De Spa Classic is inmiddels een vaste waarde in de klassiekerscene. Martin Philippo beloofde zijn echtgenote een romantisch weekend en sloeg zijn tent op naast het circuit.

Het is zo stil dat we er wakker van worden. Dan begint een enkele vogel te zingen. Al snel zwelt het aan tot een heel koor. We horen een specht kloppen, het gekras van een fazant. In onze tent liggen we er stilzwijgend van te genieten. Dan wordt al die schoonheid ruw verstoord door het karakteristieke rauwe motorgeluid van een Alfa dubbelnokker. Geschrokken kijken we elkaar aan, waar zijn we? Dan herinneren we ons weer dat we onze tent hebben opgeslagen bij een van de parkeerterreinen van Circuit Spa Francorchamps, het op één na mooiste circuit van Europa. De zon breekt door de wolken en laat met haar onverwachte warmte de ochtenddauw snel verdampen, magische mistwolken vormend rond het karakteristieke Hotel Eau Rouge en de omliggende heuvels.  Het doet denken aan betoverende kastelen uit avonturenboeken.

banner breed cc films-1

De betovering zal vandaag niet optrekken. De mist lost wel op, wat over blijft is het magische circuit in de heuvels. Eau Rouge,  Raidillon, La Source, The Busstop, Les Combes.  Niveauverschillen van tientallen meters en een totale lengte van 7 kilometer. Waar Juan Manuel Fangio de eerste Formule 1 race won in een Alfa Romeo. Waar nu de Spa Classic 2017 verreden wordt. De Spa Classic is een festijn dat duizenden bezoekers trekt. Niet alleen naar de races, maar ook omdat het weekend voor een groot aantal autoclubs reden is om naar Spa en Malmedy te trekken. Wie de moeite neemt het terrein te verkennen vindt altijd iets van z’n gading. Een chique Aston Martin, een verzameling TVR’s zoals ik er nooit tevoren een heb gezien, een club Triumphs uit Groot Brittannië, en de groep pre-war auto’s van de Beforty Rally 2017, die op Spa z’n eindpunt kent. Veel zeldzame klassiekers laten hier hun gezicht zien. Zelfs het parkeerterrein is de moeite waard. Waar anders dan op dit circuit vind je een McLaren geparkeerd naast een eenvoudige Renault? Of een BMW 507 in spectaculaire nieuwstaat? De kampeerders naast het terrein hebben het goed voor elkaar. Ze kunnen blijven zitten waar ze zitten en zien al het moois als vanzelf aan zich voorbij gaan. Een bijzondere automobiel wordt hier iets doodgewoons. Uiteraard is er meer te beleven. Bonhams laat zien wat men gaat veilen en bevallige jongedames delen gratis suikerspinnen uit. Ze lijken recht uit een sprookje gestapt.

De races zijn uiteraard het klapstuk. Hier gaan de helden van weleer brullend over de baan. We genieten van de verschillen in uitlaatgeluid. Het zware gebulder van de Amerikaanse V8’s uit de Shelby Cobra’s versus het hoogtoerige gejank van de Italiaanse volbloeden. Het programma is zeer goed gevuld, van de kleine Formule V tot de magische Group C racewagens, die niet eens zo heel lang geleden nog op Le Mans wonnen. De Trofeo Nastro, met de hoogtepunten uit de Italiaanse racegeschiedenis, zoals de Maserati T61 Birdcage, doet hier haar rondjes. Net zoals de toerwagens uit de 60-er jaren die in de avonduren een endurance race rijden. Hier zien we namen zoals die van Oliver Bryant, die recent zegevierde op Goodwood. Voor even lijkt de magie oneindig, het lijkt niet op te kunnen. Helaas komt aan alles een einde, dus stappen we ook hier aan het eind van de dag weer in onze eigen auto om naar huis te gaan. Uit de speakers klinken The Beatles, The Magical Mystery Tour. Toeval bestaat niet.
Martin Philippo