Bavarian BeautyBavarian BeautyOp de hoek van de straat steekt een BMW 316i de ogen uit bij Martin Philippo. Tijd om te ontdekken dat er een leuk mens schuil gaat achter die auto.

De BMW 316i is me al eerder opgevallen. Een mooi gaaf exemplaar dat niet op een nare manier is gepersonaliseerd. Puur zoals men dat in Beieren bedoeld heeft. Ik tref Joop, de eigenaar van de BMW. Hij blijkt een prachtige geschiedenis te hebben in de autoracerij. Dat is voor CineCars natuurlijk ontzettend interessant. Dit is het verhaal van Joop Koppen.

Bavarian Beauty

Bavarian Beauty

Bavarian BeautyAls 15 jarige knul leert Joop sleutelen in de garage van Guus Otto in Noordwijk. In die jaren is dat de plek waar de monteurs van de Tulpenrally bij elkaar komen voor raad en daad van Guus. Graku, een bandenfirma, is er ook om de equipes van nieuw rubber te voorzien. Daar, in die garage, worden snelle auto’s nóg sneller gemaakt. De door Otto opgevoerde auto’s moeten natuurlijk getest worden en daartoe neemt Joop de wagens mee naar Circuit Zandvoort. Daar rijdt hij opvallend snelle rondjes, wat niet onopgemerkt blijft bij de staf van Graku en de vertegenwoordigers van oliemerk Castrol. Zij besluiten hem een kans te geven en worden zijn sponsors, vanaf dan rijdt Joop Koppen mee in de toerwagenklasse.

Bavarian Beauty

Bavarian Beauty

Bavarian BeautyZijn eerste racewagen is een Panhard, maar die wordt al snel vervangen door een echt dikke BMW 2002. Uitgeklopte spatborden om de brede wielen te huisvesten en bakken vermogen, maar vooral betrouwbaar. Met zo’n machine kun je een race uitrijden! Met de BMW rijdt Joop niet alleen op het eigen Zandvoort, maar ook op verder gelegen circuits als Zolder, Spa-Francorchamps en Silverstone. ‘Een prachtige tijd’, herinnert hij zich. ‘De mensen in de paddock hadden nog wat voor elkaar over, hielpen elkaar als er wat stuk ging. Het was gemoedelijk.’ Desondanks is de concurrentie moordend, er moet stevig gereden worden voor succes. Dat succes komt uiteindelijk in de vorm van winst in de 2,5 uur van Francorchamps.

Bavarian Beauty

Bavarian Beauty

Bavarian BeautyEind jaren zestig is de aantrekkingskracht van de Italiaanse bolides toch groot genoeg om Joop van de BMW over te laten stappen naar een Lombardi 900, waarmee hij gaat rijden in de specials categorie. In die tijd komt het regelmatig voor dat hij ‘even’ naar Italië rijdt voor een paar onderdelen. Een nieuwe nokkenas of een carburateur? Italië is de bakermat, de oorsprong van deze merken en alleen daar zijn de modernste en snelste onderdelen te verkrijgen. De weg naar Milaan is lang, maar langs het meer van Genève is het nog niet zo druk als tegenwoordig en voor een man die gewend is aan snelle auto’s is de reis geen probleem. Alles voor een paar pk’s extra. Later richt Joop zich samen met de mannen van Graku op de historische races, ditmaal in een Autobianchi A112. Ook hier treft hij weer de sfeer van kameraadschap die het circuit zo dierbaar maakt.

Bavarian Beauty

Bavarian Beauty

Bavarian BeautyUiteraard rijdt een coureur voor zijn dagelijks vervoer ook in een auto van formaat. Een Saab Sonett, een echte Zweedse Volvo P1800 en natuurlijk Joop’s favoriet, de Audi Quattro. Ook de ontzettend snelle Mitsubishi Lancer met tweeliter motor turbo intercooler motor staat in zijn geheugen gegrift. Uiteindelijk komt hij weer terug bij het merk dat hem in de racerij zo dierbaar was: BMW. Betrouwbare techniek, strak sturend en adequaat reagerend, precies wat een coureur zich wenst. Het is deze auto die onderwerp is van onze fotoserie. De BMW in kwestie stamt uit 1987, het eerste jaar dat BMW dit type maakt en hij is uitgerust met het befaamde Bosch brandstofinjectiesysteem. Later wordt dit vervangen door het wat goedkopere Motronic, maar dat heeft toch niet de kwaliteiten van het origineel. Ondanks de typeaanduiding is de cilinderinhoud 1767 cc, waarmee de motor moeiteloos een fijne 102 pk kan ophoesten. De BMW is nog volledig origineel, in zijn eerste lak en onbedorven. Zo zien we klassiekers het liefst. Joop doet niet meer aan autoracerij, maar het strakke sturen van zijn wagen geeft hem iedere keer dat de auto uit de garage komt weer een dikke glimlach op het gezicht. En zo moet dat zijn.
Martin Philippo