Nu de sleutelperiode weer voorbij is, komt de tijd om lekker te gaan sturen en heerlijk te genieten op een terrasje. De gekoesterde bolides mogen weer naar buiten. Er mag geflaneerd worden en genoten van de aandacht. Tijd voor een goed en informatief autoboek in het zonnetje. CineCars neemt de pont naar ‘good old Blighty’ en duikt in de wereld van driewielers en eigenwijze sportwagentjes.

foto - 031Morgan Three-Wheeler, the complete story.

De eerste, driewielige Morgan wordt in November 1910 op de Olympia motorcycle-show aan het grote publiek getoond; de Morgan Runabout. De Runabout heeft een zeer simpele constructie met een 1 cylinder 4pk motortje. Het zou slechts het begin zijn van de lange historie van de Morgan Three-Wheeler. Het boek beschrijft de doorontwikkeling van de Three-Wheeler als enerzijds sportscar en anderzijds als de Standard Popular, louter bedoeld om snel en goedkoop van A naar B te komen. Veel zwart-wit foto’s en tekeningen van de auto’s en motorblokken, geven een goede impressie van de levensloop van de Three-Wheeler van 1910 tot 1953. (Engelstalig, 192 pagina’s, editie 2012, harde kaft).


Tja, wat hebben die Engelsen toch met driewielers. Reliant produceert ook al jaren een driewieler. Vaak is het juist dit model dat het mikpunt van spot is. In tegenstelling tot andere, meer sportieve driewielers, heeft de Reliant maar één wiel voor, wat de stabiliteit niet ten goede komt. Ondanks dit legendarische manko kennen de producten van Reliant toch een grote schare liefhebbers.
foto - 013Reliant Three-Wheelers, the complete story.

Reliant introduceert zijn eerste goedkope transportmiddel in 1935. Een klein bedrijfsvoertuig gebaseerd op motorfietstechniek en met één voorwiel om te sturen. De bestuurder kan uit de wind zitten en de pakjes komen droog bij de klant. Na de tweede wereldoorlog komt de grote doorbraak met de introductie van de Reliant Regal 4-seater Coupé. What’s in a name, want het is een full-cabriolet.  Het is het begin van een lange carrière.  De driewieler wordt serieus door ontwikkeld als kleine familieauto. Ook wordt er een bestelwagen van de plastic driewieler geïntroduceerd en geproduceerd. De Reliant 3-Wheeler kent grote faam als Reliant Robin en later de Reliant Rialto. Het boek begint met zwart-wit fotografie, waarna met het verstrijken van de jaren al snel kleurenfoto’s het geheel verfraaien en verduidelijken. Daarnaast vele impressies van oude foldertjes en advertenties door de jaren heen. (Engelstalig, 176 pagina’s, editie 2014, harde kaft).


Lotus, tot dan vooral bekend om zijn Seven-modellen en andere snelle en lichte sportwagentjes, introduceert in de jaren 60 de Elan. De Lotus Elan is een klein, licht, maar vooral snel open sportwagentje, gebaseerd op de door Colin Chapman opgedane ervaringen in de racerij.
foto - 001Lotus Elan the complete story.

Het boek geeft een mooie en complete impressie van het ontstaan van de eerste Elan, de type 26, tot en met de Elan M100 uit de jaren 90. Veel aandacht voor de techniek, zoals het bijzonder ingenieuze chassis en het beroemde twincam motorblok.  De vele kleurenfoto’s en overzichtelijke tabellen met technische info, maken dit naslagwerk tot een heerlijk boek om te lezen. (Engelstalig, 174 pagina’s, editie 2013, harde kaft).


Na het succes van de Lotus Elan zag Lotus in het begin van de jaren zeventig ruimte voor meer en kwam het met grotere, meer prestigieuze modellen zoals de Elite, Eclat and Excel.
foto - 027Lotus Elite, Eclat and Excel An Enthousiast Guide.

Deze Enthousiast Guide geeft een fraai overzicht van de door Lotus in de jaren 70 en 80 geïntroduceerde modellen. Door de kleurenfoto’s komen alle details van de diverse modellen goed in beeld. Ook wordt er aandacht besteed aan het bezitten en het rijdend houden van de Elite, Eclat en Excel modellen (Engelstalig, 144 pagina’s, editie 2016, zachte kaft).

 

Een andere opvallende sportwagenbouwer uit Engeland is TVR. Ontstaan net na de 2e wereld oorlog kent het door Trevor (TVR) Wilkinson opgerichte merk een op zijn zachtst gezegd roerige geschiedenis. Voer genoeg voor een dikke stapel naslagwerken over het onderwerp.
foto - 007TVR cars of the Peter Wheeler Era.

Ondanks dat er al vele boeken over TVR zijn gepubliceerd begint dit boek toch met een korte introductie van de Trevor Wilkinson- (1946-1962) en de Lilley jaren (1965-1981). De Tasmin is het eerste model onder het nieuwe, derde bewind.  Door de jaren heen is dit model verder door ontwikkeld met steeds een dikke V8 onder de motorkap. TVR brengt daarna nog vele legendarische modellen op de markt, de S-series, de Griffith, de Chimaera, de Cerbera, de Tuscan, de Tamora en de Sagaris. Al deze modellen worden in dit boek uitgebreid besproken, met daarnaast ook aandacht voor de race-activiteiten van TVR. Zelfs prototypes en one-offs blijven niet onbesproken. (Engelstalig, 208 pagina’s, editie 2015, harde kaft).

Veel leesplezier, geniet van de late voorjaarszon, de volgende keer maken we tijd voor de cabrioletboeken.

Groeten,

Frank de Veer,

Frenky Autodokumentatie.