IMG_6149flag_cinecars_englishRoel Pollen heeft met ‘de meiden thuis’ de afspraak dat zijn autohobby echt niet gedeeld hoeft te worden. En daar zijn ze heel stellig in. Dus kan Roel om de twee jaar fijn met zijn vrienden naar Frankrijk afzakken voor Le Mans Classic. 24 Uur lang snoeiharde racegeluiden vermengd met de geur van benzine, olie en brandend rubber. Oh en vanzelfsprekend een klein snufje barbecue-lucht.

IMG_6161De reis naar Le Mans is een feest op zich, zeker als je je in het gezelschap bevindt van een vriend die in iedere tunnel als een bezetene met z’n Aston Martin V8 Vantage Cabriolet voorbij komt blazen. Mijn echtgenote zou zich dood ergeren. Al mijn pogingen om haar en de meiden van de aantrekkingskracht van mijn autohobby te overtuigen ten spijt. Zodra we het circuit naderen, wordt de verhouding tussen reguliere personenauto’s en bijzondere automobielen geleidelijk aan één op één. Het spreekt voor zich dat we ons hier als kinderen in een snoepwinkel voelen. IMG_6248Le Mans Classic laat zich het beste omschrijven als een alternatieve werkelijkheid binnen pakweg tien vierkante kilometer rondom Le Mans met als epicentrum het historische ‘Circuit de La Sarthe’ zelf. Een parallel universum waar de ware autogek zich 24 uur lang non stop kan laten onderdompelen in een wereld die de buitenstaander niet kan, noch wil begrijpen, waar een gezin misschien ook wel niet op haar plaats is.

IMG_6287

IMG_6264

Voor mijn vrouw zou het een ware nachtmerrie zijn, op een camping verblijven tussen louter gestoorde autofanaten en met zeer ondermaatse sanitaire voorzieningen. Voor ons zijn de campings rondom het circuit het Walhalla. Ze staan mudvol met de meest exotische automobielen. Ik neem u even mee vanaf onze tent. Ik stap naar buiten en stoot mijn scheenbeen aan een rode De Tomaso Pantera GTS, links staan nog een gele GTS en een witte GT5S.

IMG_6260Voor mij zie ik tussen de tenten door een TVR Griffith, een Honda NSX, een Rolls Royce Silver Shadow, een oranje MGB GT, een Ferrari 355 en vier Porsches 911. Rechts van mij staan een Aston Martin V8 Vantage en een Lotus Esprit Turbo, beiden uit begin jaren 80. Op enkele meters afstand een Mercedes 450 SL, een Triumph TR8 en maar liefst twee Jensen Interceptors, waarvan één convertible. Ik kan u verzekeren, dat is lekker wakker worden!

IMG_5663

IMG_6200Vertoevend op de camping, zou je bijna vergeten waarvoor je naar Le Mans bent gekomen. Als het lieflijke gezang van sirenen lokken de aanzwellende motorgeluiden ons richting de ingang van het circuit. Daar aangekomen wordt het allemaal nog onwerkelijker. Monumentale museumstukken en autoporno die je enkel kent uit autobladen of van hallucinant hoge veilingresultaten, razen zij aan zij aan je voorbij alsof het niets is. In zes verschillende Plateau’s racen auto’s van 1923 tot 1981 op het scherpst van de snede. IMG_6727Alle auto’s die op LMC rijden, zijn ofwel ex-Le Mans racers, ofwel een vergelijkbaar racemodel uit een jaar dat dit bewuste type auto ooit aan Le Mans heeft meegedaan. Naast de trainingen en kwalificaties is er natuurlijk de race, waarin de zes plateaus zich in 24 uur in volgorde aflossen en zo de tijd vol racen. Teams doen mee met auto’s uit ieder tijdperk en proberen zo de race te winnen. Dit jaar was er bovendien voor het eerst een heuse Group C sprintrace in het voorprogramma, met een startveld van meer dan dertig sport prototypes!

IMG_6619

IMG_7025Na een lauwe douche en alvorens de tent te demonteren en de terugreis in te zetten, gaan we traditioneel nog ontbijten in Arnage. Daar zit je met je ontbijtje aan de doorgaande dorpsstraat te kijken naar de voorbij trekkende parade van huiswaarts kerend schoons. Al mijmerend over de ervaringen van de afgelopen dagen, broeden we daar alvast op onze plannen voor over twee jaar. Want een ding is zeker, in 2018 zullen de meiden me weer een weekend moeten missen!
tekst en foto’s: Roel Pollen
redactie: Marc GF Zaan

banner breed cc films-1

IMG_7048