What Crisis?What Crisis?Alweer voor de derde maal vindt in de Kromhouthallen in Amsterdam de Capital Cars and Classics beurs plaats. Een bijzondere locatie voor een speciale beurs. Martin Philippo was er bij.

De beurs volgt dezelfde formule als voorgaande jaren en daar is niets mis mee. Een mooie sfeervolle hal, vol van de geur van vergane industrie, vol topstukken van de deelnemende handelsbedrijven. Het is er genieten en dat doet een steeds groter wordend aantal bezoekers. We zien veel tweed, cravates en goudomrande brillen. Men drinkt geen cola maar een glas witte wijn. Om in stemming te blijven draait een DJ gepaste muziek, live begeleid door een saxofonist. Een air van welgesteldheid die goed past bij de prijskaartjes die aan de auto’s en aanverwante lifestyle producten hangen. De crisis is inmiddels echt voorbij. Een schaalmodel van een Ferrari Testarossa wordt verkocht voor  26.500 euro. Een vintage hutkoffer gaat weg voor duizenden en ook de horloges van Cartier zijn mooi maar prijzig.

What Crisis?

What Crisis?

What Crisis?

What Crisis?Internationale ontwikkelingen hebben hun weerslag op het prijsniveau in Amsterdam. Het is geen toeval dat veilinghuis Bonhams, waar zoveel extreem dure topstukken geveild worden, een van de standhouders is. De klassieke automobiel wordt gezien als een waardevaste investering. Met name de zeldzame en originele wagens, die bij aflevering al een iconische status hadden, maar de iets mindere goden worden in die opwaartse beweging meegezogen. Met de restrictie dat die wagens in optimale staat dienen te verkeren. Met half werk wordt geen genoegen genomen, geen enkel roestplekje of rammeltje wordt getolereerd. Glimmend en glanzend, gaaf en origineel. We zien eerlijk gezegd zelf liever een auto die wat meer sporen toont van het voorbije leven. Geschiedenis moet je niet willen wissen of herschrijven. Desondanks genieten we met volle teugen.

What Crisis?

What Crisis?

What Crisis?

What Crisis?Een rode Mercedes-Benz 300 SEL valt ons op. Hard op weg om een zeer natuurgetrouwe kopie te worden van de roemruchte ‘Rote Sau’, die de oorsprong is van het even beroemde AMG. Nu is het nog een lege, bestickerde bodyshell, maar de belofte van een geheel compleet racemonster doet ons nu reeds watertanden. Van een compleet andere orde is de vaalbruine Alfa Romeo 6C 2500 SS Turinga uit 1943. Recent in Amerikaanse schuur gevonden en naar Nederland gehaald. Een unieke auto, het enige exemplaar van dit type dat tijdens de oorlogsjaren is gefabriceerd. Destijds gaf men voorrang aan oorlogsmaterieel bij het gebruik van de schaarse grondstoffen. De naam Touring klinkt te Engels en wordt Turinga.  Naast deze originele 6C staat een volledig gerestaureerd exemplaar, zodat een potentiële koper zijn mogelijkheden goed kan inschatten. Wij hopen dat die koper de Alfa behoudt zoals hij hier in Amsterdam tentoongesteld staat.

What Crisis?

What Crisis?

What Crisis?

What Crisis?Het is niet alleen oud spul dat we hier vinden. Een Jaguar XK8 met slechts 113 kilometer op de klokken, een aantal moderne Porsches en als klapstuk heuse Ford GT. Ford heeft zich hevig laten inspireren door de GT40 uit de jaren zestig en bouwt een moderne supercar met een klassieke look. In knetterend rood staat hij daar met de motorkap open zodat ieder die brute krachtbron kan bewonderen. Een wagen van deze eeuw maar nu al een imposante klassieker. Een waardige afsluiter van deze Capital Cars and Classics. Een hal vol geweldige automobielen, blije bezoekers en tevreden standhouders.
Martin Philippo

 

BewarenBewaren