21482619058_7713b1c5f2_kIeder jaar in het derde weekend van september loopt Angouleme en omgeving vol met klassiekers uit de jaren 1910 tot zo’n beetje 1980. Net zoals de afgelopen jaren brachten wij een bezoek aan dit geweldige evenement, dit jaar per Citroën Traction Avant en DS en met een Mercedes 280se uit de jaren 70.

De stad Angoulême, gelegen in het zuidwesten van van Frankrijk, is een oude stad waarvan het historische centrum wordt gekenmerkt door versterkingen en stadsmuren. Angouleme is gelegen op en rond een heuvel en kent daardoor de nodige hoogteverschillen. Het is de hoofdstad van het departement Charente en één van de vele steden die je vroeger moest doorkruisen als je via de oude N10 van Parijs naar Bordeaux wilde rijden.

21483625269_c5bf54bc6a_kIn 1939 is men midden in Angouleme begonnen met het organiseren van autoraces. De straten rond het centrum, gelegen op het hoogste punt van de heuvel, leenden zich hier namelijk prima voor. Het stratencircuit kent geen grandeur zoals het circuit van Monaco, maar is wel interessant te noemen: een aantal goede bochten, een flink hoogte verschil, een recht stuk met een flauwe bocht er in én een échte heuvelklim met een hairpin naar links. De totale lengte is beprekt, het circuit is slechts 1287 meter lang. Omdat het circuit hoofdzakelijk bestaat uit de straten die gelegen zijn op de stadsmuren, in het Frans “Remparts” genoemd, draagt het circuit de naam “Circuit des Remparts”.

21644392186_e24588f774_kNa de eerste races in 1939 gooide de tweede wereld oorlog flink roet in het eten en duurde het tot 1947 voor er opieuw gereden kon worden. Van 1947 tot 1951 maakte het circuit zelfs deel uit van de Grand Prix en reden er grote namen mee in de races van Angouleme zoals Juan Manuel Fangio, Maurice Trintignant, Raymond Sommer, Robert Manzon en André Simon. Na 1955 was het over en uit met het racen door de straten van Angouleme omdat men de lengte van het circuit te beperkt vond en er veiligheidsproblemen ontstonden. In 1978 werd het circuit echter nieuw leven ingeblazen en vanaf 1983 is Angouleme ieder jaar het decor voor een weekend vol historische sportwagens die op het scherpst van de snede met elkaar strijden om de eer op het hernieuwde circuit. Dat circuit voldoet tegenwoordig aan alle eisen die men aan circuits en autosport evenementen stelt.


21482525180_b99946bbed_kHet officiele programma van het evenement “Circuit des Remparts” start op de vrijdagavond met een prachtig concours d’elegance midden in de stad op de Champs de Mars. Deelnemers laten daar hun al dan niet volledig gerestaureerde klassieker zien aan publiek en jury, waarbij de deelnemers in stijl gekleed moeten zijn uit de periode van hun auto. Het gaat hierbij vooral om de presentatie van auto én berijders. Er nemen auto’s uit alle klassen en periodes deel aan het concours, van een Renault 4 en 2cv tot en met Bentleys uit de jaren 20 en 30 en alles wat daar zo’n beetje tussen past. De sfeer op de vrijdag avond in de stad is levendig, gezellig en volledig ontspannen.

21644389986_51a97c2736_kDe zaterdag is gereserveerd voor de “Rally Touristique”, een tour door de omgeving van Angouleme en het “concours d’etat” wat gehouden wordt in en rond het Hotel de Ville. De “rally” is meer een rondrit waarin zien en gezien worden belangrijker zijn dan een échte rally. Ook hier draait het om gezellig samen zijn, met elkaar eten en drinken en van elkaars auto en de omgeving genieten. Het concours d’etat is er op gericht om enkele topstukken te beoordelen op staat, kwaliteit van restauratie en originaliteit. Terwijl de deelnemers op zaterdag de rally rijden en de stad volloopt met nog veel meer klassiekers bouwt de organisatie keihard aan het circuit in de straten van Angouleme. Dit is een enorme logistieke operatie kunnen wij u vertellen waar honderden vrijwilligers bij betrokken zijn. Zaterdagmiddag moét je gewoon in Angouleme zijn, liefst op één van de terrasjes aan de Reu du Chat, tegenover de overdekte markt om alle binnenkomende klassiekers goed te kunnen aanschouwen.

