt deze auto’s zelfs nu nog zo populair? Lees verder om daar achter te komen.

Een paraplu op vier wielen

De 2CV of ‘deux chevaux’ werd ontworpen om te voldoen aan de vraag van het Franse volk om sneller en beter vervoer dan paarden en karren. Citroën produceerde hun Traction Avant al sinds 1934, maar alleen de rijken konden zich deze veroorloven. Dus gaf vice-president en hoofd engineering & design van Citroën, Pierre Boulange, zijn ontwikkelteam de taak een eenvoudige en betaalbare auto te maken.

Deze nieuwe, betaalbare auto moest sterk en licht zijn, met een motor die krachtig genoeg was om ten minste 4 personen en 50 kilo aan extra gewicht van A naar B te brengen. Het was zelfs zo dat een van de vereisten was dat je met de auto door een weiland zou moeten kunnen rijden met een emmer vol eieren zonder deze te breken. Het resultaat? Een auto met een canvasdak, een watergekoelde motor aan de voorzijde en een zeer flexibele ophanging. Een paraplu op vier wielen.

Het bewijs begraven

In 1939 rolden de eerste 2CVs uit de fabriek, 250 in totaal, en ze kregen warme ontvangst van het Franse volk. Eindelijk kon de productie van de 2CV beginnen, maar op 2 september dat jaar verklaarde Duitsland de Tweede Wereldoorlog. Vanwege de oorlog moest de assemblagelijn worden gebruikt om militaire uitrusting te maken en stopte de productie van de 2CV.

Boulanger verborg zijn project voor de nazi’s door een paar auto’s te begraven en vernietigde de rest om te voorkomen dat ze in vijandelijke handen zouden vallen. De oorlog gaf Boulanger de tijd om de auto in het geheim verder te ontwikkelen. Uiteindelijk ontwikkelde hij een verbeterde versie van de 2CV met een luchtgekoelde motor in plaats van een watergekoelde, en was deze gebouwd van materialen die goedkoper waren dan het eerder gebruikte aluminium. Eind 1948 introduceerde Citroën op de Parijse Motor Show de versie die we nu kennen. Productie begon in juni 1949 en de auto heette de 2CV A. De pers was vol lof over het gebruiksgemak en de robuustheid van de 2CV. In 1951 werd een busversie van de 2CV gelanceerd, die woog slechts 250 kg met een motor van 375 cm³.

2CVs vandaag de dag

Er werden diverse speciale edities van de 2CV gelanceerd. De meest bijzondere is de 4×4 Sahara versie met zowel een auto aan de voorzijde als aan de achterzijde. Ze werden voornamelijk gebruikt door de politie en het leger en zijn populair bij autoliefhebbers aangezien er maar 694 van werden gemaakt.

 

Maar ook andere varianten van de 2CV zijn bekend, zoals de art deco 2CV Charleston, de tweekleurige Dolly en de Green Bamboo. In februari 1989 stopte de Franse productielijn. Er werden over de hele wereld 5.114.940 2CVs geproduceerd, en hiermee is de 2CV een iconische auto en een symbool van vreugde!

Klaar voor de start?

Je vindt tegenwoordig nog een heleboel 2CVs op de weg die toenemen in waarde, met name de speciale edities. We hebben elke week een aantal van deze cultklassiekers in de veiling, samen met vele anderen in onze Oldtimerveilingen.

Het online kopen en verkopen van klassiekers is nog nooit zo leuk geweest. Met maar een account kun je op een nieuwe oldtimer bieden voor je collectie, maar ook je eigen oldtimer verkopen in de veiling! Het is gratis om je te registreren, dus waarom probeer je het niet?