Met de GT300 in de prijslijst bouwt Iso Rivolta een heuse race auto. CineCars brengt u deel vijf van The Iso Rivolta Chronicles; Bizzarini’s A3C, Renaissance of a race car.

Iso Rivolta was een pionier in de Italiaanse auto-industrie uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Het was een familiebedrijf geleid door ingenieur Renzo Rivolta, die aan het einde van de jaren veertig besliste om de productie van koelinstallaties te verruilen voor de ontwikkeling van motorfietsen. Hij kreeg geen ongelijk, in de vijftiger jaren kende de Italiaanse motorfietsindustrie een enorme boom. Geleid door Piaggio’s Vespa, Innocenti’s Lambretta en natuurlijk de producten van Iso Moto. Van lieverlee werden er ook automobielen ontwikkeld. Van stadsautootjes als de Isetta bubble car tot luxueuze sportwagens met krachtige Amerikaanse V8 motoren.

De A3C is de belichaming van Giotto Bizzarini’s passie voor racen. De ingenieur werkte mee aan de ontwikkeling van de fameuze Ferrari 250 GTO, waardoor het een van de meest succesvolle racewagens ooit werd. Racen maakte onderdeel uit van Bizzarini’s DNA. Bij Iso Rivolta wil hij hetzelfde nog eens overdoen: een nieuwe race auto creëren die zich kan meten aan de competitie. De A3C is gebaseerd op een ingekorte versie van het GT chassis. Deze oplossing maakt het mogelijk om de voorwielophanging met dubbele wishbones te blijven gebruiken alsmede de De Dion achteras. Van daaruit wordt de auto volledig nieuw ontwikkeld. Motor en versnellingsbak worden ver achter de vooras, bijna in de cockpit, geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De carrosserie wordt getekend door Bertone, met een grote nadruk op aerodynamica. Carrosserie en chassis worden met elkaar verbonden door klinknagels die doorheen de hele auto duidelijk zichtbaar aanwezig zijn. Het brengt hem de bijnaam ‘Mille Chiodi’, wat ‘duizend nagels’ betekent. De motor is een door Bizzarini zwaar opgevoerde 327, die met 4 Weber 45 DCOE carburateurs en een speciaal gemaakte spaghetti uitlaat maar liefst 410 PK levert bij 6200 toeren per minuut.

Twee auto’s starten in Sebring in 1965. Ondanks dat ze het bijzonder goed doen, hebben ze beide problemen en crashes ze als gevolg van een falend remsysteem. Renzo Rivolta maakt zich zorgen over de hoge kosten van de hele onderneming en beslist om te stoppen met Bizzarini’s race project. Bizzarini is vooral geïnteresseerd in het verfijnen van zijn race auto, terwijl het bedrijf van hem verwacht dat hij zich concentreert op de ontwikkeling van nieuwe luxe modellen. Het betekent het langzame einde van de samenwerking en het uiteindelijke vertrek van Bizzarini bij Iso Rivolta. Vandaag zijn er nog slechts een paar overlevende exemplaren van de A3C, maar Iso Restoration heeft toestemming gekregen voor de bouw van nog eens 10 A3C’s, meer dan vijftig jaar na het origineel.

The Iso Rivolta Chronicles is de eerste serie geproduceerd door CineCars’ Italiaanse tegenhanger An Italian Garage. Zij zijn een onafhankelijk productiebedrijf gespecialiseerd in automotive video en richten zich op reeksen over legendarische merken. Deze zomer brengt CineCars u de volledige Iso Rivolta Chronicles in HD. Blijf ons volgen voor meer klassieke Italiaanse hoogstandjes.
Marc GF Zaan