21047776014_15a7819223_kZondag is dan de dag van de races. Het circuit is inmiddels geheel opgebouwd en beveiligd met marshals, brandweer, ambulances, safety car, hekken en vangrails. De zondagochtend is geheel gewijd aan de kwalificaties en trainingsronden. Midden in de stad, vlak bij de startplaats is een “paddock” opgebouwd waar deelnemende teams hun wagens kunnen klaarmaken voor de race. Een bezoek aan de Paddock, inbegrepen bij een toegangskaartje vanaf 28 euro, geeft een prachtig beeld van hoe men vroeger met raceauto’s omging. In en rond de paddock is het een drukte van belang: er wordt gesleueteld, motoren worden warmgedraaid, er worden auto’s van en naar de startplaats verreden en met onderdelen en gereedschap gesleept. In de paddock kun je van alles tegenkomen: van een MEP tot een Bugatti, van een Ferrari 250 GTO tot een Simca 1000 rally. Groep A tot en met N, Le Mans racers, momoposto’s, voor-oorlogse auto’s, noem maar op. Deelnemers komen uit heel Europa maar de nadruk ligt op Franse en Engelse deelnemers.

21482617108_c4c27ccb18_kTussen 12 en 14u is het lunchtijd in La France en dus ook op het Circuit des Remparts. De terrassen en restaurants in de stad stromen vol en het wordt enorm gezellig. Overal staan klassiekers en diverse clubs hebben bezit genomen van straten en pleinen. Je waant je in het verleden als je een straat in loopt die vol met Tractions, Peugeots en Simca’s van zeker 40 jaar oud staat!

Na de lunch gaan rond 14u de échte races van start. En, met écht bedoelen we ook écht races. Het materiaal wordt niet gespaard, deelnemers gaan vol gas door de straten, en er wordt fel gestreden om een plaats op het podium. Dat gaat niet altijd goed natuurlijk. Er vallen auto’s uit, er wordt soms flink schade gereden en daarbij komt het (helaas) ook voor dat deelnemende coureurs gewond raken. Het is en blijft autosport en tja, autosport is gevaarlijk.

21483623779_436353b217_kEr wordt gereden in diverse klassen, waarbij de organisatie probeert om ieder jaar weer een gevarieerd programma voor te schotelen. Dit jaar hebben we natuurlijk MEP’s zien rijden, voorzien van Panhard en Citroën techniek, maar ook bugatti’s, Renaults 5 Alpine Turbo’s, Morgans, Lotussen, MG’s enz enz. Na iedere race volgt een huldiging én een ere ronde in de gele DS Cabriolet van de voorzitter van de organisatie. De races duren de hele middag tot een uur of zes ’s avonds. Het is een druk bezocht evenement waarbij gezelligheid, ontspanning en het genieten van bulderende motoren, geur van rubber en benzine het belangrijkste zijn. Jong en oud, komende uit heel Frankrijk en europa staan achter de hekken en op de tribunes om te kunnen zien hoe de deelnemers met snelheden tot 180 km/h over het rechte stuk razen.

21670432845_48da2bd33b_kAan het einde van de zondag loopt de stad heel langzaam leeg. De meeste deelnemers blijven nog even hangen op een van de vele terrasjes en restaurants in de binnenstad, en het blijft nog lang gezellig…..

Maandag aanvaarden ook wij de terugreis naar Nederland. 1000 km naar huis om na te genieten van een paar geweldige dagen in Frankrijk. Terug in Nederland is de zomer namelijk écht voorbij……..

Tekst: Yuri Colman
Fotografie: Daan Pluijms