Het was al aangekondigd, onze CineCars afgevaardiging in Duitsland had grootse plannen voor een weekendje Hockenheimring. Hoe het hem daar verging leest u hieronder.

Volgepakt gaan we vrijdag op weg naar de Hockenheimring voor een weekend hardcore motorsport op de Bosch Hockenheim Historic / Jim Clark Revival 2017. Het plan ter plaatse in stijl te arriveren met een Lotus Elise moet helaas worden doorgeschoven, de bagage past er gewoon niet in. Door druk verkeer en meerdere ongelukken met vrachtverkeer verloopt de reis een stuk langzamer dan gepland, waardoor we vrijdagmidag pas om drie aankomen op het circuit. We gaan direct door naar het Ernst Wilhelm Sachs Haus, het perscentrum, om ons aan te melden. Buiten wordt er inmiddels al volop gereden, tijd om poolshoogte te gaan nemen.

Na eerst een aantal bekenden opgezocht en gegroet te hebben, gaan we per BMX op verkenning door het paddock. Wat een mooie racewagens staan er overal, echt ongelofelijk. Of het nu een monoposto uit de FIA Lurani Trophy betreft, een classic Lotus Formule 2 , een Lotus Exige Cup, de Zakspeed Ford Capri, een BMW M1 Procar, Kremer Porsche 935 uit de YTTC of de Toro Rosso STR1 uit de BOSS GP. Het ziet er allemaal fantastisch uit en men kan overal zonder barrières kijken en vooral ook horen. De aanwezigheid van de BOSS GP serie is er debet aan dat er dit raceweekend geen dB-grens geldt. Er is dus volop geluid om te genieten op en naast de baan. De camera kent inmiddels geen pauze meer. We bezoeken natuurlijk ook weer de Jim Clark tentoonstelling en leren een Zwitserse ondernemer kennen, die het speciale Gallet Indy 500-horloge uit 1965, dat Jim Clark droeg tijdens zijn races, opnieuw op de markt gaat brengen. Inmiddels is het zeven uur en wordt het ook stil op de Hockenheimring. Tijd voor nog wat sfeerfoto’s en een verdiende nachrust.

Onboard 1972 Pantera

Zaterdag weer vroeg op om bij het eerste daglicht foto’s te maken en de baan te verkennen. We kiezen de Boxengasse, Spitzkehre en Motodrom als beste locaties en pendelen gedurende de hele dag continu op en neer. De serene rust staat in schril kontrast met de onrust die weer gaat komen als de motoren gestart worden. Het weer is minder mooi dan gisteren en er dreigt zelfs even een regenrace voor de BOSS GP. Pluvius blijft de Hockenheimring echter vriendelijk gezind en er komen niet meer dan een paar spetters uit de hemel. Daar er stevig wordt geracet vallen er ook spaanders. Her en der moet er heftig gesleuteld worden om de beschadigde racewagens weer fit te krijgen. Met de Lotus dealer in de paddock wordt een afspraak gemaakt voor een testrit in hun speciaal getweakte Exige 350 Sport. Zo kunnen we toch het Lotus gevoel aan de tand voelen en op de gevoelige plaat vastleggen. Zaterdagavond is er een goede party op het dak van de paddock en blijven we hangen tot het grote feest afgesloten wordt met een ijzersterke uitvoering van het nummer TNT van AC/DC.

Zondag besluiten we het rustig aan te doen en vooral van de rit met de Exige te genieten. De nagelnieuwe Lotus is licht aangepast en na een korte uitleg gaan we achter het stuur zitten. Dit is echt autorijden go-kart-style. Geen elektronica en andere zinloze gadgets: 1100 kg, dik 350 PK, 410 Nm koppel, een 6-speed manual en een dikke AP Racing brake kit. We willen niet meer uitstappen en het liefst direct doorknallen naar Monte Carlo. Dat mag helaas niet, nog niet. Deze auto is gewoon een echte supercar-killer en dat voor de prijs van een ‘nette’ Cayman S. Natuurlijk bezoeken we ook de Jim Clark Memorial en afsluitend ook maar eens de prijsuitreiking, het echte podium en ook de handteken sessie van oud F1 Lotus coureur Martin Donnelly. Het is een fantastisch race-weekend geweest met een enorme intensiteit en diversiteit. Uiteraard kijken we nu al uit naar het volgende race-event. Veel plezier met de foto’s!
Peter Paul Keizer-Pecqueur