Picture 123-(1)flag_cinecars_englishCinecars-enthousiast Djordje Grujić deed op 25 en 26 juli 2015 mee aan de Aranđelovac Oldtimer Rally, verreden nabij zijn Servische thuishaven Belgrado. Vanuit Dubai zond hij ons een verslag om bij te watertanden.

Veel meer dan een paar sms-jes en een telefoontje waren er niet nodig om ons over te halen deel te nemen aan de oldtimer rally naar Aranđelovac, georganiseerd door Oldtimer Club Belgrado. Tropische omstandigheden met temperaturen rond 35° Celsius konden ons niet afschrikken, want we wisten dat het koeler zou zijn op de hellingen van de Bukuljaberg. Het aansprekende programma en de kans om kennis te maken met andere liefhebbers van klassieke, niet zomaar oude, auto’s was voor ons reden genoeg om onze koffers te pakken en de tank vol te gooien.

De eerste dag begon met een korte rit van zo’n 50 km naar het centrale verzamelpunt. We reden er heen in twee auto’s, allebei bouwjaar 1961. De koningsblauwe Opel Kapitän ging de witte Volkswagen Kever vooraf toen we de oude weg opdraaiden. Dat bracht ons in een klap vijftig jaar Picture 134terug in de tijd. De hele rit had net zo goed in 1962 plaats kunnen vinden als in 2015. Dezelfde weg, dezelfde auto’s. Eenmaal op het verzamelpunt werden we door de organisatoren ontvangen met verse traditionele – lees Turkse – koffie en koud mineraalwater. De reeds aanwezige auto’s hadden op geen enkele oldtimer meeting wereldwijd misstaan. Opvallend was het grote aantal convertibles – twee Mercedessen, twee Alfa Spiders, een MG, twee Triumphs en een Chrysler, vergezeld van een Karmann Ghia. Verder ware er de Chrysler van de organisator, onze Kever en natuurlijk de Kapitän. Daarnaast zagen we ook nog een Renault 16, een Volvo Amazon, een prachtige blauwe Mustang, een witte Mercedes, een zeer interessante Ford Taunus 17m Turnier, ‘iets’ dat gebouwd was uit onderdelen van diverse Citroëns en een andere huisgemaakte cabriolet, de MTM.

Picture 047We reden op het gemak naar het stadje Mladenovac, waar we werden opgewacht door onze vriendelijke politie-escorte, die ons in stijl naar Orašac brachten, de plaats waar in 1804 de eerste Servische opstand tegen het Ottomaanse rijk plaatsvond. Daar ontmoeten we nog meer klassiekers; een Renault Caravelle, een BMW Isetta, een Fiat X1/9, een Willys Jeep, een NSU Prinz en een koppel Porsche 911’s. Nadat we de herdenkingssite en het museum hadden bezocht, leidde de minuscule Isetta ons naar de Risovačagrot bij de entree van de stad Aranđelovac. Een belangrijke archeologische en speleologische site, met vondsten teruggaand tot de ijstijd en artefacten die bewijzen dat de Neanderthalers daar geleefd hebben.

IMG_1013In het toeristencomplex bij de grot werden we opgewacht door de eerste ooit in Servië geproduceerde bus. Gebouwd in 1938 onder licentie van het Tsjechische Praha, is deze fraai gerestaureerde bus nu in privé-bezit. Ernaast een zeldzame Holden Ambassador. Terwijl wij genoten van een weldadige 9°C en de schoonheid van de grot, werden we verder vergezeld door een Zastava 750 met een zeer interessant kleurschema. De Zastava 750 is de auto die Joegoslavië op wielen zette en werd op zo’n dertig kilometer van hier geproduceerd in de fabriek van Kragujevac. Ze werd vergezeld door een prachtige groene Audi 100, een Peugeot 504 Coupé en een Jaguar mark II. Tegelijkertijd arriveerden de achterblijvers die door uiteenlopende redenen, zoals bijvoorbeeld verstopte brandstofleidingen, waren achtergebleven.

Picture 105Langzaam ging het verder naar het resort waar onze accommodatie was geregeld. Geparkeerd in de koele schaduw brachten we enkele ontspannen uren door. Kletsend, lunchend, koffiedrinkend. Genietend van het lokale mineraalwater (in Arandjelovac vind je de beroemde Bukovička Banja, een geneeskrachtig bad, en de bron van het mineraalwater Knjaz Miloš), doorbomend over auto’s en niet in het minst met het maken van nieuwe vrienden. Vroeg in de namiddag hebben we dan de auto’s geparkeerd op het centrale plein in de stad, zodat ook het publiek er van kon genieten. Op het plein werden we nog vervoegd door een tweede Chrysler convertible, een geweldige rode Zastava 750 en een BMW 6-serie.

Picture 013Zomertijd is toeristenseizoen, dus had Arandjelovac een hoop te bieden. Een lokale kermis, een heel aantal concerten en een ontspannen wandeling in het Bukovička Banja park, dat dubbelt als een openlucht galerie met sculpturen gehouwen uit het prachtige lokale marmer door beeldhouwers uit de hele wereld. Ons programma had nog een heerlijk wilddiner met live-muziek voor ons in petto, gevolgd door een heerlijke nacht en een ontspannen ochtend tot de afsluitende lunch de dag er op.

IMG_1055Alle lof gaat uiteraard naar de inrichters, de Belgrado Oldtimer Club, voor het organiseren van een geweldige rally, waaraan zo’n dertig auto’s deelnamen. Van de kleine Isetta tot de eerste Servische bus, als we het over grootte hebben, van eind jaren dertig tot eind jaren zeventig, als we het over leeftijd hebben. Met het zwaartepunt in de jaren zestig, inclusief de legendes van de lokale, de Europese en de Amerikaanse autoindustrie. Voor zij die niet zo gelukkig waren er bij te mogen zijn, gelukkig hebben we de foto’s nog!

Tekst: Djordje Grujić
Photos: Djordje Grujić, Lea Grujić
Redactie en vertaling: Marc GF Zaan

Word CineCars reporter!